Malawi cichlider...
Fra : Silverflame

Dato : 05-03-01 18:20

Jeg håber I kan hjælpe mig med lidt gode råd. Jeg har et 230l.
selskabsakvarie med div. tropefisk. Men jeg er ærligt talt blevet træt af
det. Så tanken faldt på at indrette det til cichlider istedet. Mine guramier
får et lavvandet akvarie for sig selv og mallerne kan komme ind til mine
Kribensis. Så er der kun en flok Glødelystetra tilbage som jeg skal af med.
Efter at have søgt lidt har jeg (måske) fundet ud af hvilke cichlider det
skal være. Nemlig Melanochromis auratus og Pseudotropheus zebra. Men da jeg
jo er begynder på området ville jeg lige konsultere eksperterne først.
Kan de to nævnte arter gå sammen? Og er 230l. nok? Jeg har forstået på det
jeg har læst, at begge arter er aggressive, men mest overfor hanner af deres
egen art. Så derfor havde jeg tænkt mig en fordeling på 1:3 M.auaratus og
1:2 P. zebra.
Ligeledes har jeg ingen anelse om hvor dyre de arter er. Jeg ved ihvertfald
at eksempelvis Discus er ca. 10 gange dyrere end alm. tropefisk, så...
Iøvrigt er jeg lidt usikker på hvordan akvariet skal indrettes. Jeg regner
med sand som bundlag og et par mindre stenopbygninger (af hensyn til
vægten... trægulv) + div. løse sten. Derudover et par grupper Vallisneria.
Er det helt ved siden af? Og hvilke typer sand og sten egner sig? Jeg håbede
også på at jeg fortsat kunne bruge det samme teknik, nemlig et Jäger
varmelegeme og en indvendig cirkulationspumpe(800l./t.).
Jeg håber som sagt I kan hjælpe. På forhånd tak,
MVH SF.

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 05-03-01 23:35

On Mon, 5 Mar 2001 18:20:16 +0100, "Silverflame"
<nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote:

Jeg er ikke ekspert, men har selv P. zebra i øjeblikket. Den er
aggressiv og derfor kan akvariet ikke blive stort nok - i princippet.
Den forfølger ikke kun artfæller men også andre cichlider i akvariet.
Dog ikke på samme fascistoide måde som artsfælder, der får en
ordentlig omgang rundt i akvariet. Så flere hunner vil sprede volden
lidt og sikre bedre trivsel.

> [...]
>egen art. Så derfor havde jeg tænkt mig en fordeling på 1:3 M.auaratus og

Du har fat i den lange ende. Akvariet skal indrettes med
stenkonstruktioner så de svage individer har mulighed for at skjule
sig. P. zebra hannen vil tage den "bedste" hule så hvis du har
mulighed for at indrette territorierne således at den ikke kan se de
andre fisk hele tiden er det fint. Måske dele akvariet op i midten men
også i højden. En skifferplade ovenover hvor hannen holder til ville
afskære hannen fra se og reagere på alt hvad der foregår.

Sand er fint da de graver meget. Husk nu at placere dine sten på en 10
mm. flamingoplade i bunden af akv. og først derefter hæld sandet i.
Det er utroligt hvordan disse fisk kan underminere alt. Det gælder
også planter. Bind dem fast på et eller andet med fiskesnøre og vælg
planter som anubias som fiskene ikke kan lide at nippe af. Vallisneria
er fine. Du skal beskytte dem på en måde (vist nok et indlæg i gruppen
et eller andet sted).

En pumpe med 800 l/t tja... den får du brug for. Malawier æder som
svin, slås som gladiatorer og graver enhver indretningsidé synder og
sammen. I Danmarks Akvarium laver de bunden i beton af samme grund.

Håber det var lidt hjælp.

\carsten
------
Fjern xxx ved mail.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 06-03-01 16:57

Hejsa SF

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg håber I kan hjælpe mig med lidt gode råd. Jeg har et 230l.
> selskabsakvarie med div. tropefisk. Men jeg er ærligt talt blevet træt af
> det. Så tanken faldt på at indrette det til cichlider istedet.

Glimrende idé.

> [...]
jeg
> jo er begynder på området ville jeg lige konsultere eksperterne først.

