Genbrug af filtermateriale
Fra : JJ

Dato : 10-12-02 22:51

Jeg har et spørgsmål ang. genstart af akvarie.
Jeg har et 128 l. selskabsakvarie med bla. scalarer og redfinn. i det sidste
1/2 år har jeg haft problemer med algevækst. Det er alger der sætter sig på
planterne og har form som lange tråde. På bladene bliver der flere og flere
sorte pletter.
Jeg har forsøgt med mindre foder, mindre lys, flere planter, hyppigere
vandskift - men lige meget hjælper det. Derfor har jeg besluttet mig for at
rense akvariet totalt. I samme forbindelse vil jeg omlægge akvariet til
cichlider. Det betyder nyt bundlag og "indbo".
Mit spørgsmål er nu, om det vil være en god ide at genbruge noget af
filtermaterialet i det udvendigee eheim filter. Det vil vel gøre det
hurtigere at starte op igen, men er der risiko for at algevækst kommer
hurtigere - frem for hvis jeg starter helt fra bunden?.

JS

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-12-02 22:58

JJ wrote:
> flere planter, hyppigere vandskift - men lige meget hjælper
> det.

Hvad med BEDRE lys ?

Hvis rørene er gamle eller dårlig kvalitet (ikke et ord om
Grolux)
- så kan du godt rende ind i trådalger/penselalger fordi
planterne
gror for dårligt og ikke bruger næringsstofferne i vandet, så
algerne kan frådse i dem.

> [...]
> gøre det hurtigere at starte op igen, men er der risiko for at
> algevækst kommer hurtigere - frem for hvis jeg starter helt

Det er altid en god ide !

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 11-12-02 10:39

> [...]
> hurtigere at starte op igen, men er der risiko for at algevækst kommer
> hurtigere - frem for hvis jeg starter helt fra bunden?.

Når du skriver cichlider, må jeg formode du mener enten mellemamerikanske
eller afrikanske. Dvs. ikke apistoggramma slægten, og ej heller diskos eller
scalare. Til de cichlider som er rovfisk, som tilfældet er med langt
størstedelen af de mellemamerikanske cichlider, er vandskift betydelig mere
vigtigt end filtre. Det som filteret gør i et "cichlideakvarie", er at holde
vandet frit for svæv og større partikler. Den biologiske filtrering er af
meget ringe betydning i sådan et akvarie, forudsat vi snakker om små
akvarier på 1000L eller mindre. I et 128L vil den biologiske filtrering i
(især) en spandpumpe være minimal.

Det er i øvrigt begrænset hvad der - efter min mening - er forsvarligt at
holde af cichlider i et 128L akvarie. Min grundregel er minimum 10 X længde
på akvarie af fiskens maksimal længde. Dvs. en fisk der bliver 25cm, skal
minimum have et akvarie der måler 250cm i længden. Det er de færreste rov
cichlider der bliver mindre 8cm i længden, og da jeg formoder du har et
"standard" 128L der måler 80*40*40, er det svært at holde meget andet end
yngel. Men yngel kan nu også være sjovt og lærerigt.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk