Hvilke børster skal jeg bruge?
Fra : Helle

Dato : 11-12-02 20:11

Hejsa.

Mikkel er Maine Coon og han har en meget uglet pels - specielt underpelsen
er meget tyk og meget tæt. Jeg skal børste ham to gange om dagen for ellers
filtrer den og ser skrækkelig ud.
Specielt om morgenen når han har ligget og rodet rundt i dynerne om natten
så har han det vildeste morgenhår(pels!) *g*

Hvordan klarer I andre pelsen på Jeres Mco?
Jeg har en karte som bestemt virker alletiders på Emils pels (birma) - men
Emils pels er MEGET glat og flot så den er egentlig ikke nødvendig at børste
ret ofte hvorimod Mikkels pels er mere rug og tør i det.
Udover karten med metalbørster har jeg også en med plastikbørster som er ret
tykke men den kan ikke tage noget pels. Jeg har også en tandbørste som jeg
er blevet anbefalet at bruge omkring ørerne og i ansigtet. Jeg har også en
kam med metaltænder som er ret tykke og med bredde mellemrum - den kan taget
lidt men ikke så meget.
Bør jeg smide Mikkel i bad med katteshampo og kattebalsam og så ordne ham
derfra eller skal jeg give ham noget tilskud af en eller anden art?

Mvh Helle

Fra : Ida

Dato : 11-12-02 20:46

Hejsa Helle *s*
Mikkel har stadig killingepels og det kan være sin sag at holde den flot og
problemfri.
Et must til MCOs er en rullekam : den har tænder der kan rulle rundt og
derfor er den ikke så hård ved de "duller" der sætter sig. Karten er rigtig
god, men jeg vil anbefale at du holder dig fra plastikkamme og børster med
nylonhår. Køb istedet en god svine/vildsvinehårsbørste, der bruges til
sidst, for at give pelsen et extra skud glans.

Du kan godt prøve at give ham et bad, men forvent ikke at det holder pelsen
super flot ret længe.
Brug her en affedter først. Den skal gnides forsigtigt ind i pelsen og sidde
der ca 10 min. Her kan bruges opvaskemiddel i mangel af bedre.
En shampoo, som jeg har god erfaring med, er KWs minkoilshampoo.. den kan
købes hos de fleste dyrehandlere og gør pelsen blød og lækker. Han skal så
vaskes to gange, hvor shampooen hver gang får lov at sidde i pelsen 1 min
eller 2. Så skal der skylles og skylles med tempereret vand.. lige til
pelsen nærmest "hviner". Får du ikke al shampooen ordentligt ud, så kan det
endelige resultat være, at Mikkel ser værrere ud end da du startede.
Balsam har jeg ikke så god erfarring med : jeg synes at kattenes pels
hurtigt klasker sammen og bliver meget fedtet at se på.
Jeg foretrækker at vaske mine på gulvet i mit badeværelse, men Mikkel er
ikke større end du kan have ham i håndvasken. Skru brusehovedet af din
bruser og brug slangen uden.
Vær forberedt på, at en kat, der ikke vil vaskes, sagtens kan fylde en hel
m2 og have noget der minder om 20 arme og ben *G*

Vil Mikkel finde sig i det, så brug din føntørrer til slut.

Resultatet bliver en meget smuk og ren misser

Held og lykke

Ida

--
DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger til salg

Fra : Helle

Dato : 11-12-02 20:50

"Ida" <corkycoon@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Vil Mikkel finde sig i det, så brug din føntørrer til slut.
>
> Resultatet bliver en meget smuk og ren misser

Hej Ida.
Hvad er en rullekam? kan du henvise til et sted på nettet hvor man kan se
billede af den?

Mvh Helle

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-12-02 21:14

Helle wrote:
> Hej Ida.
> Hvad er en rullekam? kan du henvise til et sted på nettet hvor man
> kan se billede af den?

en rulle kam er faktisk "bare" en almindelig stålkam, med den lille finte
indbygget at tænderne kan rulle rundt om sig selv.... hmmm det er lidt svært
at forklare...
lige som i hurlumhej huset hvor der er sådan et "fortov" man kan gå på der
består af rullene rundstokke....... make sence??
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : maz

Dato : 11-12-02 21:15

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> wrote in message
> Hvad er en rullekam? kan du henvise til et sted på nettet hvor man kan se
> billede af den?
>
> Mvh Helle

