Og så tør jeg endeligt at skrive.......
Fra : Trine Piltoft

Dato : 10-12-02 22:11

......at Flamme viser tydelige tegn på graviditet *jubiii*. Brystvorterne er
hævede og lyserøde, og hun er også begyndt at bule lidt. Imorgen er hun 5
uger henne, så I må gerne krydse fingrer og tæer for at maven vokser som den
skal og graviditeten går uden problemer.

Mvh. Trine - og Flamme

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : goofy

Dato : 10-12-02 22:35

Tillykke
> [...]
hun 5
> uger henne, så I må gerne krydse fingrer og tæer for at maven vokser

Steen Vinbæk

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 10-12-02 22:40

Tillykke Trine & Flamme

Sanne

Fra : Birgitte

Dato : 10-12-02 22:45

> [...]
> skal og graviditeten går uden problemer.
> Mvh. Trine - og Flamme
> Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s

Hej Trine
Her krydser vi finger for at alt går som en leg.
Held og lykke med Flamme
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Kate

Dato : 10-12-02 22:57

"Trine Piltoft" <piltofts@post.tele.dk> wrote in

> .....at Flamme viser tydelige tegn på graviditet *jubiii*.

Jamen, så tør jeg også sige tillykke

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 11-12-02 00:03

> [...]
> skal og graviditeten går uden problemer.
>
> Mvh. Trine - og Flamme
>
> Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s

Ih og næh

Tillykke tillykke.

Hvad kan der komme ud af det rent farvemæssigt???

Hilsen
Lisbeth

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-12-02 14:12

Hej Trine
Også et tillykke herfra. Vi krydser naturligvis alt hvad krydses kan for et
fint kuld.
Ang. farverne (jeg svarer lige på Trines vegne, håber at det er OK):
der kan ifølge mit farveskema komme:
sorte og røde hanner evt. blå,creme, chokolade eller lilla.
Hunner: sorte og tortie evt. blå, chokolade, lilla, blåcreme,
chokoladetortie, eller lillatortie.
Hilsen Vibeke

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-12-02 14:38

On 11/12/2002 14:11, in article
3df73a0d$0$24685$ba624c82@nntp02.dk.telia.net, "Battlefield´s"
<battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> sorte og røde hanner evt. blå,creme, chokolade eller lilla.
> Hunner: sorte og tortie evt. blå, chokolade, lilla, blåcreme,

Bare lige for at være sikker... *er ikke så kyndig i farvebetegnelser* Jeg
har vist aldrig set en sortmasket Siameser - er det dem vi andre dødelige
kalder brunmaskede?
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-12-02 15:00

Jeps, det er lige hvad det er
Hilsen Vibeke

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-12-02 15:03

En lille tilføjelse:
jeg skrev sort fordi det er den genetiske betegnelse (sia n) og fordi Trines
Flamme jo er Orientaler så hun kan sagtens få små sorte Orientalerbørn (de
hedder så Ebony)
Hilsen Vibeke

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-12-02 15:14

On 11/12/2002 15:03, in article
3df7461d$0$2525$ba624c82@nntp04.dk.telia.net, "Battlefield´s"
> [...]

> Flamme jo er Orientaler så hun kan sagtens få små sorte Orientalerbørn (de

*genetisk forvirret* Maskegenet (sia) er recessivt overfor fuldfarvegenet
(ori), ikke? Dvs hvis den ene forældre er fuldfarvet (ori), er der vel egt
ganske stor sandsynlighed for, at killingerne bliver fuldfarvede (ori) også,
ikke? Med mindre den fuldfarvede (ori) forælder bærer maskegenet (sia), så
kan kuldet blive en skøn blanding af sia/ori, og alle ori i kuldet vil bære
maskegenet, ikke?
Forøvrigt troede jeg, at Trine bestræbte sig på at lave Sia... Men det har
jeg åbenbart misforstået

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-12-02 15:37

Hej
Ja, jeg burde lade Trine selv forklare, men jeg ved at hun egentlig håber på
små Orientalere. Men da faderen er Siameser og Flammes far også er Siameser
er der jo nok størst sansynlighed for at der bliver overtal af Siamesere i
kuldet. Men som du skriver, kan det jo også blive en skøn blanding af begge
dele. Der er ikke mange opdrættere her i landet, der arbejder for at holde
de to "racer" adskilte, dertil er materialet for lille.
Din genetiske udredning er helt korrekt.

