Litteratur om släkter, yrken, borgare i Kö~
Fra : Kenneth Mossberg

Dato : 10-12-02 19:28

Släktforskning där man inte känner sig hemma, gör att man skulle vilja lära
känna omgivningarna närmare. Jag har flera, av min husrtus anor, som är
borgare i Köpenhamn i mitten av 1800-talet och framåt. De är Restauratörer,
Vertshushållare och Cigarfabrikörer m.m. De har även ett ovanligt släktnamn
Schweitz och har anor från Tyskland, de ägde bl.a "Braeddehytte" som låg vid
ingången, Vesterbrogade, till Tivoli 1875.
Vad kan finnas att läsa om dessa yrkesgrupper? Har någon något bra tips?
Var kan jag få tag på en bra karta över Köpenhamn med gatunamnen inskrivna?
Tacksam på förhand
Kenneth Mossberg

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 10-12-02 23:23

Kenneth Mossberg skrev:

> Var kan jag få tag på en bra karta över Köpenhamn med gatunamnen
inskrivna?

Du kan finde et elektronisk kort over nutidens København på www.krak.dk
(menupunktet "Find vej eller by") eller www.degulesider.dk.

Trykte kort over nutidens København plejer man at kunne få gratis på
turistkontoret og andre steder i København.

Et historisk trykt kort over København er Waagensens kort fra 1880'erne.
Det blev genudgivet for nogle få år siden og kan måske opspores til en
rimelig pris.

De fleste gadenavne i det centrale København er uforandret siden
1800-tallet. Der er naturligvis en række undtagelser.

TT

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 11-12-02 13:29

"Kenneth Mossberg" <jvs207i@trinet.se> skrev i en meddelelse
> [...]
vid
> ingången, Vesterbrogade, till Tivoli 1875.
Se:
http://www.hercegovina.dk/doku/velkom.htm
Hilsen
Flemming Svendsen, Korsør

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 11-12-02 16:55

Hej Kenneth.
Jeg har fundet et billede af "Bræddehytten" i en gammel bog af Carl
Muusmann.
Om du er interesseret kan jeg skanne det til dig.
Billedet er på dårligt papir, men du vil kunne se hvordan stedet så ud.
Blot giv en besked på min mailadresse.
Venlig hilsen
Flemming Svendsen, Korsør DK

PS: Din mailadresse: jvs207i@trinet.se bliver afvist af mit postprogram