Helle, et godt fif: prøv fremover at søg på www.google.com, når du gerne vil
finde noget. Det er tilladt at søge efter info selv. Men du kan se den her
eller selv søge på: "rullekam katte".
http://home1.stofanet.dk/celeste/Dk/pelspleje.htm

eller her:
http://www.butikgodthaab.dk/kat_hygiejne_design.shtml

og dit næste spørgsmål er så sikkert hvor du kan købe dem henne:
http://www.pethouse.dk/
- der er sikkert flere steder - de fleste dyrehandler - muligvis kan man
købe dem gennem maine coon klubben - men det er et gæt.
maria

Fra : Kate

Dato : 11-12-02 22:40

"Ida" <corkycoon@hotmail.com> wrote in news:at84oq$bqt$1@sunsite.dk:

> Mikkel har stadig killingepels og det kan være sin sag at holde
> den flot og problemfri.

Ja, jeg er jo også faldet for MCO og har i mit stille sind tænkt at en
dag må der indfinde sig en sådan i mit liv, men nu tænker jeg jo mig
lige om igen. Er der generelt meget pelspleje på MCO? Det er vigitgt
for mig, for jeg _ved_ at det gider jeg ikke i længden og så må jeg nok
bare nøjes med et billede af så smuk en mis!

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Helle

Dato : 11-12-02 22:54

> [...]
> for mig, for jeg _ved_ at det gider jeg ikke i længden og så må jeg nok
> bare nøjes med et billede af så smuk en mis!

Hej Kate.
Hvis du på længere sigt ikke gider pelspleje så synes jeg ikke du skal
anskaffe dig en mco eller for den sags skyld en anden semi langhåret kat. Så
er det bedre med en korthåret og der findes jo også mange søde i den
kategori
Jeg elsker at pleje pelsen på mine katte som begge er semi langhåret og gør
det til noget hyggeligt og egentlig tager det jo ikke lang tid.

Mvh Helle

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-12-02 23:41

Helle wrote:

> [...]
> anskaffe dig en mco eller for den sags skyld en anden semi langhåret
> kat. Så er det bedre med en korthåret og der findes jo også mange

nu har jeg en somali ( semilanghår) og en perser.....
min somali kræver ingen pelspleje overhovedet.... og min perser kræver (
for mig) meget pleje...
så hvis man gerne vil have en langhåret kat der ikke kræver den store
pelspleje kan jeg klart anbefale somalien.... hvis man vel at mærke kan lide
deres temprament ;)

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 12-12-02 10:11

Hej Helle og Kate.

Nu kender jeg jo ikke noget til pleje af Maine Coons, men mine skovkatte
kræver ikke nogen særlig pelspleje (ja ja, jeg ved godt den ene ikke _har_
nogen pels, det behøver vi ikke træde i, vel? *GG*). Jeg børster dem af og
til, hvis jeg synes de fælder for meget, men det gør jeg jo også med min
burmeser.
Så vidt jeg ved, kan katte med sølv have tendens til filtret pels, men
ellers er det ikke nødvendigt med nogen særlig pelspleje. Jeg vasker helst
ikke mine katte, heller ikke selv om de bliver udstillet, for jeg synes
ikke, det gør noget godt for pelsen. Der er altså også noget selvmodsigende
i at have en "naturrace" med en plejekrævende pels

Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Ida

Dato : 11-12-02 23:12

Hej Kate .. og tak for snakken på Remisen

Mine katte børster jeg godt ca en gang om ugen.. nogle kan gå længere tid..
der er forskel på, hvor meget de enkelte kræver alt efter hvor meget, hvor
langt og hvilken kvalitet pels de har.
"Duller" tages mens man alligevel nusser rundt med dem og badning er noget
der sker før en udstilling.

Jeg synes faktisk at den største "pelspleje" ligger i dagligt at støvsuge
hår op fra gulvet.. de kan samle sig i nullermænd der er så store, at man
næsten tror de har ben *G*

Men almindelig pelspleje slipper du nu ikke helt for *s*

Ida

Fra : Kate

Dato : 11-12-02 23:34

"Ida" <corkycoon@hotmail.com> wrote in news:at8d9s$cj5$1@sunsite.dk:

> Hej Kate .. og tak for snakken på Remisen

Tak i lige måde, hyggeligt.
Jeg har egentligt slet ikke tænkt over at MCO kunne kræve pelspleje,
synes jo bare det er en uanmindeligt smuk mis. Den enste pelspleje jeg
giver Lante er faktisk en tur med karten i ny og nø, men ikke
regelmæssigt. Jeg har indset at en kat som kræver en regelmæssig
pelspleje bare ikke er mig, hellere vide det før jeg køber end efter.
Det ville jo være synd for begge parter.
I fældetiden om sommeren får Sofie og Johan også en ordentlig tur og
det nyder de, ved endnu ikke med Mowgli

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-12-02 23:40

> [...]
> synes jo bare det er en uanmindeligt smuk mis. Den enste pelspleje jeg
> giver Lante er faktisk en tur med karten i ny og nø, men ikke

Du kan ikke sammenligne somalier med andre
semilanghårskatte mht. til pelspleje, bortset fra måske lige
balinesere (?) Somalier behøver ikke pelspleje, så det er
kun for hyggens skyld, mens de fleste andre semi'er skal
børstes ind imellem.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 12-12-02 10:29

Hejsa!

Ja også i vores lille hjem er vi faldet for MCO'en. Dvs. at min kæreste
mener vi skal have en til vores yngste mis (1 1/2 år).
Jeg er så så forudseende, at jeg ved at det bliver mig der kommer til at
børste missen
Mit spørgsmål er så; Er det noget gennerelt at opdrætterene "lærer" derers
killinger at blive børstet fra små, eller er det noget man først skal til at
lære dem, når man får killingen hjem som 12 - 13 uger gammel?

Jeg spørger fordi jeg tidligere har arbejdet på en kattepension, hvor
kattene self. også skal børstes... Og jeg har prøvet, både at børste katte
der bare var nemme, og katte der simpelthen bare var umulige!!

Min teori var jo, at hvis katten havde lært at blive børstet fra killing,
burde det jo ikke at tage mange minutter at få børstet sådan en sag... eller
hva?

MVH. Mette

PS. I behøver ikke komme med tilbud på div. MCO killinger.. endnu, for det
er først aktuelt om ca. 1/2 - 1 år

(Øv, jeg vil ha nu!

Fra : Pernille Scharff

Dato : 12-12-02 10:42

Hej Mette,

> [...]
at
> lære dem, når man får killingen hjem som 12 - 13 uger gammel?

Det er forskelligt hvad opdrætterne vænner killingerne til mht. børstning,
kloklipning, bad m.v. Men det er en god ide selv at vænne killingen til
børste (og klosaks) så snart man får den hjem. Gerne som leg/kæl/hygge og
ikke for længe ad gangen, og med masser af ros og godbidder.

/Pernille

Fra : Britt Johannesen

Dato : 12-12-02 11:40

Hejsa

Jeg har 2 MCO'er, hvor den ene næsten aldrig behøves børstes - kun i
tilfælde af fældning - men bliver det ofte, da hun elsker det :)
Desværre er min anden en rigtig filter hoved, som skal børstes flere gange
om ugen - og gæt engang, han hader det -
Hende der elsker det, er aldrig blevet trænet i det, men det er ham der
hader det ? så... i bund og grund, så tror jeg det handler om kattens
personlighed, men det hjælper helt sikkert at børste dem ofte som killinger.

Jeg bruger ca. 5 min. pr. kat, et par gange om ugen - afhængig af sæson - da
mine katte ikke udstilles, bliver de næste aldrig vasket.
Men det er nu også hyggeligt at børste katte og jeg ville egentligt ikke
undvære det :)

Hilsen
Britt

Fra : Ida

Dato : 12-12-02 11:55

--
"Mette Mejdahl" <mette_jimmy@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mener vi skal have en til vores yngste mis (1 1/2 år).
> Jeg er så så forudseende, at jeg ved at det bliver mig der kommer til at

Så må han hjælpe når der skal bades *g*

> [...]
at
> lære dem, når man får killingen hjem som 12 - 13 uger gammel?

Jeg ved ikke med andre opdrættere, men jeg børster og bader mine killinger
jævnligt ( og forsøger at vænne dem til føntørreren ), så de netop er vant
til det inden de kommer ud i deres nye hjem. Jeg sørger også altid for, at
mine killingekøbere er klar over, hvordan og med hvad det skal klare den del
af plejen *s*

> Min teori var jo, at hvis katten havde lært at blive børstet fra killing,
> burde det jo ikke at tage mange minutter at få børstet sådan en sag...
eller
> hva?