Hmmm, håber du vil høre min ydmyge mening alligevel

> [...]
deres
> egen art. Så derfor havde jeg tænkt mig en fordeling på 1:3 M.auaratus og

Jeg har endnu ikke stiftet bekendskab med nogle af ovenstående arter i mit
eget akvarie, så jeg ved faktisk ikke om de kan gå sammen. Jeg tror at man
skal passe på med, at udtale sig om, hvorvidt de forskellige arter kan
fungere i samme akvarie. Tror på at cichlider ikke nødvendigvis udviser en
generel adfærd, men har hver deres temprament. Mon ikke bare du skal lade
det komme an på en prøve?
I går læste jeg lige de mest basale ting om de fisk du ønsker at anskaffe.
Herunder at akvariestørrelsen bør være 150 l. eller mere. (Ad Konings,
Malawi cichlider.)

> Ligeledes har jeg ingen anelse om hvor dyre de arter er. Jeg ved
ihvertfald
> at eksempelvis Discus er ca. 10 gange dyrere end alm. tropefisk, så...

Ps. Zebra findes i et utal af varianter, men er en ret almindelig holdt
malawi. Jeg har set den flere gange. Ofte er der dog ikke det store udbud
hos den almindelige dyrehandel. Prismæssigt skulle du ikke gerne nå
"discusnivuaet", med mindre du vil ha' udvoksede VF'er. (Det jeg normalt
kalder det færdige maleri til stuen

> Iøvrigt er jeg lidt usikker på hvordan akvariet skal indrettes. Jeg
regner
> med sand som bundlag og et par mindre stenopbygninger (af hensyn til
> vægten... trægulv) + div. løse sten.

Når nu du en gang kommer i gang, så husk den dersens flamingoplade 10 mm i
bunden. Jeg skar min til, så den var ca. 10 cm fra front- og sideruder. (Så
den ikke bliver synlig, selvom bundlaget er tyndt fortil.) Herefter lavede
jeg min stenopbygning. Her vil jeg så lige indskyde, at det kræver en vis
tålmodighed! Tror jeg havde stenene i og ud af akvariet mindst ti gang før
jeg var tilfreds. Så blev hele min opbygning limet sammen med silicone.
(Den rigtige type, på eddikesyre-basis.) Først da, kunne der være tale om
bundlag. Jeg har brugt mindste grustype og synes ikke om sand. Men det er jo
en smagssag. I øvrigt, er min fiskebesætning veldig tilfreds med gruset.

Derudover et par grupper Vallisneria.
> Er det helt ved siden af?

-Nej, det synes jeg da ikke. Jeg har den store bredbladede Vallisneria
"gigantea", og den trives fint.....sådan da Herudover har jeg en enkelt
Javabregne "windeløv". Med hensyn til vallisneria, vil jeg anbefale, at du
fjerne stenulden og kommer dem i de der trådpotter igen sammen med noget
groft grus. Det er særlig vigtigt, når du vælger sand som bundlag, da
rødderne ellers har svært ved at "få luft". Jeg har gjort det af en ganske
anden grund: Mine Ps. lombardoi'er og mine C. moori kan nemlig grave dem op
lige så hurtigt, som jeg kan nå at plante dem Når de står i potter nede
under bundlaget er de ikke lige sådan at flytte......heheh.

Og hvilke typer sand og sten egner sig?

Hmm, det er vist et spørgsmål om temprament. Stenene til min stenopbygning
har jeg samlet på stranden. Husk at tage MANGE flere med hjem end du skal
bruge. Det er vigtigt, at have nogle forskellige kombinations muligheder.

Jeg håbede
> også på at jeg fortsat kunne bruge det samme teknik, nemlig et Jäger
> varmelegeme og en indvendig cirkulationspumpe(800l./t.).

Jeg har i mit 325 l. ligeledes et Jæger-varmelegeme......fungerer fint.
Filteret er en anden sag. Jeg vil mene at jo mere du filtrere, jo mere og
hurtigere gennemstrømning du har des bedre. Tænk på, at det er grovædere du
er i færd med at anskaffe.
Selv har jeg en ældre model af en spandpumpe. (Eheim 2217) Og der er masser
gennemstrømning.

> Jeg håber som sagt I kan hjælpe. På forhånd tak,
> MVH SF.

Selvom jeg ikke er ekspert (endnu hehe), håber jeg da at du kan bruge dette
alligevel.
Hvis du gerne vil se et par billeder af min stenopbygnig til inspiration for
metoden, vil jeg gerne lægge dem på dk.binaer. Så sig endelig til.

God fornøjelse og lykke til med projektet.

Mvh. Renate

Fra : Silverflame

Dato : 06-03-01 17:41

Tak for svarene! I må dog gerne fortsætte Jeg tror ikke man kan få for
meget at vide om emnet...
Konklusion: Akvarie på 230l. er egnet til hold af cichlider, dog måske ikke
Ps. zebra, eller i hvert fald med flere hunner til at 'udjævne'
aggressionerne. Men der findes jo et utal af Malawi cichlider som alle er
smukke og spændende, så hvis nogen har en idé til en fredeligere og måske
lettere cichlide til at holde M. auratus med selskab, så sig endelig til!!!
Måske Ps. lombardoi???
Sidst men ikke mindst: min pumpe er måske utilstrækkelig... meeen jeg
prøver nu nok aligevel. De er sq' så dyre, de spandpumper!

> Hvis du gerne vil se et par billeder af min stenopbygnig til inspiration
for
> metoden, vil jeg gerne lægge dem på dk.binaer. Så sig endelig til.

Meget gerne!

MVH SF.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 06-03-01 18:16

> [...]
> smukke og spændende, så hvis nogen har en idé til en fredeligere og måske
> lettere cichlide til at holde M. auratus med selskab, så sig endelig

-Tja, om Ps. lombardoi er fredeligere en Ps. zebra, ved jeg ikke. Men mine
lombardo'er er bestemt ikke "fredelige". Det er jo Mbuna'er begge arter. Jeg
har en 1,2 besætning og de styrere bare hele akvariet. De kan dog
"irettesættes af mine moori'er. Nogle mener, at alle Mbuna'er er agressive,
men alt er jo relativt. Mine lombardoier er ikke ret gamle (ca. 5-6 cm.) De
er dog allerede farvet ud og er ret flotte. I modsætning til de fleste andre
Pseudotropheus'er bliver hannen noget der nærmer sig citrongul og hunnerne
forbliver stribede. Det synes *jeg* så lige er pussigt. (Hehe lige lidt
reklame.

> Sidst men ikke mindst: min pumpe er måske utilstrækkelig... meeen jeg
> prøver nu nok aligevel. De er sq' så dyre, de spandpumper!

Det ville jeg også ha' gjort

> for
> Meget gerne!
>
> MVH SF.

Regner med, at jeg finder billederne frem en gang i aften, er faktisk lige
midt i madlavningen. Hmmmm.......hvorfor kan mændene altid klemme sig uden
om den slags gøremål, med undskyldning om at de lige har hænderne i
akvariet!?! )

Mvh Renate

Fra : Silverflame

Dato : 06-03-01 18:20

> [...]
> forbliver stribede. Det synes *jeg* så lige er pussigt. (Hehe lige lidt

Har lige siddet og søgt på dem, og de er nu flotte. Kan det overhovedet lade
sig gøre at lave en sammensætning af Malawi cichlider, hvor der ikke er én
eller anden art/individ der er mere aggressiv og styrer de andre? Og gør det
egentligt noget? De slår vel ikke ligefrem hinanden ihjel, eller hva'?
Hva' koster sådan en 3-4 stykker (ikke VF)?

*LOL* Den vil jeg også til at bruge!
MVH SF

Fra : Silverflame

Dato : 06-03-01 18:22

> Hva' koster sådan en 3-4 stykker (ikke VF)?

Altså Ps. lombardoi....

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 06-03-01 19:08

> Altså Ps. lombardoi....

Jeg vil tro, at de koster omkring 40-45 kr. stk., privat opdræt. Mine gav
jeg 20 kr. for, men det var fordi, de ikke endnu var salgsklare og sælger
ikke var sikker på, hvad der var han og hun.

Mvh. Renate

-Nu vil jeg så lige finde et par billeder frem.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 06-03-01 20:25

> -Nu vil jeg så lige finde et par billeder frem.

Hej SF

Nogle af billederne ligge nu i dk.binaer.......men jeg måtte få min bedre
halvdel til at sende dem, fordi vi har vrøvl med vores
forbindelser.......hmmm til hinanden altså

Mvh. Renate

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 06-03-01 18:27

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
> [...]
uden
> om den slags gøremål, med undskyldning om at de lige har hænderne i

Hov hov! Det var da dig, der sagde at jeg lige skulle se hvad du havde
skrevet!
Iøvrigt er du off-topic. Skamme skamme

FUT: dk.kultur.mad+drikke

Mvh Jonas