DTK PRM 00801 E1 til Slot 1 - Kan det virk~
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-12-02 10:03

Jeg har skaffet knægten en maskine til billige penge.
Det er en 350 MHz PII Slot 1 maskine med 128 Mb ram, og den er såmænd fin
nok.
Men nu er han begyndt at efterspørge spil, der stiller større krav til
processorkraft. (Hitman 2)

Jeg kiggede derfor bundkortet efter for at se, hvilket chipset, , den kører
med.
Og det er et Intel i82440 BX chipset, som SVJV kan køre alle PII, PIII og
Celly'er op til Tulatin. dvs. 1100 MHz
Der skal godt nok en slocket til, men jeg har fundet en hos www.jumbo.dk til
bare 69 kr.

Men efter at have søgt lidt efter bundkortet, fandt jeg manualen på nettet,
og den siger PII max. 450 MHz.
Kan det virkeligt passe?

Jeg kan oxo se, at der findes 5 BIOS opdateringer til boardet, hvoraf den
sidste version 3,18 skulle understøtte new Celeron CPU.

Kan jeg med en bios opdatering få mulighed for clockfrekvenser helt op til
1100 MHz?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 13-12-02 12:45

"Jesper Nielsen" <jni@stoptdcadsl.dk> wrote in message news:atc7p0$kev$1@sunsite.dk...

> [...]
> bare 69 kr.
>
> Men efter at have søgt lidt efter bundkortet, fandt jeg manualen på nettet,

Næppe - mon ikke bare manualen er meget gammel (= ikke
opdateret)?

> Jeg kan oxo se, at der findes 5 BIOS opdateringer til boardet, hvoraf den
> sidste version 3,18 skulle understøtte new Celeron CPU.

Smid den på kortet.

> Kan jeg med en bios opdatering få mulighed for clockfrekvenser helt op til
> 1100 MHz?

Clockfrekvensen på de såkaldte "new Celeron CPU" er også 66 MHz
som på de gamle. Eneste problem kan være at mb ikke kan give
en lav nok vcore til cpu'en. Jeg har f.eks. haft et Asus P2B (også
BX chipset), som ikke kunne gå under 1.8 V vcore. Det virkede
dog fint sammen med en Celeron 566@875 , som egentlig kun
skulle ha' 1.6 V.

Jeg vil tro at du kan bruge alle P3 (ikke eb med 133 MHz fsb) og
celerons, sålænge de er af typen slot1 (meget få) eller ppga (med
konverter) eller fcpga (med konverter*).

* Husk at købe en konverter der understøtter fcpga og ikke bare
ppga.

/Jakob

Fra : o&u

Dato : 13-12-02 16:05

On Fri, 13 Dec 2002 10:03:28 +0100, "Jesper Nielsen"
<jni@stoptdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>med.
>Og det er et Intel i82440 BX chipset, som SVJV kan køre alle PII, PIII og

Hej

Jeg tror godt den kan tage coppermine cpu'er på sådan en slocket du
omtaler. Ellers har www.datatel.dk under Diverse en slocket der kan
tage fcpga coppermine.

Men tualatins mener jeg ikke den tager. Kompatibilitet er ialfald ikke
testet. Nu er det også en sjælden sag.

http://www.upgradeware.com/english/product/slot-t/compatibility.htm

er for den slot-T der evt. kan du med tualatin.

Bedst du holder dig til fsb100 cpu'er.

mvh

John

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-12-02 23:33

o&u <johnknuhtsen@mail.dk> skrev....

> Jeg tror godt den kan tage coppermine cpu'er på sådan en slocket du
> omtaler. Ellers har www.datatel.dk under Diverse en slocket der kan
> tage fcpga coppermine.

Microkoden i bios skal også understøtte den ønskede CPU. Ellers
dutter det ikke.

Til Jesper:
Husk at opdatere bios INDEN du skifter CPU'en. Jeg benytter selv en
PIII FCPGA på et slot1 BX board og det kører fint. Blot skal du være
opmærksom på at køleren pludselig ligger vandret henover
motherboardet, og derfor kan komme tæt på dine RAM slots.

Til gengæld er det rigtig nemt at montere køleren på CPU'en når man
bare kan hive slocket ud af maskinen.

--
Kent Oldhøj

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-12-02 02:35

Kent Oldhøj <news@oldhoj.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns92E3EF883C0F0KENTOLDHOJ@212.54.64.149...

> [...]
> motherboardet, og derfor kan komme tæt på dine RAM slots.
>
> Til gengæld er det rigtig nemt at montere køleren på CPU'en når man

Det er jo helt fantastisk

Bios opdateringen Rev 3.18 understøtter nye CeleronCPU'er

Så den kan altså bringes fra 350 MHz til 1100 MHz. Det er jo stort

Nu er jeg bare nødt til at blære mig lidt med en god handel
Jeg gav 350 kr. for maskinen.
Det er et minitower med ovennævnte 350 MHz PII'er og 128 Mb ram (Pc100)
10,2 Gb harddisk
Lydkort og et def grafikkort.
CD-rom og floppy var defekt.
Cd-rom drevet havde jeg liggende og et ATI RAGE FURY AGP fik jeg forærende.
Jeg har nu købt et Inno3D Geforce 2 MX400 m. 64 Mb ram for 175 dask

Og med lidt held kan jeg så opgradere maskinen til 1 GHz eller 1,1 GHz for
en plovmand eller deromkring.
Og så lige en ekstra stang ram, så er knægten kørende det næste års tid
Altså en fuldt brugbar maskine for ca. en tusse.
Jeg er rørt til tårer.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : o&u

Dato : 14-12-02 10:51

On Fri, 13 Dec 2002 22:32:35 +0000 (UTC), "Kent Oldhøj"
<news@oldhoj.dk> wrote:

> [...]
>motherboardet, og derfor kan komme tæt på dine RAM slots.
>
>Til gengæld er det rigtig nemt at montere køleren på CPU'en når man

Det ved jeg godt, men det er meget let at gøre selv.

http://www.froggy.com.au/frogge/pepper/bmreport1.html

mvh

John