Byg site, helt fra bunden...
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 11-12-02 09:56

Jeg overvejer at genopbygge mit site (simlock.dk), helt fra bunden,
men hvad skal jeg gøre mig af overvejelser.

Hvordan er det smart at bruges includes - hvordan skal man dele det
op?

Jeg tænker på at lave en enkelt fil indeholdende en masse
informationer og funktioner som skal bruges på alle sider - men
hvordan strukturerer man det smartest?

Lad os få en snak om at bygge et site helt fra bunden med PHP - hvad
skal man gøre sig af overvejelser (og altså ikke kun i forb. med
includes

Venligst,
Lasse Hedegaard

Juletilbud for modtagere af nyhedsbrevet - resten af år 2002:
http://www.simlock.dk/nyheder.php

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 11-12-02 12:13

Lasse Hedegaard skrev:

> Lad os få en snak om at bygge et site helt fra bunden med PHP - hvad
> skal man gøre sig af overvejelser (og altså ikke kun i forb. med
> includes

Hmm... jeg kom til st svare Lasse privat - sorry Lasse.

Jeg bruger includes i "stor" stil, fordi det giver en bedre struktur på
mine sites.

Eksempelvis er jeg pt. i gang med at lave en total rewrite af en af mine
større projekter, hvor alt den gamle rode-kode bliver ordnet i klasser
og hvor funktionalitet og brugergrænseflade bliver adskilt så vidt muligt.

Et eksempel på en dokument:

------------------------
<?php
include("class.users.php");
include("class.calender.php");

// Her arbejdes der evt. på objekter af klasserne

include("top.php");
?>

// Her konstrueres den dynamiske htmlkode og "ikke gennemgående" udfra
// objekter og hvad der ellers måtte være

<?php
include("bottom.php");
?>
-----------------------

Den store fordel ligger i vedligeholdelse af siderne, evnen til at
portere/genbruge koden og at det er relativ nemt at modernisere
brugergrænsefladen samt tilføje nye sider, funktioner og features.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-12-02 13:53

Lasse Hedegaard wrote:
> Jeg overvejer at genopbygge mit site (simlock.dk), helt fra bunden,
> men hvad skal jeg gøre mig af overvejelser.

Mine primærovervejelser ved et nyt site er:
* er Netscape4-compatibilitet vigtig her?
* hvem skal kunne opdatere hvordan
* hvad skal opdateres tit - derfra: hvad skal i db og hvad skal i filer
* har jeg flere overordnet forskellige sidevisningsmodeller, eller kan
jeg køre på en enkelt

> Hvordan er det smart at bruges includes - hvordan skal man dele det
> op?

Jeg bruger includes grænsende til det ekstreme.

Jeg har fx. ofte ikke andet end et include af DocModel.php liggende i de
i URL'en synlige filer, fx:
-----index.php-----
<?php
include("koder/DocuModel.php");
?>
----------

- det giver lidt arbejde at oprette filerne, men det er langt pænere end
en liste med 8 variabler i URLen.

Generelt laver jeg en selvstændig fil og includer hvis jeg har ret meget
mere end 5 liniers tekst som skal bruges mere end et sted. Hvis der er
lille varians imellem brugen to steder så laver jeg en function eller
class i includefilen.

Jeg bruger som regel en (rekursiv) menu-class som læser PHP_SELF eller
REQUEST_URI sammen med et stort array, til at finde ud af hvilken menu
der skal tegnes op og viser hvor man står, hvilke content_doc der skal
includes hvor senere, hvilket stylesheet der skal på, title m.m.

> Jeg tænker på at lave en enkelt fil indeholdende en masse
> informationer og funktioner som skal bruges på alle sider - men
> hvordan strukturerer man det smartest?

Jeg foretrækker (for mig) logiske enheder, head-delene kommer i en
includefil for sig, menuen i en, hver side har sin egen content-include,
foot ryger ofte også i en fil.

Jeg synes ikke man skal lave en function eller klasse hvis ikke der er
en varians i det der skal komme ud af den. Så kan man lige så godt lægge
indholdet i en variabel, som printes på rette sted.

Det HTML som er statisk bliver skrevet direkte ind i (include-) filen
hos mig, jeg skal alligevel skrive det et sted, og det øger ikke min
overskuelighed at skulle lægge det et andet sted og kalde på det

mvh

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-12-02 23:07

> [...]
>
> Lad os få en snak om at bygge et site helt fra bunden med PHP - hvad
> skal man gøre sig af overvejelser (og altså ikke kun i forb. med

Du kan også tage den nemme lsøning og bruge et færdigt lavet system som
f.eks. PostNuke fra www.postnuke.dk www.postnuke.com de har gallerier,
forum, afstemning, kalender og alt det andet man har brug for.

Søren Reinke
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks eneste Dive Resort

Fra : B U Y - H P