div . #
Fra : rasmus carlsen

Dato : 10-12-02 13:37

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-12-02 14:35

rasmus carlsen wrote:
> Hvad er fidusen ved at gøres sådan?
>
> #leftpane {
> position:absolute;
> top:59px;
> left:10px;

#leftpane indikerer at det er css til id "leftpane", i modsætning til
..leftpane som angiver class'en leftpane. Forskellen er at der kun må
være et element med samme id på en side.

> div.cssmenu {

her siger man at div'er med class="cssmenu" skal formatteres på en
bestemt måde, kun div'er! Det har nogen gange en indflydelse på
udnyttelse af block-element-attributter om man specificerer at det er
block-elementet som skal formatteres...

du kan også have

..minstyle{
color: red;
}

..minstyle p {
color: blue;
}

- nu vil alt i class="minstyle" blive med rød tekst - dog ikke hvis det
bliver sat i en <p>, så bliver det nemlig blåt...

Jeg er ikke helt sikker på hvad dit spørgsmål egentligt var, så jeg har
prøvet at svare "med spredhagl" - jeg håber jeg ramte?

mvh

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : rasmus carlsen

Dato : 10-12-02 14:50

> Jeg er ikke helt sikker på hvad dit spørgsmål egentligt var, så jeg har
> prøvet at svare "med spredhagl" - jeg håber jeg ramte?

- du ramte ret plet ...! Tak for det ... hvis jeg altså har forstået
pointen; Som er:
Når jeg laver en css-boks til f.eks menu, inhold og noget andet ... ja så
bruger jeg

#blablabla

og når det handler om f.eks tekster, overskrifter og den slags layout (f.eks
baggrundsfarve på en tekst) så bruger jeg

..blablabla

og div.blablalbla kan jeg bare springe op og falde ned på så længe jeg
sidder og leger med ganske simple hjemmesider ..

Er det ikke sådan+

ras

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-12-02 15:52

rasmus carlsen wrote in <3df5fae9$0$167$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:
> Når jeg laver en css-boks til f.eks menu, inhold og noget andet ... ja så
> bruger jeg
>
> #blablabla

Lige præcis. Brug ID til ting, hvor der naturligt kun kan være én.

> og når det handler om f.eks tekster, overskrifter og den slags layout
> (f.eks baggrundsfarve på en tekst) så bruger jeg
>
> .blablabla

Netop. Brug class til ting der er flere af, eller kan komme det.

> og div.blablalbla kan jeg bare springe op og falde ned på så længe jeg
> sidder og leger med ganske simple hjemmesider ..

*g* Det har du nok også ret i.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-12-02 02:18

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev:

> Lige præcis. Brug ID til ting, hvor der naturligt kun kan være
> én.

Jeg bruger altid class til det hele. Der er simpelthel ingen forskel
på det, andet at id kun kan bruges én gang - så hvorfor bergænse
sig til denne ene gang hvis man kan genbruge kode?

Jeg har ikke haft nogen problemer med det i nogen browsere eller
valideringsmæssigt - har du?

Jeg har altså fortsat ikke forstået hvorfor id er opfundet og hvad
den skal bruges til i den sammenhæng?

--
Allan

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-12-02 03:38

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> writes:

> Jeg har altså fortsat ikke forstået hvorfor id er opfundet og hvad
> den skal bruges til i den sammenhæng?

Id er opfundet for at man kan identificere et enkelt element. Det er
måske ikke vigtigt i CSS (man kan gøre det samme med en class der kun
bruges en gang), men når man laver DHTML er det meget behageligt at
kunne bruge document.getElementById til at få fat i et bestemt
element.

/L

Fra : Chrisser

Dato : 11-12-02 11:24

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Id er opfundet for at man kan identificere et enkelt element. Det er
> måske ikke vigtigt i CSS (man kan gøre det samme med en class der kun
> bruges en gang),

Som Allan Vebel bruger jeg heller aldrig andet end klasser i CSS, det
forekommer mig mere behageligt.

> men når man laver DHTML er det meget behageligt at
> kunne bruge document.getElementById til at få fat i et bestemt
> element.

Det er så faktisk grunden til at jeg kun anvender klasser i mit CSS.
I det jeg pt. arbejder på, har jeg så mange elementer på hver enkelt side at
jeg kun tilføjer id når jeg skal kunne tilgå det via DHTML.
Hvis jeg også brugte id i CSS ville det uværgeligt føre til navneforvirring
på et eller andet tidspunkt.
( det er simpelthen en erkendelse jeg er nået frem til omkring mig selv og
min tankegang, der skal nok findes nogen der fint kan holde styr på en hel
masse id'er uden problemer - jeg kan/vil ikke )

- nu er der jo som sagt gudskelov heller ingen regler for at man absolut
skal bruge id til de elementer man kun har ét af.

Chrisser

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-12-02 00:03

> Id er opfundet for at man kan identificere et enkelt element.
> Det er måske ikke vigtigt i CSS

Jeg ved det faktisk godt - det var bare for at provokere lidt

--
Allan