Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
zippe jpg
Fra : @m

Dato : 13-12-02 08:10

Hej

Hvordan kan det være jeg ikke kan zappe mine dig. foto som fylder ca. 2 MB
stk, så jeg kan sende dem med mail ?
Jeg bruger sol mail som højst kan sende 10 MB (skriver de)
Gode råd søges evt. et andet zip program

mvh

@m

Fra : max

Dato : 13-12-02 08:18

> [...]
> stk, så jeg kan sende dem med mail ?
> Jeg bruger sol mail som højst kan sende 10 MB (skriver de)
> Gode råd søges evt. et andet zip program

du sku nok kunne pakke dine jpg, men det blir de ikke mindre af
2mb jpg'er det er sku voldsomt - store filer..? mvh max

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-12-02 09:50

In article <3df987cd$0$214$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
markers@sol.dk says...
> Hvordan kan det være jeg ikke kan zappe mine dig. foto som fylder ca. 2 MB
> stk, så jeg kan sende dem med mail ?

Jeg går ud for at spørgsmålet er "Hvorfor bliver ZIP-filen ikke mindre
end billederne?"?

De der lavede JPEG formatet, gjorde en del for at få størrelsen så
langt ned som muligt. Ligesom det ikke giver det store at zippe en ZIP-
fil[1], hjælper det næppe at zippe en JPEG-fil.

Jeg prøvede at pakke 1617MB JPEG-fotos fra digicam. ZIP-filen blev på
1552MB. Det er en besparelse på 4%.

Måske et andet pakkeprogram kan barbere et par procent mere af, men det
batter ikke rigtig noget. Det eneste, der virker ordentligt, er at
konvertere dine JPEGs.

[1] Hvis man har pakket en masse filer i en ZIP-fil, kan man prøve at
pakke denne ZIP-fil til en anden ZIP-fil. Det vil ofte give en lille
reducering af størrelsen. Årsagen til dette er at ZIP pakker hver
enkelt fil for sig, hvilket er mindre effektivt end at kigge på den
samlede bitmængde på en gang.
--
Toke Eskildsen <URL:http://ww.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-12-02 11:37

In article <3df987cd$0$214$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, @m wrote:
> [...]
> stk, så jeg kan sende dem med mail ?
> Jeg bruger sol mail som højst kan sende 10 MB (skriver de)
> Gode råd søges evt. et andet zip program

Fordi JPEG allerede er komprimeret. Du skal have billederne ind
i et billedbehandlingsprogram, hvor du kan nedsætte størrelse
og/eller kvalitet - begge dele = mindre størrelse på det du sender.

Fra : Nobody

Dato : 13-12-02 12:58

"@m" <markers@sol.dk> wrote in message
> Hvordan kan det være jeg ikke kan zappe mine dig. foto som fylder ca. 2 > MB
> stk, så jeg kan sende dem med mail ?
> Jeg bruger sol mail som højst kan sende 10 MB (skriver de)
> Gode råd søges evt. et andet zip program

Du får ikke meget ud af at bruge LZW-baseret komprimering til JPG'er
--og det gælder over hele linien om programmet så hedder Winzip,
Winrar etc etc.

Beskær dine filer og forøg JPG kompressionsfaktor, eller overvej om
det ikke er smartere at smide filerne på en CD og sende skidtet.

Mvh
Rasmus

Fra : Hagman

Dato : 13-12-02 13:25

PicaView gør det hele meget nemmere.
....prøv det !

Fra : @m

Dato : 13-12-02 18:23

Jeg takker mange gange for svarene.
Det har været en god dag, jeg har lært noget nyt igen.

mvh
@m

Fra : KASO

Dato : 13-12-02 19:23

"@m" skrev d. 13-12-02 08:10 dette indlæg :
> [...]
> stk, så jeg kan sende dem med mail ?
> Jeg bruger sol mail som højst kan sende 10 MB (skriver de)
> Gode råd søges evt. et andet zip program

JPG er i forvejen et "pakket" format. ZIP kan derfor ikke komprimere
(nævneværdigt) - ofte kommer de endda til at fylde mere!

Du bør istedet bruge en kraftigere jpg-komprimering - men dette vil
forringe billederne. Istedet kan du sende 4-5 billeder af gangen -
10Mb-grænsen er pr. mail!

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 13-12-02 19:58

Prøv dette link til et program der kan komprimere billedfiler stort set uden
tab.
http://www.lizardtech.com/solutions/geospatial/index2.php

med venlig hilsen
Poul E. Kristensen

Fra : Niklas

Dato : 14-12-02 00:29

"Poul E. Kristensen" <pekris@city.dk> skrev i en meddelelse news:atdahh$s6r$1@news.cybercity.dk...
> Prøv dette link til et program der kan komprimere billedfiler stort set uden
> [...]

Og såfremt man kommer over grænsen for størrelsen for hvad man må sende
gennem sin udbyders POP3, findes der et program til at afhjælpe det problem.
Programmet hedder Moving og har den funktion at det deler en fil op i flere
små enheder som så igen samles hos modtageren.

Der er sikkert flere programmer der har denne funktion men dette er freeware.

Venligst

Niklas