Hej til nyhedsgruppen.
Fra : Kirsten Hess

Dato : 05-03-01 16:46

Der er en flerdelt meddelelse i MIME-format.
--------------8A75D41DE79714A669204CA9

Jeg har kigget i jeres nyhedsgruppe og fået lyst til at fortælle lidt om
min lille kat Frida.

Frida er en trefarvet huskat - hvid, blyantsgrå og kanelsukkerfarvet.
Hendes pels er tyk og blød som en minkpels, hun har hår på spidserne af
ørerne og halen er også tykpelset med lange eller halvlange hår. Hendes
har et tydeligt stop, spidsen er lyserød. Hvilken slags racekat, der er
blandet ind i hende ved vi ikke. Hendes mor er en almindelig gråstribet
huskat, dog med ferskenfarvede pletter på ørerne. Der var 5 killinger i
kuldet. Tre af killingerne - Frida er en af dem - var tydeligt større
end de to andre og pelsen var mere ulden. En af de tre er en cremefarvet
han, der har hårduske mellem poterne. Farkatten var grå med nistre i
pelsen i alle farver.

Frida er vel en af jeres "hadekatte". En helt gratis huskat, som jeg fik
fra en kollega. Hun var hverken vaccineret eller havde fået ormekur.
Fridas menneskemor havde ikke selv økonomisk baggrund til at sørge for
det, men til gengæld var hun meget omhyggelig med at finde gode hjem til
killingerne. Kattemor og killinger boede i stuen og var meget
menneskevante. Frida kan stadig lide at blive kørt en tur i trillebør,
for som helt lille har hun været passager på ladet af en
legetøjslastbil. Killingerne var også 12 uger, da vi nye ejere fik dem
hjem til os.

Det med ormekur og vaccination blev selvfølgelig bragt i orden, da hun
kom hjem til os.

Vi bor i et villakvarter i Espergærde og har en kattevenlig have. Ja-
det tror vi da, for den har været samlingssted for mange nabokatte - og
er det stadig selv om Frida sorterer i, hvem hun kan lide og ikke lide.

Nu til navnet: Oprindelig blev hun kaldt Mathilde - Tilde, men da hun
begyndte at styre sine søskende og blev kæk og frejdig, kom hun til at
hedde Frida efter Frække Frida. Hun elsker at færdes på tagene til
huset, udhuse og carport, så ind i mellem hedder hun Frida Karlson. Skal
det være fint bliver det til Frida af Fredensborg, fordi hun er født i
Fredensborg, men ellers bliver det mest til "mors lille Frida".
Inde hos naboen bliver hun kaldt Mulan.

Nej hun er ikke vores "barn" til trods for navnet. Børnene er bare
blevet voksne og flyttet hjemmefra forlængst. Vi har valgt for Frida, at
hun skal være inde- og udekat, så hun har sin egen kattelem, der er åben
om dagen, men bliver lukket om aftenen.

Nå ja det der med at vi har valgt for hende er måske så meget sagt. Vi
kunne bare ikke holde hende inde i mere end en uge, så hun fik sele på
og en snor, som vi gjorde længere og længere i løbet af de første fem
uger. Da var hun også færdig med vaccinationerne. Det var selvfølgelig
med skræk og rædsel, hun blev sluppet fri af snoren.

Frida er vores første kat og også en slags enekat, men ikke helt. Naboen
har tre katte og en af dem, Pingo, har stædigt forsøgt at adoptere os i
flere år. Han har haft frit lejde til at ligge i havemøblerne - fået
godbidder, når vi har spist udendørs - altså vi blev nødt til at dele
tunfisk og rejer med ham. Pingo blev tidligere smidt ud igen, når han
gik ind til os.

Vi havde jo læst kattebøger inden Frida ankom, så vi besluttede at de to
katte skulle introduceres til hinanden som hvis Pingo var vores kat.
Eller sagt på en anden måde Pingo måtte lære, at hvis han stadig ville
være i haven, måtte han blive Fridas ven. Blev de det så. Ja Frida var
stadig inde i sin transportkasse og havde kun tilbragt et par timer hos
os, da Pingo kom ind til hende første gang. Frida hvæsede som besat og
Pingo trak sig baglæns. Derefter opholdt Pingo sig gerne på en hylde
udenfor, hvor han kunne kigge ind til hende eller han hagede sig fast i
dørens smalle vindueskarm udenfor. Det havde han i forvejen nu gjort
hver morgen. Og ja de er blevet gode venner- og jo kattelemmen betyder
at Pingo nu kommer så godt som hver dag hos os. De spiser i flæng af
madskålene. Da Pingos mennesker fodrer udenfor i dagtimerne skal det
retfærdigvis siges, at Frida også æder der.

