|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Sagsøge myndighed for sine tab ? Fra : Michel Andersen
 | 
 Dato :  11-12-02 17:47
 | 
 |  | Goddag
 
 Hvad er mulighederne i det danske uretssamfund for at gøre tab gældende
 overfor myndigheder. Det handler om en af mine venner som påbegyndte en
 innovativ softwareudviklingsvirksomhed. Skattemyndighederne har chikaneret
 ham i 8 år ved at nægte fradrag for både det underskud etableringsfasen
 medførte og de efterfølgende løbende omkostninger. Virksomheden drives
 dagligt som eneste fuldtidsbeskæftigelse og eneste indkomstkilde.
 
 Virksomheden vandt i højesteret retten til fradrag for sine omkostninger,
 men har lidt meget under det i hele forløbet, og har været særdeles
 tilbageholdende med nye tiltag og udvidelser som koster penge, fordi det
 ikke har kunne fradrages i den indkomst han ellers skulle betale skat af.
 
 Denne metode som myndighederne har benyttet til at stække manden har medført
 at virksomheden ikke har kunnet udvikle sig som planlagt og har givet store
 tab i form af mistet arbejdsfortjeneste og mistet dagpenge. Mistet dagpenge
 fordi myndighederne hellere vil have at man udvikler software på dagpenge
 end at man etablerer en virksomhed hvor aktiviteterne foregår åbent og
 lovligt.
 
 Kender nogle problemet med at softwarefirmaer som ikke kan sælge deres
 produkt, i startfasen - får prædikatet "ikke-erhvervsmæssig overskudsgivende
 virksomhed" alene for at skattemyndighederne kan snyde virksomheden for at
 fradrage omkostningerne, hvilket iøvrigt er helt i strid med både den nye og
 gamle regerings tiltag overfor hitec virksomheder.
 
 Virksomhedens udviklingsprojekt er godkendt af TIC center og andre
 offentlige myndigheder. Alligevel tager skattemyndighederne røven på ham -
 og er det iøvrigt normalt at de opfører sig så svinsk ?
 
 Men han vandt kampen, men tabte ufattelig meget indirekte og vil nu anlægge
 sag for sine tab. Selvom advokatomkostningerne er betalt via de
 skattemæssige omkostningsdækningsregler så er hans netto formuetab et meget
 stort beløb. Han vil gøre alt for at retfærdigheden sker fyldest, f.eks
 klage til menneskeretsdomstolen, EU-domstolen, Amnesty osv. for den psykiske
 tortur og chikane han har været udsat for.
 
 Men hvorledes er de juridiske muligheder for at gøre tab gældende i en dansk
 ret når sagsøgte er en myndighed ?
 
 Kan man indstævne de enkelte embedsmænd, kontorchefer, retsformænd, dommere
 mv. og har nogen gjort det før ?
 
 En skal jo være den første der får sat disse røvhuller på plads, men kan det
 overhovedet lykkes i et uretssamfund som det danske hvor embedsmænd i
 praksis aldrig straffes for deres forbrydelser mod borgerne. De har alle
 deltaget i sagsfusk og misbrug af gummiparagraffer som bl.a
 statsskattelovens § 6 litra a. og på denne måde omhandler en sådan sag ikke
 en juridisk afgørelse, men handler mere om hvad den enkelte dommer eller
 embedsmand synes om - altså ren subjektiv sagsbehandling og afgørelse, som
 tilmed misbruges yderligere ved at kalde afgørelserne konkrete, og dermed
 eliminere muligheden for sammenligning i andre lignende sager hvor
 skatteyderen ikke havde problemer med skattemyndighederne selvom den anden
 skatteyder havde både ringere omsætning, endda underskud samt et fast
 arbejde ved siden af virksomheden.
 
 Alle forslag og gode råd modtages.
 
 --
 
 Med venlig hilsen
 
 Michel
 
 
 
 
 |  |  | 
  sune vuorela (11-12-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : sune vuorela
 | 
 Dato :  11-12-02 17:57
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 11 Dec 2002 17:47:25 +0100, "Michel Andersen"
 <michel.andersen@vip.cybercity.dkNOSPAM> wrote:
 >Goddag
 >
 >Hvad er mulighederne i det danske uretssamfund for at gøre tab gældende
 >overfor myndigheder.
http://www.usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#8.3 -- 
 Sune
            
             |  |  | 
  Erik G. Christensen (11-12-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik G. Christensen
 | 
 Dato :  11-12-02 18:02
 | 
 |  | Michel Andersen wrote:
 >
 > Alle forslag og gode råd modtages.
 
 Glem det, få ham, dig, videre i dit liv,
 
 og ellers lyder det mere som inkompetente rådgivere,
 men de tjener normalt heller ikke penge,
 hvis han, du, ellers havde været lidt kritisk fra starten,
 ved valget af dem,
 og husk, de mest bøvlede, er normalt de bedste,
 så,
 det ovenstående er rådet..
 
