hvilke lysstofrør
Fra : Torben Mathiassen

Dato : 11-12-02 19:31

Hvilke lysstofrør anbefales til planteakvarier?
Jeg kunne godt tænke mig en lidt mere videnskabelig redegørelse for, hvorfor
nogle rørtyper egner sig bedre end andre. Jeg har hørt megen negativ omtale
om gro-lux, men hvorfor egentlig?

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Plesner

Dato : 11-12-02 20:14

> Jeg kunne godt tænke mig en lidt mere videnskabelig redegørelse for,
> hvorfor nogle rørtyper egner sig bedre end andre. Jeg har hørt megen
> negativ omtale om gro-lux, men hvorfor egentlig?

Meget uvidenskabeligt kan du starte med det faktum, at de giver så lidt (og
forkert) lys, at man NÆSTEN ligeså godt kan lade være med at have lys over
akvariet.

Plesner

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 11-12-02 22:52

> [...]
(og
> forkert) lys, at man NÆSTEN ligeså godt kan lade være med at have lys over

Ret uvidenskabeligt. Hvordan kan du så se fiskene når det er mørkt, uden
lys?

:oÞ

/thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-12-02 00:56

Plesner wrote:
> Meget uvidenskabeligt kan du starte med det faktum, at de
> giver så lidt (og forkert) lys, at man NÆSTEN ligeså godt kan
> lade være med at have lys over akvariet.

Ligeså uvidenskabeligt

Jeg har prøvet dem for en del år siden og planterne groede ikke
særlig godt og jeg rendte ind i trådalger, som jeg ellers ikke
har haft
før eller siden.

Så skiftede jeg efter råd her i gruppen til Triton-rør og siden
har
planterne groet fint og trådalgerne forsvandt, da planterne
begyndte
at gro ordentligt pga bedre lys.

Grolux er sikkert gode til planter i drivhuse eller meget små
akvarier, men lyset vist svært ved at trænge ned gennem vandet ?

Det sidste er ren gæt !

Jan Vestergaard
Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: http://www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Plesner

Dato : 12-12-02 01:53

> Grolux er sikkert gode til planter i drivhuse eller meget små
> akvarier, men lyset vist svært ved at trænge ned gennem vandet ?
>
> Det sidste er ren gæt !

De er mig bekendt udviklet til drivhuse - den med at de specielt gavnlige
dele af spektret har svært ved at gennemtrænge vand har jeg også læst på et
tidspunkt - men jeg kan ikke længere huske hvor.

Plesner