Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En dejlig mandag i Ringkøbing
Fra : Fotografering.org

Dato : 05-03-01 17:45

Så fik jeg fingrene i et Olympus C-2020 Z, og har været en tur i Ringkøbing
for at teste det.
Man kan se lidt snapshots her: http://digitest.fotografering.org/
(9 små billeder der fylder ialt ca. 250 kb)

Billederne er ikke noget særligt, men nogle af dem vil indgå i en test.
Alle disse motivet er nemlig på samme tidspunkt optaget med mit gamle 35 mm
grej. Alle optagelser er foretaget med manuel blænde / lukkertid indstilling
på begge kameraer.
Da Olympus'en er 100 ISO skulle jeg til at sætte en Fuji Reala 100 i mit 35
mm, men jeg forbarmede mig og brugte en Fuji Superia 200.

Der går nogen tid inden jeg får filmen fremkaldt og de digitale kopieret på
laboratoriet. Men når det sker, skal jeg naturligvis nok informere om
resultatet.

Mit første indtryk af kamera'et er, at det er en fiks lille sag. Til f.eks.
web-snapshots er det ret genialt (men meget dyrt hvis man ikke har et stort
forbrug).
Min første vurdering af billederne er, at jeg synes der er problemer med
håndtering af højlys. Når den blokker højlys - så blokker den virkeligt
højlys! Desuden synes jeg at kraftige røde farver bliver overdrevet.
Men alt det bliver lettere at vurdere når jeg får lavet nogle kopier.

--
Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-03-01 19:49

"Fotografering.org" wrote:

> [...]
> for at teste det.
> Man kan se lidt snapshots her: http://digitest.fotografering.org/
> (9 små billeder der fylder ialt ca. 250 kb)

Du kunne godt have lagt dem i en lidt højere opløsning, det ville give
et bedre indtryk af, hvor godt det tegner i detaljerne.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 05-03-01 20:53

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:3AA3DF7A.2F08FCA@niels-ebbesen.net...

> Du kunne godt have lagt dem i en lidt højere opløsning, det ville give
> et bedre indtryk af, hvor godt det tegner i detaljerne.

Fuldstændig enig - originalmaterialet er altid det mest interessante, beskæringer er dog ok med mig. Nedskalerede versioner kan man
tilbyde ad hoc og lyst, men adgang til originalen (max opløsning) er et must.

mvh Steffen

Fra : Fotografering.org

Dato : 05-03-01 22:13

Ringkøbing

> Du kunne godt have lagt dem i en lidt højere opløsning, det ville give
> et bedre indtryk af, hvor godt det tegner i detaljerne.

Med min lille billedserie ville jeg bare visualisere hvilke motiver jeg
ville bruge til min test, og ikke som sådan at vise kameraets formåen.
Olympus'en er jo ikke noget nyt kamera, så for mange er dets ydeevne jo
næppe noget nyt og spændende.

For mig er det interessante at se hvordan de digitale billeder klarer sig på
fotopapir.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 06-03-01 16:44

"Fotografering.org" <use68@fotografering.org> wrote in message news:980vem$kdi$1@news.inet.tele.dk...

> For mig er det interessante at se hvordan de digitale billeder klarer sig på
> fotopapir.

En ting du nu har afskåret os andre fra (med dine billeder, i det mindste

mvh Steffen

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-03-01 20:16

> [...]
> højlys! Desuden synes jeg at kraftige røde farver bliver overdrevet.
> Men alt det bliver lettere at vurdere når jeg får lavet nogle kopier.

Min erfaring er, at det er bedre at have let underbelyste billeder. Man kan
hive ret mange detaljer frem i den mørke ende i "mørkekammeret" (in casu
Photoshop), hvorimod højlys der blokker ikke er til at vride information ud
af.

Farvetonen er ikke noget større problem - det ordner man igen i
billedbehandlingsprogrammet.

mvh
Jan

Fra : Fotografering.org

Dato : 07-03-01 19:01

> Der går nogen tid inden jeg får filmen fremkaldt og de digitale kopieret

> laboratoriet. Men når det sker, skal jeg naturligvis nok informere om
> resultatet.

