Datovælger til kalender
Fra : Torben Heikel Vinthe~

Dato : 11-12-02 11:32

Jeg er ved at lave en kalender, hvor brugere kan oprette
arrangementer, møder mv., og det går indtil videre meget fint.
Dog kunne jeg godt tænke mig, at man valgte den givne dato ved at
man i et pop-up vindue skulle klikke på den ønskede dato.

I pop-up-vinduet skal man kunne bladre fra måned til måned og fra
år til år, og som standard skal dags dato være markeret. Når man
klikker på en dato skal pop-up-vinduet lukke automatisk og
indsætte datoen i det rigtige datoformat.

Er der nogen der ved, hvordan det kan laves?
Kan det overhovedet laves i PHP, eller er man tvunget ud i noget
javascript?
Og er der nogen der har lignende idéer til valg af klokkeslæt?

På forhånd tak og venlig hilsen
Torben Heikel Vinther

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 11-12-02 11:56

"Torben Heikel Vinther" <thv@sopper.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klikker på en dato skal pop-up-vinduet lukke automatisk og
> indsætte datoen i det rigtige datoformat.
> Er der nogen der ved, hvordan det kan laves?

http://dk.php.net/manual/en/ref.datetime.php

function get_days_in_month($year,$month)
{
$date=getdate(mktime(0,0,0,$month+1,0,$year));
return $date["mday"];
}

> Kan det overhovedet laves i PHP, eller er man tvunget ud i noget
> javascript?

brug det samme princip som man bruger i dropdownmenuer, men bare til at vise
en iframe (med en oversigt over dage i måned osv.) istedet for en menu.
Overførelsen kan ske ved en ok knap i iframen med en
onclick="parent.modtagDato(...);"

> Og er der nogen der har lignende idéer til valg af klokkeslæt?
<select name="start-time">...</select> <select
name="start-minut">...</select>

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 11-12-02 20:05

Torben Heikel Vinther <thv@sopper.dk> skrev den Wed, 11 Dec 2002
10:31:49 +0000 (UTC) i dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]

>Er der nogen der ved, hvordan det kan laves?
>Kan det overhovedet laves i PHP, eller er man tvunget ud i noget

Det kan sagtens laves i PHP, men du bliver nødt til at bruge
javascript for at få den valgte værdi indsat i formularen.

Princippet kan f.eks. være at lave et felt i formularen, som bruges
til at oprette arrangementer. Dette felt skal være READ-ONLY og når
man klikker på det (eller på et kalender ikon ved siden af), så åbnes
et popup-vindue med den aktuelle måned. Popup-vinduet lavs ved hjælp
af javascript, mens indholdet, dvs. kalenderen laves via et
PHP-script.

Her kan brugeren så bladre frem og tilbage og afslutningsvis vælge en
dato. Ved et klik på datoen sker der to ting:

1) Datoen overføres til den oprindelige formular
2) Pop-Up-vinduet lukkes.

Begge dele sker via javascript ved et kald i retning af

self.opener.document.datofelt.value = $dato

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 11-12-02 22:31

"Jens Tønnesen" <nospam2002-01@pressefoto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2) Pop-Up-vinduet lukkes.
>
> Begge dele sker via javascript ved et kald i retning af
>
> self.opener.document.datofelt.value = $dato

Popup vinduet har bare det problem at det ikke virker hvis at brugeren har
et program installeret til blokere for popup vinduer. Dette problem har en
<iframe>. Jeg har lavet et eksempel på http://phps.dk/kalender

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 12-12-02 00:30

"Asbjørn Sloth Tønnesen" <ONGLDSFPKWPX@spammotel.com> skrev den Wed,
11 Dec 2002 22:31:15 +0100 i dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>"Jens Tønnesen" <nospam2002-01@pressefoto.dk> skrev i en meddelelse

>Popup vinduet har bare det problem at det ikke virker hvis at brugeren har
>et program installeret til blokere for popup vinduer.

Det virker heller ikke, hvis javascript er slået fra.

> Dette problem har en
><iframe>. Jeg har lavet et eksempel på http://phps.dk/kalender

Ulempen er så, at en iframe ikke kan placeres uden for det aktuelle
browservindue - og det er en ulempe, skal jeg selvfølgelig ikke kunne
sige.

Til gengæld ved jeg ikke om <iframe> er en del af XHTML-standarden?

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 12-12-02 11:51

> Det virker heller ikke, hvis javascript er slået fra.
Den ulempe har begge metoder, så derfor skrev jeg den ikke

[SNIP]

> Til gengæld ved jeg ikke om <iframe> er en del af XHTML-standarden?
<iframe> er en del af
http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd

Asbjørn