Potensiel funktion
Fra : Flemming Jensen

Dato : 11-12-02 18:37

Hejsa

Jeg har fået følgende opgave, som jeg ikke er helt sikker på hvordan skal
løses. Det er b-niveaus matematik:

Om en potensiel funktion oplyses, at en relativ tilvækst på 0,13 i den
uafhængige variabel giver en procentvis funktionsvækst på 59,11%.

Hvor mange procent vokser den afhængige variabel, når den uafhængige
variabel fordobles?

Man kan finde a ved at sige log(59.11)/log(1.13), men kan man så bruge
Fordoblingskonstant=log(2)/log(a), eller er det kun ved eksponentielle
funktioner?

Håber nogle kan hjælpe.

--
Flemming Jensen

Fra : karin

Dato : 12-12-02 18:09

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> wrote in message news:<cJKJ9.64061$HU.4840786@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>
> Man kan finde a ved at sige log(59.11)/log(1.13), men kan man så bruge
> Fordoblingskonstant=log(2)/log(a), eller er det kun ved eksponentielle

Mener du ikke potensfunktion?

f(x)=b*x^a

b*(1,13x)^a=1,5911*f(x)

så a=log(1,5911)/log(1,13) hvis jeg ellers har forstået rigtigt.

f(2x)=b*(2x)^a

procenttilvækst

((f(2x)-f(x))/f(x))*100%=(2^a-1)*100%

Potensfunktioner har ikke fordoblingkonstanter.

Mvh Karin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-12-02 08:10

karin wrote:

> Mener du ikke potensfunktion?
>
> f(x)=b*x^a

Jo, men det er almindeligt at reservere ordet »potensfunktion« til
funktioner af typen f(x)=x^a (hvis grafer altså går gennem (1,1)).

En funktion med multiplikatoren b kaldes så

funktion der er proportional med en potensfunktion

af bl.a. gymnasiets opgavekommission. Da dette navn er lidt langt,
hører man ofte navne som fx

potensiel udvikling

nentialfunktion«).

> f(2x)=b*(2x)^a

Netop, det er altid sådan man gør:

f(kx) = b·(kx)^a = k^a·b·x^a = k^a·f(x)

Dette viser at når x fremskrives med fremskrivninsfaktoren k, så frem-
skrives f(x) med faktoren k^a.

Potensielle udviklinger er jo netop karakteriseret ved at have ret-
linjede grafer i dobbeltlogaritmitske koordinatsystemer.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-12-02 17:52

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3DF987C4.7442F57D@jeppesn.dk...
> karin wrote:
> >

> af bl.a. gymnasiets opgavekommission. Da dette navn er lidt langt,
> hører man ofte navne som fx
>
> potensiel udvikling

> nentialfunktion«).

Mangler der et ironitegn efter "potensiel" eller mener du ikke
at det staves "potentiel" ?

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-12-02 18:07

Martin Larsen wrote:

> Mangler der et ironitegn efter "potensiel" eller mener du ikke
> at det staves "potentiel" ?

Nej, jeg mener at »potensiel« er et andet (og meget sjældnere) ord end
vikling.

Det første ord findes ikke i nogen af mine ordbøger, men at det bruges
af visse gymnasiematematiklærere kan man forvisse sig om via Google.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-12-02 21:35

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3DFB653B.1F9A84D6@jeppesn.dk...

> [...]
>
> Det første ord findes ikke i nogen af mine ordbøger, men at det bruges
> af visse gymnasiematematiklærere kan man forvisse sig om via Google.

Man tør måske så håbe at ordet går i sin mor igen. Det virker jo
ret forvirrende, især når man også ved hvor almindeligt det er,
ikke at kunne stave elementære ord selv på universitets- eller
gymnasieniveau.

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-12-02 17:34

Martin Larsen wrote:

> [...]
> ret forvirrende, især når man også ved hvor almindeligt det er,
> ikke at kunne stave elementære ord selv på universitets- eller

på latin. Så selvom de betyder noget forskelligt, er det vel ingen
katastrofe hvis de skulle blive stavet ens. Så må folk bare lære at
forstå at ordets betydning er anderledes i sammenhængen »poten#iel
funktion«.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : karin

Dato : 13-12-02 19:21

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote in message news:<3DF987C4.7442F57D@jeppesn.dk>...
> [...]
>
> funktion der er proportional med en potensfunktion
>
> af bl.a. gymnasiets opgavekommission. Da dette navn er lidt langt,

Ja føj, jeg fandt ud af at ordet "potensiel" faktisk findes og bruges.
Hvornår blev denne afskyelighed egentlig indført? Det er i hvert fald
nyt for mig.

Mvh Karin

Fra : Flemming Jensen

Dato : 14-12-02 17:30

karin skrev:

> Ja føj, jeg fandt ud af at ordet "potensiel" faktisk findes og bruges.
> Hvornår blev denne afskyelighed egentlig indført? Det er i hvert fald
> nyt for mig.

Ja, en potensiel funktion er en funktion hvor b er forskellig fra 1, og hvis
b så er 1 kaldes det en potens funktion ( f(x)=b*x^a ) Men jeg spurgte jo om
hvordan jeg skulle løse opgaven. Jeg har afleveret den nu, men jeg er stadig
i tvivl om det jeg har lavet er rigtigt.

--
Flemming Jensen