Så har jeg fået digitale kopier. Godt nok har jeg ikke fået de analoge endnu
(ups - filmen står oven på min PC endnu :), men jeg føler trang til at
kommentere lidt.

Først vil jeg give en uforbeholden ros til PhotoCare.
Jeg bestilte kopierne mandag aften via Internettet og her i formiddag kom
kopierne i min postkasse!
Og kvaliteten af kopierne er simpelthen fremragende - jeg tror ikke det kan
gøres meget bedre. Og på bedste Kodak Royal papir.

Grunden til at jeg lige vil give et lille mellemresultat, er faktisk at jeg
er blevet positivt overrasket.

Jeg bestilte 5 af billederne i 10x15 cm og et af dem i 20x30 cm.
De små er rigtigt fine. På trods af visse digitale tendenser, vil disse
kunne dække langt de flestes behov. Ingen problemer med opløsningen.

Forstørrelsen klarer sig langt bedre end jeg havde ventet, men opløsningen
er ikke god nok. Billedet er ikke grimt, men bare lidt uskarpt.
Faktisk tror jeg at mange "almindelige" mennesker også vil kunne leve med
dette. Men hvis jeg sendte det ind til en konkurrence, vil jeg nok blive
"slagtet" på grund af uskarpheden. Dette problem vil sikkert blive løst de
næste par år.
Desværre er også her de "digitale tendenser", men det vil jeg gøre mere ud
af i en egentlig sammenligning om et par uger.
(Digitale tendenser dækker over håndtering af farver, kontraster og især
højlys).

Fra : Karsten Olesen

Dato : 07-03-01 20:42

"Fotografering.org" <use68@fotografering.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> af i en egentlig sammenligning om et par uger.
> (Digitale tendenser dækker over håndtering af farver, kontraster og især
______________________

Der siges ellers (visse steder), at netop digitalcameraer
har større spillerum mht mørk/lyse partier....og
især forstørrelser af den grund sku' virke mere skarpe end analoge billeder.

Men jeg ved ikke...selvom man ofte i de mørke partier kan hive
en del information ud vha et billedprogram....det er ikke nemt
i et underbelyst sølvfilms-film...

MVH

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-03-01 21:28

"Fotografering.org" wrote:

> [...]
> af i en egentlig sammenligning om et par uger.
> (Digitale tendenser dækker over håndtering af farver, kontraster og især

Du begår en kæmpe stor fejl, digitale billeder skal ikke reproduceres på
analogt fotopapir, den proces foregår jo ved at billedet fra en 21"
skærm projekteres ned på fotopapiret, som så fremkaldes på alm. vis.

Digitale billeder skal køres ud på specielle printere, der er beregnet
til at lave print med fotografisk gengivelse.

Jeg kan anbefale Acrobat Multimedia. http://www.acrobat.dk - de kan det
sjov, men de er også lidt halvdyre.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Fotografering.org

Dato : 08-03-01 06:39

> Du begår en kæmpe stor fejl, digitale billeder skal ikke reproduceres på
> analogt fotopapir, den proces foregår jo ved at billedet fra en 21"
> skærm projekteres ned på fotopapiret, som så fremkaldes på alm. vis.

Jeg bliver nødt til at bruge en process der er tilgængelig og til at betale.
Hvis du mener at man skal ud og investere i en speciel printer eller betale
en formue for at få lavet print, så vil det for mig gøre brugen af digitale
kameraer direkte latterlig!

Har du i øvrigt for nyligt set kopier fra f.eks. PhotoCare?
Min egen printer er godt nok 1½ år gammel (Lexmark Z51) og har ikke den
højeste opløsning, men selv om jeg bruger super-papir i den, så får den
bølle-bank af PhotoCares print (også når der ses bort fra opløsningen).

> Jeg kan anbefale Acrobat Multimedia. http://www.acrobat.dk - de kan det
> sjov, men de er også lidt halvdyre.

De bringer ingen priser på deres hjemmeside, hvilket der sikkert er en god
grund til.

Undskyld, men jeg kan ikke se rimeligheden i at give flere hundrede kroner
for nogle print for at sammenligne et digitalt kamera med et analog.