Fra : Lene Vang

Dato : 11-12-02 16:17

> [...]

> de to "racer" adskilte, dertil er materialet for lille.
> Din genetiske udredning er helt korrekt.

hejsa

nu er jeg lidt forvirret :0/ Hvad er forskellen, jeg troede at det var en
og samme race. UPS
kan man får to forskellinge racer i det samme kuld, med samme far...

--
Hilsen

Lene Vang

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-12-02 16:32

> hejsa
>
> nu er jeg lidt forvirret :0/ Hvad er forskellen, jeg troede at det var en
> og samme race. UPS
> kan man får to forskellinge racer i det samme kuld, med samme far...

DET ved jeg

Siamesere er maskede - Orientalere er fuldfarvede

Man kan godt få både Siameser og Orientalere i et kuld, da maskegenet er
vigende (recessivt) og kan "skjule" sig.
Hvis begge forældre er Siamesere (maskede), burde alle killingerne blive
Siamesere (maskede).
Hvis den ene forælder er Orientaler (fuldfarvet) og den anden Siameser
(masket), kan man få både Siamesere og Orientalere i kuldet - alle
Orientalerne vil bære maskegenet (det kan man ikke se på dem).
Hvis begge forældre er Orientalere (fuldfarvede), skulle man tro, at kuldene
alle ville være Orientalere - man sådan kan det ikke være... Der *må* dukke
Siamesere op i de kuld også...

Fra : Lene Vang

Dato : 11-12-02 16:35

> [...]
kuldene
> alle ville være Orientalere - man sådan kan det ikke være... Der *må*

tusind tak Camilla det hjalp en del på forståelsen *GGGG*
Jeg er glad for at jeg ikke avler på Siameser / Orientaler, det er allllt
for forvirrende :)

--
Hilsen

Lene Vang

Fra : Trine Piltoft

Dato : 11-12-02 18:53

Hej Camilla!

> Siamesere er maskede - Orientalere er fuldfarvede

Nemlig

> Hvis begge forældre er Siamesere (maskede), burde alle killingerne blive
> Siamesere (maskede).

Hvis der kommer ikke maskede killinger efter en parring med 2 maskede kan
jeg ihvertfald garantere for at man ingen stamtavler får *g*.

> Hvis den ene forælder er Orientaler (fuldfarvet) og den anden Siameser
> (masket), kan man få både Siamesere og Orientalere i kuldet - alle
> Orientalerne vil bære maskegenet (det kan man ikke se på dem).

Helt korrekt.

> [...]
kuldene
> alle ville være Orientalere - man sådan kan det ikke være... Der *må*

Teoretisk set af hænger det af om begge forældre bærer maskegen. Flamme´s
mor (Tøsse) har aldrig fået en eneste siameserkilling, så jeg tror faktisk
ikke at hun er bærer af maskegenet.

Hvis man parrer 2 orientalere sammen som begge er bærer af maskegenet, vil
man i teorien få 25% siamesere, 25% orientalere som ikke bærer maskegen, og
50% orientalere som bærer maskegen.

Mvh. Trine

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-12-02 19:08

> Teoretisk set afhænger det af om begge forældre bærer maskegen. Flamme´s
> mor (Tøsse) har aldrig fået en eneste siameserkilling, så jeg tror faktisk
> ikke at hun er bærer af maskegenet.

Er det godt eller skidt for dine mål?

> Hvis man parrer 2 orientalere sammen som begge er bærer af maskegenet, vil
> man i teorien få 25% siamesere, 25% orientalere som ikke bærer maskegen, og
> 50% orientalere som bærer maskegen.

Holder teorien i praksis efter din erfaring?

Fra : Trine Piltoft

Dato : 11-12-02 19:17

Hej Camilla!

> Er det godt eller skidt for dine mål?

Godt ..............hvis man altså lige ser bort fra at hun nu er
steriliseret *g*.

> Holder teorien i praksis efter din erfaring?

Har lige været ved at holde status (tælle, tælle, tælle)*g*. Ja - det tror
jeg faktisk så nogenlunde det gør.

