Stresset kat
Fra : Kristine Gazel

Dato : 12-12-02 08:29

Hej alle -
i slutningen af august måned fik vi en ny kat, Misty. En dejlig og legesyg
Somali. Det gik fint med at inkorporere hende i forhold til vores hankat,
Sorte. De er blevet jordens bedste kammerater. Derimod gik det ad helvede
til med hende og vores hunkat, Bella. De er stadig ikke blevet gode venner,
og Bella er begyndt at tisse i krogene, fordi hun er bange for at gå på
toilettet. Hun gemmer sig det meste af dagen, og når hun så skal på
toilettet, bliver hun overfaldet af Misty, der gerne vil lege. Resultatet er
en meget skræmt kat. I forvejen er Bella reserveret, men nu er hun nærmest
bange. Og jeg ved slet ikke, hvad vi skal gøre - er næsten desperat - kan
ikke bære tanken om hun render rundt og tisser i krogene.

Vi har prøvet at give dem "beroligende" medicin, det hjalp ikke.
Vi har prøvet med to kattebakker - så var det kun den ene der blev brugt.
Overvejer om vi skal lukke dem ind sammen i et rum hele tiden indtil de er
blevet venner, eller om vi skal lade Bella bo permanent i vores soveværelse
med adgang til en kattebakke. Det synes jeg bare ikke er optimalt heller, så
bliver de aldrig gode venner.
Endelig kan vi aflevere Misty tilbage, men det synes jeg heller ikke er
optimalt, da hun og Sorte er gode venner.

Så med andre ord; hjælp!!

Mange venlige hilsner fra

--
Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Stud. scient. bibl.

Fra : Camilla Baird

Dato : 12-12-02 12:13

On 12/12/2002 08:28, in article at9dmd$7ve$1@sunsite.dk, "Kristine Gazel"
<kristine@FJERNDETTEgazel.dk> wrote:

> [...]
> Bibliotekar DB; Stud. scient. bibl.
> "He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more
> of an idiot". - Anonymous, Arabic Proverb

Har du prøvet FeliFriend? Andre her i gruppen kan måske hjælpe dig med tips,
om hvor det kan fås...

Prøv at beskrive lidt nærmere hvordan Misty behandler Bella? Er de fordi
Misty er for aktiv/dominerende at Bella bliver stresset? Eller bliver Bella
direkte generet af Misty på en eller anden måde?
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Kristine Gazel

Dato : 12-12-02 13:34

Camilla Baird wrote:

> Har du prøvet FeliFriend? Andre her i gruppen kan måske hjælpe dig
> med tips, om hvor det kan fås...

Øh - jeg tror nok at vi har prøvet det, men jeg er ikke helt sikker.

> Prøv at beskrive lidt nærmere hvordan Misty behandler Bella? Er de
> fordi Misty er for aktiv/dominerende at Bella bliver stresset? Eller
> bliver Bella direkte generet af Misty på en eller anden måde?

Jeg tror, at det er fordi Misty gerne vil lege. Så løber hun efter Bella og
hopper op på ryggen af hende. Så hvæser Bella. Nu er det efterhånden blevet
sådan, at de hvæser når de mødes. Og Misty ligger nogen gange på lur efter
hende. Fx hvis hun skal tisse. Jeg tror såmænd ikke at der er noget "ondt" i
det fra Mistys side - Bella er bare ikke interesseret, og bliver bnage og
aggressiv når det sker.

Jeg ringede i øvrigt og snakkede med vors dyrlæge, han sagde
hormonindsprøjtning til Bella. Det skulle dæmpe hendes stressniveau. Er der
nogen, der har nogen mening om/erfaring med det?

mvh.

Fra : Camilla Baird

Dato : 12-12-02 14:43

On 12/12/2002 13:33, in article at9vhh$dgf$1@sunsite.dk, "Kristine Gazel"
<kristine@FJERNDETTEgazel.dk> wrote:

> Øh - jeg tror nok at vi har prøvet det, men jeg er ikke helt sikker.

FeliFriend er katteferomoner som man kommer på sine hænder og derefter på
katten...

> [...]
> hormonindsprøjtning til Bella. Det skulle dæmpe hendes stressniveau. Er der
> nogen, der har nogen mening om/erfaring med det?

Jeg ved ikke med hormonsprøjter... Men et spørgsmål der presser sig på er,
er de begge kastrerede? Hvis ikke, kunne det bestemt være en idé Mistys
adfærd er muligvis en blanding af leg og dominans. Dominans kan du prøve at
afhjælpe ved at gøre klart, at du er den dominante i huset. Legen kan du
ikke gøre meget ved - andet end måske at lege mere med Misty selv.

Fra : Kristine Gazel

Dato : 13-12-02 14:46

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

Hej Camilla,

> FeliFriend er katteferomoner som man kommer på sine hænder og derefter på
> katten...

Jeg synes at vi har prøvet både det og Feliway, men jeg kunne jo tage fejl.

> [...]
> afhjælpe ved at gøre klart, at du er den dominante i huset. Legen kan du
> ikke gøre meget ved - andet end måske at lege mere med Misty selv.

De er alle tre kastrerede. Jeg prøver at intervenere, når Bella bliver
"mobbet" (de andre kan finde på at belejre hende), men det er jo ikke en
løsning, der rækker så langt.

Anyway jeg tror, at vi snakker med lægen om den indsprøjtning.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-12-02 14:50

Kristine Gazel wrote:

> Øh - jeg tror nok at vi har prøvet det, men jeg er ikke helt sikker.

nej... det var Feliway i prøvede med..... bare lige for at opklare ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.