C.Nyrop: "Danske Farvere" på Nettet
Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 12-12-02 12:21

Hej,

Subj. kan findes på
http://www.lklundin.dk/lkl/Nyrop/

God fornøjelse,
-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Bente Aaris

Dato : 12-12-02 16:14

Hej,

> Subj. kan findes på
> http://www.lklundin.dk/lkl/Nyrop/
>
> God fornøjelse,

Een af mine fjerne forfædre var Isaac Isachsen farver i Næstved......

Tusinde tak, det var for mig en virkelig fornøjelse og gjorde mig
aldeles nysgerrig,
tillader derfor at stille Lars Lundin nogle spørgsmål.

Lorents Bremer havde han noget tilfælles med Sabina Bremer gift med
tolder
i Karrebæksminde Kaj Langeloh?

De havde datter Anna Elisabeth Langeloh f. 18.aug. 1667
gift 12.apr. 1691 med (min 8 x tip) Rådmand og Handelsmand Hans Hansen
Lysholm
(f. i Flensborg 17.apr.1648 død i Næstved 28.dec.1696).
Det var hans 2.ægteskab 1.g. gift 9.aug. 1668 i Skt Peder Næstved
med (min ane) Anna Christophersdatter død 1686.
10 børn i 1.ægteskab (7 døde før faderen) og 6 i 2.ægteskab hvoraf 2
døde før faderen.
H.H. Lysholms ligsten står på væggen i Skt. Peder Næstved.

Sabina Bremer og Kaj Langeloh havde også datter Cathrine Dorthea
Langeloh
gift med Christian Kohl (han blev formynder for de små ved H.H.Lysholms
død,
og en anden broder Frederik Langeloh var enkens værge).

Datter af 1.ægteskab (min ane) Maren Hansdatter Lysholm døbt 8.juli 1670
i Skt. Peder Næstved
(ved ikke hvorrnår hun døde) blev gift i Skt. Peder Næstved
med Brygger og Brændevinsbrænder 26.okt.1687 Hans Knudsen Frÿllinghaus
d.1708.

Får datter Anna Hansdatter Frÿllinghaus f.15.febr.1691 død 6.maj 1737 i
Næstved
blev gift 26 okt. 1710 med Købmand - Kirkeværge - Rådmand og Oldermand
for Vogmandslauget
(sammenslutning af flere laug) (6 x tip) Hans Dinesen Guldberg (ja, han
var fætter til O.H.G.)
f. i København 1689 begr. i Næstved 24.okt.1736 (I skiftet får enken
Markus Markussen til værge).

Får datter (5 x tip) Kirstine Guldberg f.15.juni 1718 i Næstved død 1752
i Næstved,
(faddere Marie Lisbeth Christen Ebbius - Bodil Christen Jespersen -
Jørgen Langeloh
Peder Pedersen - Marie Tandrup - Marie Klingenberg).
var gift 4 x
1. g. 20.sept. 1737 Skt. Peder Næstved med Christen Muule fra Nyborg død
1741,
2. g. 14.dec. 1742 " " Farver Povel
Povelsen død 4.marts 1743
3. g. 17.febr. 1747 " " Farver Isaac
Isachsen f.1706 i Næstved begr. 24.maj 1748 (min ane)
4. g. 19.aug. 1750 " " Farver
Friderich Smith død 1782

I dåbene til H.D. Guldbergs børn optræder flere gange Hans Christian
Bertelsen af Tandrup
(nævnt i bogen) og hans hustru Maren (hun kan muligvis være Maren
Lysholm gift 2.g.
og dermed mormoderen, jeg har ikke fået kontrolleret det) og flere Kohl.

I bogen så jeg der var et bilag side 161 Farvere udenfor Kjøbenhavn,
har du det? og i så fald er de ovenfornævnte farvere nævnt?

Undskyld mig for et lidt langt indlæg,
men måtte næsten ha det hele med på grund af sammenhængen.

GOD JUL

Bente Aaris i
OSLO

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 12-12-02 18:38

Thu, 12 Dec 2002 16:13:42 +0100 skrev Bente Aaris:

> Lorents Bremer havde han noget tilfælles med Sabina Bremer gift med
> tolder
> i Karrebæksminde Kaj Langeloh?

Slægtsforskeren Georg Agerby har venligt sendt mig en slægtsbog, hvor
de er opført som søskende. Der er dog det forbehold at Lorents Bremer
'Er måske søn af nævnte ?'. Det er ikke lykkedes mig at finde belæg
for det formodede slægtsskab - udover at alder og efternavn altså
synes at passe.

