Lars Kongshøj skrev:
.................................Så sent som for få timer siden så jeg
en
> > > BIOS-meddelelse på en informationsskærm på Nørreport metrostation, der
> > > viste at PC'en var gået død under boot.
> > Jeps, og jeg har set en windows-fejlmeddelelse på DSB's info skærme. Og
> > det er forklaringen på alle forsinkelserne.
>
> Ja, nu var det BIOS'en, der var gået død, så jeg så ikke hvad det var,
> den havde opgivet at boote. Men det kan i øvrigt være at skærmen skulle
> vise DSB's afgang fra Nørreport, så det er måske DSB's system.
>
> I øvrigt synes jeg at metroens afgangsinformationsdisplays skiftede
> ventetiden op og ned flere gange, i de ca. 4 minutter, jeg opholdt mig
> på perronen. Jeg var ikke så opmærksom, da jeg talte i mobilos. Kan det
> passe at jeg også på et tidspunkt så Frederiksberg nænvt som
> destination?
>
> Hvis der er nogen, der ved noget om metroens info-system, kunne det da
> være sjovt at høre nærmere.
Svar:
På alle omstigningsstationerne er/kommer der "fremskudte"
informationsdisplays. På Nørreport station har metroen displays over
nedgangene fra S-togsperronen og fjerntogsperronen og
DSB/Banestyrelsen har displays på metroperronen over indgangen til
transfertunnelen (2 for S-tog og 1 for øvrige tog). S-tog var ikke
tilfreds med kvaliteten af S-togsskærmene og har i følge mine
informationer valgt at slukke dem indtil en bedre lokal PC er
fremskaffet. Du har tilsyneladende oplevet en fejl på skærmen der
viser øvrige tog. Disse skærme er DSB/Banestyrelsens ansvar.
Der er samme system på Ørestad station, men Metrodisplayene på de to
fjerntogsperroner er forsinket, så pt ser man kun beslag og bare
ledningsender! For at gøre forvirringen komplet så tilhører
fjerntogsstationen Ørestadsselskabet, men den indgår ikke i
metrokontrakten. Ørestadsselskabet har imidlertid indgået aftale med
Metroservice om at passe stationen og Banestyrelsen om at passe el- og
teleinstallationer, herunder fjerntogsdisplayene.
Med hensyn til metroens display's så er de en del af et samlet
passager-informationssystem leveret af Alcatel som underentreprenør
til Ansaldo. Alcatel markedsfører systemet som en systemløsning til
metroer o lign systemer.
Displayene viser tiden til de to næste togs forventede afgang. Tiden
er beregnet på grundlag af de pågældende togs aktuelle position
overført fra ATC-systemet. Det er indlysende at selv ret små
forsinkelser betyder, at tidsangivelsen omregnes. Det er naturligvis
et godt spørgsmål, hvorvidt passagererne skal have så aktuelle
tidsangivelser som muligt eller man skal indskyde nogle filtre, så
displayet bliver mere "roligt" men mindre nøjagtigt.
Systemet trænger stadig til lidt "trimning".
Systemsoftwaren er opdateret med etape 2a til Frederiksberg og der
foregår testkørsel på denne strækning, så det lyder ikke helt
usandsynligt at du har set "Frederiksberg" i et display på Nørreport.
Helge