.css fil:link style
Fra : Kaj Kalhof

Dato : 12-12-02 11:38

Jeg har lavet en .css fil som bliver linket fra hver side.
Her i har jeg defineret hvordan mine link og min tablehead skal
se ud.

Hvis jeg laver et link som ligger i en tablehead skal denne se
anderledes ud. Dette ønsker jeg at gøre 1 gang for alle i min
css-fil, og ikke tænke mere over det når jeg laver min tabeller.

Forklaring:
Min baggrund er normal lys og teksten mørk, men når det er et
tabelhoved, skal det være omvendt.
Dette har jeg lavet, men..

mine links er sorte og kursive, og det dur ikke på den mørke
baggrund i tabelhovederne!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-12-02 12:58

Kaj Kalhof wrote in <at9ov3$fje$1@sunsite.dk>:
> Hvis jeg laver et link som ligger i en tablehead skal denne se
> anderledes ud. Dette ønsker jeg at gøre 1 gang for alle i min
> css-fil, og ikke tænke mere over det når jeg laver min tabeller.

Fx. sådan her:

th a {
color: white;
}
th a:hover {
font-decoration: underline;
}

Mellemrummet betyder at det efter mellemrummet skal ligge inde i det, der er
før mellemrummet.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Chrisser

Dato : 12-12-02 14:07

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> Fx. sådan her:
>
> th a {
> color: white;
> }
> th a:hover {
> font-decoration: underline;
> }
>
> Mellemrummet betyder at det efter mellemrummet skal ligge inde i det, der
er
> før mellemrummet.

Kan man lave samme nummer, hvor det i stedet er tilknyttet en klasse frem
for et tag ?
Altså så man har en standard "definition" på links, samt en klasse der
overskriver denne standard:

..lysLink a {
color:white;
}
..lysLink a:hoover {
font-decoration: underline;
}

- osv ?

MVH
Chrisser

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-12-02 14:53

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> writes:

> [...]
> for et tag ?
> Altså så man har en standard "definition" på links, samt en klasse der

Det kan du godt, men jeg er ikke sikker på at det er det du vil.

Som det er skrevet ovenfor gør du alle a-elementer der ligger inden i
et element af klasse lysLink, hvide. Eksempel:

bar
gib

Det første link er normalt, de to sidste bliver hvide.
Eksempel:
Dette link bliver ikke hvidt, da de ikke er *inden i* et element af
klassen lysLink.

Hvis du bare vil kunne sætte class="lysLink" på et link for at gøre
det lyst, så skal du istedet skrive:

a.lysLink {
color:white;
}
a.lysLink:hoover {
font-decoration: underline;
}

/L

Fra : Chrisser

Dato : 12-12-02 15:26

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> Det kan du godt, men jeg er ikke sikker på at det er det du vil.

Jo, det var det jeg mente...dermed ikke sagt at det er den smarteste måde

> [...]
> Eksempel:
> Dette link bliver ikke hvidt, da de ikke er *inden i* et element af

Men hvis du putter klassen på ex. en tabel, hvori linket befinder sig, så
bliver linket hvidt, ikke ?

> Hvis du bare vil kunne sætte class="lysLink" på et link for at gøre
> [...]

Nej, det var nu for at kunne putte det på det element som var udenom linket,
men uden at det skulle være på et bestemt element.

Men jeg tror nu lige jeg vil gemme dette indlæg, det er tre gode eksempler
at have ved siden af hinanden - og jeg bliver altid forvirret når klasser og
tags skal kombineres på den måde.

Chrisser

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-12-02 17:10

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> writes:

> Men hvis du putter klassen på ex. en tabel, hvori linket befinder sig, så
> bliver linket hvidt, ikke ?

Det gør det, ja. :)

/L

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-12-02 22:05

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev:

> font-decoration: underline;

Du mener vel text-decoration?

--
Allan

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-12-02 23:19

Allan Vebel wrote in <3df8f9b6$0$88620$bc7fd3c@news.sonofon.dk>:
> Du mener vel text-decoration?

Selvfølgelig. :)

Det var selectors det drejede sig om, ikke properties.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)