Tja.. ét er teori og noget andet er praksis *G* Der er nogle killinger der
bare ikke kan have det der børste og baderi. De fægter løs med alle fire ben
i luften og ter sig som om de skulle dø hver gang børsten findes frem, mens
andre gør sig til i alle mulige og umulige stillinger, så man rigtigt kan
komme til

> MVH. Mette
>
> PS. I behøver ikke komme med tilbud på div. MCO killinger.. endnu, for det
> er først aktuelt om ca. 1/2 - 1 år
>
> (Øv, jeg vil ha nu!

Man må da gerne kigge

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 12-12-02 16:37

Hejsa Ida!

> Så må han hjælpe når der skal bades *g*

Ja kender jeg ham ret, har han ikke liiiige tid når det skal gøres heller
(det har han i hvert fald ikke når Choko & Bam Bam skal det)

> [...]
> mine killingekøbere er klar over, hvordan og med hvad det skal klare den

Det synes jeg er en rigtig godt ide... Jeg har desværre set katte (persere)
komme med store knuder og filter alle steder, hvor ejerne er blevet nødt til
at klippe det af... Det er et sørgeligt syn!

> [...]
mens
> andre gør sig til i alle mulige og umulige stillinger, så man rigtigt kan

Hehe... kan se det for mig! Mine er nu også gode til at hyle og skrive,
så naboerne tror man mishandler dem, når de skal i bad... (heldigvis er de
huskatte med kort pels, så det er meget sjældent de skal i bad)

> Man må da gerne kigge

Ja det er ikke flinkt! Jeg har siddet og savlet hele aftenen igår, og noget
af idag også, så jeg er lige ved at gå i spåner!!
Din Macoons Dark Delight er godt nok bare flot!!
jeg har en svaghed for de sorte katte... men min kæreste vil gerne have en
grå maincoon... en dag... *SUK*
Jeg tror nu godt nok det bliver noget af en blandet landhandel af racer hos
os, for jeg kan simpelthen ikke bestemme hvilken race der er dejligst! Det
er frygteligt!

MVH. Mette

Fra : Ida

Dato : 12-12-02 18:56

--

> [...]
> Din Macoons Dark Delight er godt nok bare flot!!
> jeg har en svaghed for de sorte katte... men min kæreste vil gerne have en

He.. det finder vi snildt en løsning på Mette : Dark Delight er nemlig
smoke.. dvs sort uden på og med en grå (sølv) undertrøje indenunder. Faktisk
lige som Cool By The Pool, blot er Dark Delights hårstrå mere sorte end sølv

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 12-12-02 20:40

> [...]
Faktisk
> lige som Cool By The Pool, blot er Dark Delights hårstrå mere sorte end

Hey det er egentligt sjovt, for da vi sad og så på MCO'er (på nettet) den
anden dag, så vi en der var sortsmoke og snakkede om at den var køn... og at
vi nok egentligt kunne lave et forlig der (1/2 grå + 1/2 sort =
Sortsmoke, smart *G*

Jeg kan ikke rigtigt finde rundt i alle de forskellige betegnelser for
farver... Jeg synes jo feks. ikke dine to piger ligner hinanden og alligevel
bruger man samme betegnelse for farven?! Eller kalder man det for sortsmoke,
med og uden sølv?
Jeg er meget forvirret!!

Jeg havde faktisk ikke set Cool By The Pool, før du skrev om hende :-/ men
hun er altså også ret lækker...
Hvor gammel skal en MCO'er være før du får killinger på den? *S*

MVH. Mette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-12-02 21:24

> [...]
alligevel
> bruger man samme betegnelse for farven?! Eller kalder man det for

Hej Mette

En sortsmoke er sølv... den kan ikke være sortsmoke uden at være sølv, for
det betyder - oversat til alm. dansk... - sølvkat med sorte hårspidser
(eller blå hvis det er en blåsmoke, chokolade hvis det er en chokoladesmoke
osv.).
En smoke kat skal - hvis farvefordelingen ellers er korrekt - se fuldfarvet
(i dette tilfælde sort) ud, når den ligger/står/sidder stille, og når den er
i bevægelse skal man kunne se sølvet gennem fuldfarven.

> Jeg er meget forvirret!!