 --
 Med venlig hilsen   Erik G. Christensen
 Rådgiver for flere danske svinebønder.
 
 
 |  |  | 
  Padre (11-12-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Padre
 | 
 Dato :  11-12-02 20:10
 | 
 |  | > Kan man indstævne de enkelte embedsmænd, kontorchefer, retsformænd,
 dommere
 
 Nej. En embedsperson, som træffer en lovlig afgørelse, er ikke personligt
 ansvarlig, hvis afgørelsen senere bliver omstødt af en ankeinstans/domstol.
 Det er kun selve myndigheden, der er ansvarlig.
 
 padre
 
 
 
 
 |  |  | 
  Leon Mikkelsen (11-12-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leon Mikkelsen
 | 
 Dato :  11-12-02 22:55
 | 
 |  | 
 
            "Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote in
 news:at82i2$il4$1@sunsite.dk: 
 > Nej. En embedsperson, som træffer en lovlig afgørelse, er ikke
 > personligt ansvarlig, hvis afgørelsen senere bliver omstødt af en
 > ankeinstans/domstol. Det er kun selve myndigheden, der er ansvarlig.
 Viser den senere sejr i HR ikke at den oprindelige afgørelse var ulovlig ?
 Og kan man så ikke gøre personen(erne) erstatningspligtige ?
 Padre, du kan sikkert altid finde en undskyldning for den magtmisbrug som 
 begås her i landet, sikkert fordi du selv er en af slagsen. 
 Jeg kender en der via domstolsstyrelsen blev opfordret til at stævne en 
 dommer. Dette havde flere gjort før, men vejen er tung, da det er dommerens 
 kolleger som med stor sandsynlighed først frikender ham, og så skal turen 
 til HR og videre til EU for at blive behandlet objektivt    -- 
 Med venlig hilsen
            
             |  |  | 
   Ukendt (12-12-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-12-02 00:20
 | 
 |  | 
 "Leon Mikkelsen" <leon.mikkelsen@hotmail.com> wrote in message
 news:at8c89$31a$2@sunsite.dk...
 > "Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote in
 > news:at82i2$il4$1@sunsite.dk:
 >
 > > Nej. En embedsperson, som træffer en lovlig afgørelse, er ikke
 > > personligt ansvarlig, hvis afgørelsen senere bliver omstødt af en
 > > ankeinstans/domstol. Det er kun selve myndigheden, der er ansvarlig.
 >
 > Viser den senere sejr i HR ikke at den oprindelige afgørelse var ulovlig ?
 > Og kan man så ikke gøre personen(erne) erstatningspligtige ?
 
 
 mener du virkelig, at man skulle kunne sagsøge dommere i underinstanserne
 hver gang Højesteret underkender en af deres afgørelser? det ville i hvert
 fald ikke give et retfærdigt retssamfund.
 
 Lisbeth
 
 
 
 
 |  |  | 
    Padre (12-12-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Padre
 | 
 Dato :  12-12-02 00:42
 | 
 |  | > > Viser den senere sejr i HR ikke at den oprindelige afgørelse var ulovlig
 ?
 > > Og kan man så ikke gøre personen(erne) erstatningspligtige ?
 
 Leon:
 
 At en afgørelse senere underkendes i HR betyder ikke nødvendigvis, den var
 ulovlig. Som off. myndighed er man fx. bundet til at følge en fast praksis,
 og det sker, at HR mener, praksis skal ændres. Der er masser af årsager, som
 kan medføre, at en afgørelse bliver omgjort, uden det betyder, at den
 oprindelige afgørelse var behæftet med deciderede fejl.
 
 Og fsva. det med at sagsøge personen, så prøv at se sådan her på det: det er
 ikke en person, der træffer en afgørelse, det er en off. myndighed. Vi kan
 fx. prøve med et eksempel fra den private sektor: Svendsen modtager en ordre
 på 6 tons vare til en ny kunde, og han behandler ordren, som han altid har
 gjort, dagen efter fortæller hans chef ham, at han skulle have gjort det
 anderledes. Har han så gjort noget galt ? Og hvis kunden siger, det har
 påført ham et tab, at Svendsen gjorde som altid, skal han så dække tabet,
 eller skal hans arbejdsgiver ?
 
 padre
 
 
 
 
 |  |  | 
     Karina og Christian (12-12-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karina og Christian
 | 
 Dato :  12-12-02 14:10
 | 
 |  | "Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote in message
 news:at8ifk$47u$1@sunsite.dk...
 [klip]
 > At en afgørelse senere underkendes i HR betyder ikke nødvendigvis, den var
 > ulovlig. Som off. myndighed er man fx. bundet til at følge en fast
 praksis,
 > og det sker, at HR mener, praksis skal ændres. Der er masser af årsager,
 som
 > kan medføre, at en afgørelse bliver omgjort, uden det betyder, at den
 > oprindelige afgørelse var behæftet med deciderede fejl.
 
 Domstolenes bedømmelsesgrundlag, når de prøver forvaltningsakter, er
 gældende ret. Det er ikke således, at en forvaltningsakt tilsidesættes,
 fordi dommeren mener, at han ikke selv ville have truffet den samme
 afgørelse som forvaltningen. Tilsidesættelse eller andre lignende følger af
 domstolsprøvelsen forudsætter, at der (som minimum)foreligger en retlig
 mangel.
 
 At der ligefrem er "masser" af årsager, der kan medføre en forvaltningsakts
 omgørelse *uden* at denne i øvrigt er fejlbehæftet må jeg nu stille mig
 meget tvivlende overfor, hvorfor jeg ser frem til eksempler, der kan
 underbygge påstanden. Jeg kan jo altid blive klogere.
 
 Karina
 --
 NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
 ----
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |