rester af oxalsyre
Fra : Claus

Dato : 11-12-02 15:20

Jeg har læst lidt om brug af oxalsyre til at blødgøre vand. Men en
ting forstår jeg ikke, hvordan måler man om der er oxalsyre rester
tilbage i vandet efter man har behandlet det ved at sætte en luftsten
i osv?

mvh claus

Fra : Plesner

Dato : 11-12-02 18:51

> [...]
> ting forstår jeg ikke, hvordan måler man om der er oxalsyre rester
> tilbage i vandet efter man har behandlet det ved at sætte en luftsten

Da jeg i sin tid brugte oxalsyre, fulgte jeg bare opskriften med at lufte
det godt ud i et par døgn, hvorefter jeg brugte de øverste 80-85 % af
vandet. Oxalsyren havde bundfældet sig sammen med hvad det nu havde bundet
sig til.

Plesner

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-12-02 18:58

"Claus" <claus88mm@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> ting forstår jeg ikke, hvordan måler man om der er oxalsyre rester
> tilbage i vandet efter man har behandlet det ved at sætte en luftsten

Mål pH i vandet efter udluftning.

vh
Jan

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 12-12-02 14:51

> [...]
> ting forstår jeg ikke, hvordan måler man om der er oxalsyre rester
> tilbage i vandet efter man har behandlet det ved at sætte en luftsten

Jeg har også forsøgt mig med oxalsyre. Efter man har tappet det vand man
mener man kan få af spanden uden at forstyrre bundfældningen kan man ved at
tilsætte lidt frisk vand fra hanen se om der er rester af oxalsyre. Vandet
vil blive en smule uklart fordi calcium saltet fældes ud. Metoden er måske
ikke 100% sikker men en god måde at undersøge for store mængder af "ubrugt"
oxalsyre. Alm. Ph-indikator papir er selvfølgelig også en god idé.

Jeg regnede mig dengang frem til at der skal ca. 16 mg oxalsyre pr liter
vand pr hårdhedsgrad men vil fjerne og jeg fik ingen udfældning efter
aftapningen. Fandt også tallet flere steder på nettet. En god måde at få
oxalsyremængden præcist er ved at lave en stamopløsning med en kendt
koncentration og så fortynde den ved brug.

Jeg blandede det afkalkede vand (ca. 2/3 del ) med vand fra hanen
(resterende 1/3 del) så vandet indeholder lidt calcium.

Håber du blev lidt klogere.

Jeppe