Mvh. Trine

Fra : Trine Piltoft

Dato : 11-12-02 18:56

> Ja, jeg burde lade Trine selv forklare, men jeg ved at hun egentlig håber
> på små Orientalere.

Det gør jeg nemmerlig

> Men da faderen er Siameser og Flammes far også er
> Siameser er der jo nok størst sansynlighed for at der bliver overtal af
Siamesere i
> kuldet.

Faktisk er der teoretisk set lige store chancer for orientalere og
siamesere.
Men et er teori - noget andet er praksis *s*.

Mvh. Trine

Fra : Trine Piltoft

Dato : 11-12-02 19:04

Hej Camilla!

> Forøvrigt troede jeg, at Trine bestræbte sig på at lave Sia... Men det har
> jeg åbenbart misforstået

JA!! *g*. Jeg er opdrætter af begge racer, men orientaleren er faktisk den
der "står mit hjerte nærmest". Ikke at forstå at jeg ikke bryder mig om
siamesere, for det gør jeg da bestemt, og jeg elsker når der "popper" små
siameserbabyer op i kuldet.

Mvh. Trine

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 11-12-02 16:55

> [...]
> sorte og røde hanner evt. blå,creme, chokolade eller lilla.
> Hunner: sorte og tortie evt. blå, chokolade, lilla, blåcreme,

Altså slet ingen små brune havanaer?

Nå, så heldig var jeg altså ikke...

Hilsen
Lisbeth

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-12-02 16:53

Jo, da, Lisbeth.
Havana er jo betegnelsen for chokoladefarvet Orientaler. Så Trines Flamme
kan sagtens risikere at få små Havanaer
Det er ganske rigtigt noget forvirrende at farverne hedder forskelligt alt
efter om det er Orientalere eller Siamesere vi taler om.

Fra : Trine Piltoft

Dato : 11-12-02 18:44

Hej Vibeke

> Også et tillykke herfra. Vi krydser naturligvis alt hvad krydses kan for
et
> fint kuld.

Takker )

> Ang. farverne (jeg svarer lige på Trines vegne, håber at det er OK):

Det er selvfølgelig helt iorden.

> der kan ifølge mit farveskema komme:
> sorte og røde hanner evt. blå,creme, chokolade eller lilla.
> Hunner: sorte og tortie evt. blå, chokolade, lilla, blåcreme,
> chokoladetortie, eller lillatortie.

Jeg tror dog ikke der kommer blå og/eller lilla. Jeg tvivler nemlig stærkt
på at Flamme bærer fortyndingsgen. Hun har nemlig været parret med en
blåmasket siameser, hvor der slet ingen fortyndingskillinger kom - men man
skal aldrig sige aldrig Faktisk ved jeg heller ikke om hun bærer
chokolade - men det håber jeg

Trine

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 11-12-02 00:48

Trine Piltoft skriver:

> [...]
> uger henne, så I må gerne krydse fingrer og tæer for at maven vokser som den
> skal og graviditeten går uden problemer.

Ih hvor spændende!
Vi krydser alle fingre og poter ( og det er mange! ) for at alt går vel...
- og selvfølgelig gør det da det....

Hilsen Dorthe ( - og alle hus-misserne)

Fra : Katrine Nederby

Dato : 11-12-02 00:56

> [...]
den
> skal og graviditeten går uden problemer.

Tillykke Trine ) Fingrene krydses.
Det bliver dejligt med små i huset igen hva'?

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Lindes

Dato : 11-12-02 01:50

Også et stort tillykke herfra.. glæder mig allerede til at høre en masse om
de kommende "børn"

Med venlig hilsen
Charlotte

Fra : Trine Piltoft

Dato : 11-12-02 18:48

> Også et stort tillykke herfra.. glæder mig allerede til at høre en masse
om
> de kommende "børn"
>
> Med venlig hilsen
> Charlotte

Hej Charlotte og alle I andre der har lykønsket (svarer lige i den samme
besked *s*). Jeg takker mange gange for lykønskningerne - jeg er sikker på
at det ikke kan gå galt, når så mange krydser fingrer for os

Mange hilsner Trine og Flamme - der nok skal overdænge jer med billeder og
beretninger når de små engang er født *g*