Ionisering
Fra : Claus

Dato : 10-12-02 20:16

Jeg vil gerne have blødt vand i mit akvarium da mine discus går i ph
værdier omkring 8. Det har desværre ikke været muligt at sænke værdien
så jeg tænkte på om jeg skulle prøve ionisering, men jeg har hørt at
det er ekstremt besværligt? Er der nogen som har erfaring med
ionisering og som kan fortælle lidt om det? Jeg kan se at avifanua
sælger noget inoiserings udstyr.
mvh
Claus

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-12-02 22:53

Claus wrote:
> [...]
> det er ekstremt besværligt? Er der nogen som har erfaring med
> ionisering og som kan fortælle lidt om det? Jeg kan se at avifanua

Er det ionbytning du mener?

--
Steen Suder

Fra : Claus

Dato : 10-12-02 23:37

Ja det er ionbytning jeg mener. mvh Claus

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 11-12-02 10:18

> [...]
> det er ekstremt besværligt? Er der nogen som har erfaring med
> ionisering og som kan fortælle lidt om det? Jeg kan se at avifanua

Ionbytning foregår i nogle beholdere med kemisk aktivt materiale, der bytter
ionerne i vandet, så det bliver blødere. Efterfølgende er det let at sænke
pH med f.eks. spagnum. Det kemiske materiale skal dog regeneres med jævne
mellemrum, og det er i dag de færreste der foretrækker denne metode til
blødt vand.

Istedet anvender man typisk et omvendt osmoseanlæg, der presser vandet
igennem et særligt fint partikelfilter, der tilbageholder mineraler og
salte, så vandet der kommer ud er ekstremt blødt og nødvendigvist må blandes
med almindeligt postevand, for at få fiskevenligt vand. Der går dog meget
vand til spilde, og medmindre du vil yngle med dine fisk, vil jeg ikke
anbefale det, da dine discus let klarer sig i vand med en pH på 8 (men ikke
over).

Hvor stort er dit akvarie. Hvis det er 250 liter eller derunder, kan du med
fordel anvende poly vandbytter, der også er et kemisk aktivt materiale, men
som du selv kan regenere med almindeligt køkkensalt.

Du kan evt. læse meget mere om vand til discus på min hjemmeside, under
Discusakvariet/vandkvalitet.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Claus

Dato : 11-12-02 11:42

Tak for svaret. En poly vandbytter ? Kan man købe det i
akvarieforretninger? Jeg har også hørt om brug af oxalsyre?

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 11-12-02 11:44

> Tak for svaret. En poly vandbytter ? Kan man købe det i
> akvarieforretninger? Jeg har også hørt om brug af oxalsyre?

Poly vandbytter kan købes i de fleste akvarieforretninger. Ellers kan de
bestille det hjem. Det er et pulver eller lignende, der placeres i en lille
beholder.

Oxalsyre kan også bruges, men jeg har aldrig selv prøvet det. Det siges at
være effektivt, men du skal passe på, og blande vandet uden for
opholdsakvariet. Du kan hurtigt lave det for surt.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-12-02 19:08

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> [...]

men
> som du selv kan regenere med almindeligt køkkensalt.

Ahem....hvad er det nu lige der gør at 'poly vandbytter' ikke er en
ionbytter?
Regenering med alm. køkkensalt indikerer for undertegnede at der er tale om
en svag anionbytter eller måske i blanding med en svag kationbytter. Men en
ionbytter er det.
Jeg har tidligere brugt en sådan til discusfisk, og den virkede glimrende i
et lille luftdrevet filter, jeg kylede direkt i akvariet.

vh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 12-12-02 19:13

> [...]
om
> en svag anionbytter eller måske i blanding med en svag kationbytter. Men

Rigtigt, det er en ionbytter, men ikke i form af det apparat et anion og
katibytter system som man normalt forbinder med en ionbytter.