Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lille dybdeskarphed ønskes med digitalkame~
Fra : Peter

Dato : 12-12-02 11:52

I http://groups.google.com/groups?selm=99emde%24htf%241%40sunsite.dk
kan man læse i et snart 2 år gammelt indlæg:

> På grund af de fleste digitalkameraers opbygning
> (bl.a. lille brændvidde) kan dybdeskarpheden nærmest
> kun varieres mellem "meget stor" og "uendelig".

Er det stadig sådan?

Jeg er på udkig efter et digitalkamera, der har samme
indstillingsmuligheder som et spejlreflekskamera mht.
lukketid og blændeåbning - og hvor det dermed er muligt
at tage billeder med lille dybdeskarphed. En pris i
omegnen af 5-7000 kr. er acceptabelt. Hvilke kameraer
kan I foreslå?

På forhånd tak for hjælpen!

Fra : KNL DtP

Dato : 12-12-02 12:42

"Peter" <mail.frabedes@mail.frabedes> skrev i en meddelelse

> Er det stadig sådan?

Njaa... det afhænger naturligvis af kameraet og især dets objektiv.

Hvis du skal lave billeder, hvor baggrunden bliver tilpas sløret, er der et par
metoder:

- Brug kraftig tele (100 mm målt i 35 mm-film-format er minimum)
- Brug en stor blændeåbning (f:2,8 eller f:4,5)
- Placér objektet forholdsvis tæt på kameraet og sørg for at der er laaangt til
baggrunden
- Tilføj blur i Photoshop efter optagelsen er i kassen

.... som der står i det gamle indlæg kan det være svært at opnå en meget begrænset
skarphedsdybte med et point-and-shoot digitalkamera, fordi deres brændevidde ligger
på f.eks. 35 - 105 mm (målt i 35 film-format).

Hvis du virkelig skal ha' uskarp baggrund, så skal du op og bruge en tele på f.eks.
200 mm eller mere. Muligheden med Photoshop er naturligvis ikke optimal, men med lidt
øvelse kan man fint efterligne effekten. Sørgfor at den blur-effekten fader ud jo
tættere man kommer på objektet, og at der er en skarp grænse omrking objekt og uskarp
baggrund.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Peter

Dato : 12-12-02 12:35

> [...]

> at tage billeder med lille dybdeskarphed. En pris i
> omegnen af 5-7000 kr. er acceptabelt. Hvilke kameraer

For lige selv at komme med et forslag: Nikon Coolpix 4300.
Er der nogle, der har gode/dårlige erfaringer hermed?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-12-02 17:44

In article <at9smq$ip6$1@sunsite.dk>, Peter wrote:
> "Peter" <mail.frabedes@mail.frabedes> skrev i

> For lige selv at komme med et forslag: Nikon Coolpix 4300.
> Er der nogle, der har gode/dårlige erfaringer hermed?

Du kan se et eksempel med storebror, CP 4500 på
http://home1.stofanet.dk/pope/

Fra : J@N

Dato : 12-12-02 18:41

> [...]
> at tage billeder med lille dybdeskarphed. En pris i
> omegnen af 5-7000 kr. er acceptabelt. Hvilke kameraer

Ingen - alle de små digicams har stor dybdeskarphed i forhold et
spejlrefleks. Du skal gå efter et kamera med god teleoptik, typisk 7x - 10x
optisk zoom, for at opnå lille dybdeskarphed og dem er der ikke mange af til
5-7.000,-, hvis det overhovedet findes.

Jan

Fra : emj

Dato : 12-12-02 21:07

On Thu, 12 Dec 2002 18:41:17 +0100, "J@N" <itjf@nospam.dk> wrote:

>Du skal gå efter et kamera med god teleoptik, typisk 7x - 10x
>optisk zoom, for at opnå lille dybdeskarphed og dem er der ikke mange af til
>5-7.000,-, hvis det overhovedet findes.

De findes skam
Olympus Camedia C-730UZ
Godt 5.000 kr.
Hilsen emj

Fra : Klaus Madsen

Dato : 13-12-02 00:33

> De findes skam
> Olympus Camedia C-730UZ
> Godt 5.000 kr.
> Hilsen emj

Endnu bedre er det måske at finde et brugt Olympus C-2100UZ,
som har billed stabilisator, da det ellers er stort set umuligt at holde
stille
med 10 gange zoom. Det er et fantastisk kamera, som sikkert er svært at
finde,
da dem der har dem ikke vil af med dem
Hvis du er heldig kan du måske finde et til 2000-3000 kr.

Mvh. Klaus