Skærme
Fijala 3554
LCD og Plasmaskærme
Fra : Morten Nielsen

Dato : 11-12-02 23:17

Hvad er forskellen på LCD og Plasma skærme? Går ud fra at det er to
forskellige teknologier?

Morten Nielsen

I'll see you on the dark side of the moon
-Pink Floyd

Fra : Brian Christensen

Dato : 12-12-02 09:22

> Hvad er forskellen på LCD og Plasma skærme? Går ud fra at det er to
> forskellige teknologier?

Meget forskellige.

TFT skærme eller ThinFilmTransistor er en tynd plade af transistorer, der
bliver belyst af en eller flere specielle pærer bagfra.

Plasmaskærme består af 2 glasplader, hvor der imellem i meget små lommer er
placeret noget plasma materiale med fosfor i rød, grøn og blå..
Ved hjælp af noget elektronik og højspænding, kan fosforen bringes til at
lyse op - og hver lomme repræsenterer en pixel.

Hver teknik har sine fordele og ulember:

TFT'ens største ulembe er, at de TFT pladen ikke kan lukke 100% af for
lyset, og sort fremstår ikke som sort, men nærmere mørt grå - dette er
blevet bedre, men langt fra på CRT niveau.
Fordelene er lavere energiforbrug samt ingen risiko for indbrænding.

Som jeg ser det, er plasmaens største ulember, risiko for indbrænding samt
ret højt energiforbrug.
Plasma kan vise flot sort (I hvertfald de nyeste generationer) og meget
flotte farver.

Brian C.

Fra : Morten Nielsen

Dato : 12-12-02 18:56

"Brian Christensen" <brianc@REMOVEesenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ret højt energiforbrug.
> Plasma kan vise flot sort (I hvertfald de nyeste generationer) og meget

Hej Brian.

Tak for en god forklaring.