Det er ok - det er heller ikke ret let at finde ud af alle de farver/mønstre

Mvh. Camilla

Fra : Ida

Dato : 12-12-02 21:26

--
> [...]
at
> vi nok egentligt kunne lave et forlig der (1/2 grå + 1/2 sort =

Synes jeg jo også *G*

> [...]
alligevel
> bruger man samme betegnelse for farven?! Eller kalder man det for

Her http://www.cindypitts.com/coons/colors/colors.htm# kan ses en del af
MCOs farver med smukke fotos *s*
Jeg kan godt lide, at man med MCOs har muligheden for at "lege" så meget med
farverne. Jeg tror jeg ville kede mig en smule, hvis jeg kun skulle opdrætte
katte med én farve

Når en kat er smoke er det altid med sølv "undertrøje" dvs at det inderste
af håret er sølv og det yderste er en anden farve.
Der findes forskellige betegnelser, alt efter hvordan farvefordelingen er på
hårstråene, dog er sølvet altid i bunden.
En sortsmoke skal "se helt sort ud, men når den bevæger sig, skal sølvet
kunne ses"

Både Dark Delight og Cool er sortsmoke, det er kun deres mængde af sølv, der
er forskellig *s*

> Jeg havde faktisk ikke set Cool By The Pool, før du skrev om hende :-/ men
> hun er altså også ret lækker...
> Hvor gammel skal en MCO'er være før du får killinger på den? *S*

Mine piger er over et år, når jeg planlægger det første kuld på dem. Typisk
er det deres anden løbetid og jeg er så småt begyndt at kigge efter en
passende herre til Dark Delight

Ida .. der er lidt fjollet med smoke

Fra : Mette Jensen

Dato : 12-12-02 22:23

Tak for det link!
Lige havd jeg maglede, til at forklare ,ikke så erfarende katte folk, hvad
tabby osv. er!

Og så er det jo MCO, så de kan se den rigtige vare!

--
Venlig hilsen Mette

www.miacis.dk

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 12-12-02 23:10

Hej Camilla & Ida!

Tusind tak for jeres svar! Nu fatter jeg da lidt mere

Linket er perfekt!
Nu glæder jeg mig helt vildt til "min mand" kommer hjem, så skal han se alle
de forskellige farver!!! (Jeg tror jeg har været inde på de første 7
milliarder hjemmesider, for at finde nogen der så forskellige ud

Men det værste er, at nu skal jeg jo ha' mindst 10 forskellige, MCO'er for
jeg kan ikke vælge hvilken farve der er sødest!

Det bliver altså noget af et hus/gård vi skal ud og købe for at få plads til
alle de katte

Mette

Fra : Kate

Dato : 12-12-02 14:04

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in news:at8ere$s50$1@sunsite.dk:

> Du kan ikke sammenligne somalier med andre
> semilanghårskatte mht. til pelspleje, bortset fra måske lige

Nej, det var det der pludseligt, med Helles spørgsmål, gik op for mig.
For som du siger Lante har ikke behov for min hjælp til den daglie
pasning, det klarer han udmærket selv. Og jeg er da heldigvis i stand
til at indse min egen begrænsning

Fra : Birgitte

Dato : 12-12-02 12:33

Hej Helle
Jeg ville ringe til Rita og spørge, hvad hun bruger til sine katte, da Rita
er en erfarren opdrætter.
Hun kan/vil garanteret give dig al den opbakning du behøver det er jeg
sikker på.
Hun kender også pelskvaliteten på sine linier, og ved hvad der vil være
bedst at bruge til din Mikkel.
Missekram fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Helle

Dato : 12-12-02 14:07

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> wrote in message
> [...]
> sikker på.
> Hun kender også pelskvaliteten på sine linier, og ved hvad der vil være

Hej Birgitte.
Jeg har netop lige talt med Rita (Mikkels opdrætter) og hun anbefalede mig
at købe en grov, en fin og en ekstra fin kam fra KW til Mikkels pels. Hun
siger de er rigtig gode og forhandles rigtig mange steder. Er der nogen
steder på nettet hvor de evt. sælges billigt?

Mange hilsner fra Helle

Fra : Katrine Nederby

Dato : 12-12-02 14:36

> [...]
> siger de er rigtig gode og forhandles rigtig mange steder. Er der nogen
> steder på nettet hvor de evt. sælges billigt?

Hej Helle.

Ring evt. til KW for at få oplyst nærmeste forhandler:
http://www.kw.dk

Du kan se kammene på deres side her:
http://www.kw.dk/boerster.htm

KW-produkterne forhandles, som Rita siger, mange steder. Jeg har set nogle
af deres kamme til ca. 40,- kr., så jeg tror ærligt talt ikke, du kan spare
så forfærdeligt meget ved at købe dem over nettet.

--
Mange hilsner
Katrine