> I bogen så jeg der var et bilag side 161 Farvere udenfor Kjøbenhavn, har
> du det? og i så fald er de ovenfornævnte farvere nævnt?

Jeg forstår ikke det første spørgsmål: Det nævnte bilag starter
netop på bogens side 161. Og det er et af bogens mere nyttige
afsnit. Dine farvere står nævnt under Næstved og Slagelse på
siderne 170 og 174, som altså findes på web-siden.

Mvh,
-Lars Lundin.

Fra : Bente Aaris

Dato : 12-12-02 20:02

"Lars Kr. Lundin" <news-gi-24@lklundin.dk> skrev i melding

> [...]
> 'Er måske søn af nævnte ?'. Det er ikke lykkedes mig at finde belæg
> for det formodede slægtsskab - udover at alder og efternavn altså

Takker for svar.

> [...]
> afsnit. Dine farvere står nævnt under Næstved og Slagelse på
> siderne 170 og 174, som altså findes på web-siden.

Det er nok fordi jeg kun får frem til og med side 85,
resten er rammer med hvide bokser med rødt kryds i i venstre hjørne,
og da så jeg i indholdsfortegnelsen, at der under Bilag stod
Farvere udenfor Kjøbenhavn side 161, de sider kan jeg så ikke se,
hvorfor ved jeg ikke?

--
Mvh,
Bente Aaris

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 13-12-02 10:31

Thu, 12 Dec 2002 20:02:11 +0100 skrev Bente Aaris:

> Det er nok fordi jeg kun får frem til og med side 85, resten er rammer
> med hvide bokser med rødt kryds i i venstre hjørne,

Så har du nok afbrudt din browsers hentning af filer inden
den var færdig. Prøv at hente siden igen, og lad den arbejde
indtil den er færdig med at hente billederne.

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : Bente Aaris

Dato : 13-12-02 13:28

> Så har du nok afbrudt din browsers hentning af filer inden
> den var færdig. Prøv at hente siden igen, og lad den arbejde
> indtil den er færdig med at hente billederne.

Tak, men jeg kom lige på fidusen med at klikke med
højre museknap, vis billede og vupti....)),
blev lidt overrasket vdr. Isaac Isachsen iflg.
min gamle mor skulle han være søn af en kobbersmed
fra Danzig Isaac Isachsen.
Nåh, der bliver så lidt at finde ud af her.

Men tak for at du lagde bogen ud til skue.

Bente Aaris

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 13-12-02 23:09

Hej Lars

Vil du ikke være så sød og rar og del billederne op på en 5-10 filer.
Browseren har svært ved at håndtere så store filer og går i stå når der
mangler ca. 50 billeder.

Mvh
Poul Erik Nikolajsen

Fra : Robert Piil

Dato : 13-12-02 23:31

On Fri, 13 Dec 2002 23:08:33 +0100, "P.E. Nikolajsen" <pen@akacia.dk>
wrote:

>Hej Lars
>
>Vil du ikke være så sød og rar og del billederne op på en 5-10 filer.
>Browseren har svært ved at håndtere så store filer og går i stå når der
>mangler ca. 50 billeder.

Det første hedder:

<http://www.lklundin.dk/lkl/Nyrop/Nyrop000.jpg>

det næste:

<http://www.lklundin.dk/lkl/Nyrop/Nyrop001.jpg>

og så har jeg ikke undersøgt videre, men det ligner et system.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 14-12-02 19:55

Okay. Så udtrykte jeg mig åbenbart ikke tydeligt nok. Min pointe er at der
ligger ca. 100 billeder samlet i et dokument. Og der er meget tungt at
arbejde med. Det ville være lettere hvis dokumentet var delt op i flere
dokumenter med et mindre antal billeder.
At billederne kaldes Nyrop000.jpg og Nyrop001.jpg etc. er selvfølgelig meget
logisk, men det har ikke noget med sagen at gøre.

Fra : Robert Piil

Dato : 15-12-02 18:55

On Sat, 14 Dec 2002 19:54:41 +0100, "P.E. Nikolajsen" <pen@akacia.dk>
wrote:

> [...]
>At billederne kaldes Nyrop000.jpg og Nyrop001.jpg etc. er selvfølgelig meget
>logisk, men det har ikke noget med sagen at gøre.

Du kan jo bare skrive filens navn direkte i browseren, så får du det
første billede. Derefter retter du navnet til ....001.jpg, så får du
det næste billede. På den måde kan du få billederne ned, et ad gangen.
Er det ikke godt nok?

Alternativt kan du installere Opera (www.opera.com) som browser. Den
kan sættes til at undlade at loade billederne, hvorefter du kan loade
billederne et efter et.

--
Robert Piil
http://piil.org