Dagen i dag er en mærkedag! Frida har fanget sin første rigtige mus. Her
til formiddag hørte jeg godt, at hun legede vildt med noget, men jeg
troede, at det var legetøjsmusen, bordtenneisbolden eller
favoritlegetøjet - korkpropper - hun tossede rundt med. Endelig så jeg
efter og det var altså en skrækslagen levende mus. Hidtil har hun mest
fanget regnorm.

Frida fik ros og kæl, for vores hus har tidligere været museplaget, så
hun må gerne
holde huset musefrit.

Hvad gør I andre med levende mus? Jeg fik kvast den - adder!!! Ud i
haven med den, men den blev bragt ind igen. Så kom den i skraldespanden.

Frida er ikke neutraliseret endnu, derfor får hun P-piller. Jeg vil
senere vende tilbage med spørgsmål omkring parring osv.

Til sidst vil jeg fortælle om kattelemmen. Vi ville ikke lave huller i
mure eller døre. I ungdomsboligerne Morbærhaven i Albertslund havde vi
set kattelemme til vinduer og mange forskellige hjemmelavede ramper. Vi
fik sat kattelemmen i et køkkenvindue og Søren - min mand - byggede en
rampe med afsats. Rampen er beklædt med sisal. Det er alletiders. Man
kan sidde indenfor og holde øje, man kan sidde på afsatsen og holde øje.
Man kan også lege to katte på hver sin side af lemmen. Sidst men ikke
mindst kan man gå ud og ind som man vil, selv om det er bedst at få sine
mennesker til at lukke sig ud af døren.

Spørgsmål: Kender I til neutrale kattestier?

Langs med hækken ind til naboen (Pingos hus) ser det ud som om alle
katte fra nabolaget har lov til at færdes til og fra de forskellige
territorier. Udover Frida, Pingo, Abu og Tiger færdes der mindst 3 andre
katte fra nabolaget. Ingen af dem er vildtlevende. De er alle
neutraliserede. Alle katte har tilsyneladende også "lov" til at drikke
af vores fuglebad/granittrug.

Med venlig hilsen

Kirsten og Frida

--------------8A75D41DE79714A669204CA9

begin:vcard
n:Hess;Kirsten
tel;home:49132265
x-mozilla-html:FALSE
adr:;;Roligheds Alle 7;Espergærde;;3060;Danmark
version:2.1
email;internet:kirsten.hess@wanadoo.dk
title:Kirsten Hess
fn:Kirsten Hess
end:vcard

--------------8A75D41DE79714A669204CA9--

Fra : Gidde

Dato : 05-03-01 18:13

Hejsa Kirsten

Kirsten Hess wrote:

> [...]
> for som helt lille har hun været passager på ladet af en
> legetøjslastbil. Killingerne var også 12 uger, da vi nye ejere fik dem

"Hadekatte" findes ikke! Også den mest snuskede, ormebefængte affaldsmis vil
finde kærlighed blandt folk her på NG'en - det er ikke de "uønskede"
killinger nogle af os til tider retter kritikken imod - derimod årsagen
hertil! Katten kan jo ikke gøre for, at nogle folk prioriterer således, at
de fx hellere vil have oksemørbrad og rødvin en gang om måneden, end få
deres kat neutraliseret (jeg er studerende og har råd til neutralisering og
andre nødvendige ting, og da de færreste her til lands får mindre end en SU
at leve for tror jeg ikke så meget )på at folk ikke har råd!).

> Hvad gør I andre med levende mus? Jeg fik kvast den - adder!!! Ud i
> haven med den, men den blev bragt ind igen. Så kom den i skraldespanden.

Jeg kvaser dem også. Det drejer sig dog oftest om gennemtyggede fugle, som
svigerfars vuf fanger i forår og sommer...advr!
Mvh. Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-03-01 18:24

"Kirsten Hess" <kirsten.hess@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kigget i jeres nyhedsgruppe og fået lyst til at fortælle lidt om
> min lille kat Frida.

Jamen velkommen til

> Frida er en trefarvet huskat - hvid, blyantsgrå og kanelsukkerfarvet.

Hun er åbenbart det man i fagsprog kalder blåtorti med hvidt.

> Hendes pels er tyk og blød som en minkpels, hun har hår på spidserne af
> ørerne

I fagsproget kaldet tufser, jeg elsker katte med tufser.

