Guvernør over Dansk Vestindien Gabriel Mil~
Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 11-12-02 21:39

Hej alle

Jeg har fundet frem til Gabriel Milan i min slægt. Jeg har dog en del
mangler, på trods af den ellers fremragende slægtebog af H. C. Terslin
("Guvernør over Dansk Vestindien Gabriel Milan og Hans Efterkommere i
Danmark - Slægtebog udarbejdet med særligt Hensyn til Familien i
Gilleleje", trykt på N. P. Thysens Bogtrykkeri, Helsingør, 1926).

Gabriel Milan, også kendt som Don Franco de Tebary Cordova, er af
Portugisisk-Jødisk slægt, "vistnok født i Spanien" ca. 1631.
Tvangsdøbt katolsk. Hans svigerfar af første ægteskab var Benjamin ben
Immanuel (Dionis) Musaphia (en berømt lærd jøde, født 1606, der blandt
andet forfattede en del videnskabelige værker indenfor "Arkæologi,
semitisk Filologi og - Alkymi." Han var rabbiner i Amsterdam da han
døde 1675). Benjamin's datter ".... de Castro" (Terslin kender ikke
fornavnet, men oplyser at "de Castro'erne førte et Negerhoved i deres
Vaaben") var altså Milan's kone.

Der er ligeledes en velhavende købmand i Hamborg, Emanuel Teixeira
Cardosa de Milan, som er gift med søsteren til Musaphia. Denne var
også kendt som Isaac Haim Senior Teixeira, eller Don Manual Teixeira
Cardosa de Milan). Han var kendt i Hamborg som "den rige jøde," og
handlede med bl.a. Kong Frederik III, Corfitz Ulfeldt. Gift med Ribka
de Matos, senere med Ester Gomes de Mesquita (med hvem han fik
sønnerne David Andrade, Abraham (Diego) Teixeira de Matos, og Samuel
Teixeira). Død 1705.

Der er også en anden svoger (jeg må undskylde de upræcise betegnelser,
det er alt hvad Terslin har), Moseh Abenzur (Paulo de Milao eller:
Milan), i reglen kaldet "Poul Diricksen." Han havde sønnerne Josua,
Daniel og David Abenzur, hvoraf den første var gift med Musaphias
datter, og derved svoger til Gabriel Milan. Josua har ofte lånt
Gabriel penge.

Jeg springer lige noget historie over her, men interesserede er
velkomne til at spørge. Gabriel var i 1660erne og 70erne faktor for
den Danske stat i Amsterdam (så vidt jeg forstår en art
diplomat/købmand).

Hustruen de Castro dør i 1675, efter at have født 2 børn, og Gabriel
gifter sig herefter med enken Juliane Regina (født von Breitenbach).
Med hende får han 5 børn.

Kort sagt kommer Gabriel i pengenød, da han igennem år har lagt penge
ud for den Danske stat og Griffenfeld, så han tager til København for
at klage sin nød, og bliver efter nogen klynken udnævnt til Guvernør
over Dansk Vestindien 7 maj 1684. Det er han imidlertidig ikke særlig
god til, og i 1686 sendes Fiskal Mikkel Mikkelsen ned for at kigge på
ham og vurdere sagerne. Milan roder rundt i det og bliver bragt
tilbage til København.

Han retsforfølges for underslæb o.a. og bliver endeligt dømt d. 21
marts 1689 til "Fortabelse af Ære, Liv og Gods, Hoved og Haand skulde
sættes paa Stage, Milans Blod- og Æresdomme kasseres, hans
Beskyldninger tilbagevises, han skulde udrede Erstatninger etc." Han
blev dog benådet af kongen og slap for at blive sat på stager, samt at
få hånden hugget af.

Tidlig morgen den 26 marts 1689 halshugges han på Nytorv i København.
Herefter bliver enken Juliane Regina i København med børnene, som så
får efterkommere osv. Disse linjer kan ses i bogen (jeg har ligeledes
lavet en gedcom fil, som dog endnu er noget vag rent
"beskrivelsesmæssigt" - ellers har den alle fødsels- og døds-datoer og
-steder fra bogen).

Nu er det bare, at jeg ikke kan finde noget _før_
Milan/Musaphai/Breitenbach. Er der nogen der ligger inde med noget i
den dur? Jeg har forsøgt internettet, men der finder jeg mest en bunke
blandede artikler om hans guvernørperiode. Der er åbenbart mange
(rigtigt mange) der hedder (von) Breitenbach, så jeg er lidt "lost" i
den retning, da jeg ikke ved hvilket navn hun giftede sig til før
Milan. Hvis der er nogen utydeligheder i forbindelse med personerne er
jeg naturligvis villig til at se efter om jeg har overset noget i
bogen.

Glædelig Jul,
Mikkel Eide Eriksen