> [...]
> end de to andre og pelsen var mere ulden. En af de tre er en cremefarvet
> han, der har hårduske mellem poterne. Farkatten var grå med nistre i

Noget tyder på at der er perser eller skovkat/main coon i hende.

> Frida er vel en af jeres "hadekatte". En helt gratis huskat, som jeg fik
> fra en kollega. Hun var hverken vaccineret eller havde fået ormekur.

Bekendte kan man vel godt forære en kat, så kan man jo følge den, og se om
den har det godt.

> [...]
> for som helt lille har hun været passager på ladet af en
> legetøjslastbil. Killingerne var også 12 uger, da vi nye ejere fik dem

Altså en ansvarsbevidst katteejer.

> Det med ormekur og vaccination blev selvfølgelig bragt i orden, da hun
> kom hjem til os.

Godt

> Frida er ikke neutraliseret endnu, derfor får hun P-piller. Jeg vil
> senere vende tilbage med spørgsmål omkring parring osv.

Tænk dig godt om inden du beslutter dig for at parre, man bliver let
afhængig af at have killinger.

Er du forberedt på at beholde hele kuldet selv om nødvendigt.

Og så den løftede pegefinger ) Der er allerede alt for mange uønskede
huskatte, så de killinger, din kat får, vil sandsynligvis tage et hjem fra
en nødstedt kat.

Men indrømmet det er pragtfuldt at have killinger.

> Spørgsmål: Kender I til neutrale kattestier?

Ja.

Katte har et nærterritorium, som er deres eget, men andre katte må gerne
komme på besøg, hvis de ikke bliver alt for frække.

Katte har også et fjernterritorium som de deler med alle kvarterets katte,
og som kun bruges til at fange føde og finde ud af hvor der er en passende
partner. Dette territorium består af fangstpladser forbundet af stier, der
sagtens kan gå mellem andre kattes nærterritorier.

Kattene forsøger at undgå hinanden, men en gang imellem holder de
"generalforsamling", så mødes kvarterets katte på en plads der grænser op
til deres territorier. Her kan de sidde i mange timer og der er en udpræget
venlig stemning. Man ved endnu ikke hvorfor de samles, eller hvordan de
indkalder til "møde"

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 05-03-01 22:33

On Mon, 5 Mar 2001 18:24:21 +0100, "Nina El Falaki" <feca@edb.dk>
wrote:

>"Kirsten Hess" <kirsten.hess@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
>
>Jamen velkommen til

Ja, velkommen - jeg følger også med her, og det er mit indtryk, at det
en god "hygge-gruppe".

> [...]

>venlig stemning. Man ved endnu ikke hvorfor de samles, eller hvordan de

Philip Morris (er navnet vist) - har skrevet en fremragende bog om
katte - jeg lånte den sidste år - og han beskriver bl.a. netotp dette
emne - og at territorierne varierer i størrelse, afhængig af foder
situationen - d.v.s. at tam kattens nærterritorium er ret lille - og
derfor kan der - heldigvis - bo mange tamkatte på et forh. lille
område.
Han beskriver også mange andre spændende træk hos katte - desværre er
det mit indtryk, at bogen er så gammel, så den ikke kan købes mere -
er der nogen af Jer, der ved noget om det ???

- for at springe lidt :

Jeg har taget et lidt specielt billede, som kan ses her:

http://home19.inet.tele.dk/prebki/pictures/alien.html

Kan nogle af Jer se en lighed med ???
--
Med venlig hilsen Preben
http://kittelmann.dk

Fra : Gidde

Dato : 05-03-01 23:12

Hejsa
Jeps, Mulder og Scully bør tilkaldes med det samme!!! Mon ikke det kan blive en
X-fil? ....Min første association gik dog i retningen af en netop aflyst
kampagne og Peter Lundin...(sorry)
- Gitte

Fra : Mette Lauritsen

Dato : 05-03-01 23:27

Hej Preben

Er billedet af en Cornish Rex eller Devon Rex?!! Jeg synes at jeg kan se
visse ligheder med min Cocio (Devon Rex)!

Mvh. Mette BjM

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 05-03-01 23:29

On Mon, 05 Mar 2001 22:26:33 GMT, "Mette Lauritsen"
<mkla00@hum.auc.dk> wrote:

>Hej Preben
>
>Er billedet af en Cornish Rex eller Devon Rex?!! Jeg synes at jeg kan se
>visse ligheder med min Cocio (Devon Rex)!
>
>Mvh. Mette BjM

Fie er "kun" specificeret som en 3-farvet hus kat.

--
Med venlig hilsen Preben
http://kittelmann.dk