Klippe negle!
Fra : Helle

Dato : 10-12-02 11:54

Hejsa.

Mikkel fik klippet alle sine negle i går inden vi tog afsted fra
opdrætteren. Emils negle er MEGET skarpe og lange og de skal derfor klippes
så ingen kommer til skade og for hans egen skyld da han hænger fast alle
mulige steder. Men hvordan?? han er godt nok meget svær at holde. Det er
lykkedes mig at klippe 2 negle...men så kan jeg ikke holde ham længere. Jeg
stille ham på køkkenbordet og holder ham ligesom med min ene underarm ind
mod min mave. Tager fat i poten, klemmer på den så neglene kigger frem men
problemet er at det er meget svært at finde neglende da de jo er hvide og
det er hans pels også. Hvordan gør I andre? jeg bruger en stor, Tre-i-en
negleklipper som opdrætteren anbefalede. Den klipper fint men Emil er svær
at holde.
Opdrætteren i går har 18 års erfaring i katteopdræt og så har hun temmelig
mange katte så det sagde bare "klip klip klip" og så var alle negle på de
fire poter ordnet...HMFR! *g*

Kærlig hilsen Helle

Fra : Camilla Baird

Dato : 10-12-02 12:03

On 10/12/2002 11:53, in article at4h3v$8cb$1@sunsite.dk, "Helle"
<krammemusen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> mange katte så det sagde bare "klip klip klip" og så var alle negle på de

Det er et spørgsmål om træning - både af dig og Emil Emil skal lære at
blive holdt og håndteret... Når det er sagt, er der altså bare nogle katte,
der tager neglklipning som en personlig fornærmelse Dette er sikkert
første gang Emil får klippet kløer... Så tag du det bare helt med ro - tag
en klo af gangen, hvis det er det han kan holde til. Jeg synes ikke,
3-i-1'ere er gode nok til kloklipning, så jeg bruger en klosaks til mindre
hunde, men det er jo en smagssag - katten er nok ligeglad... Du kunne også
træne ham lidt i at blive holdt og få trykket på poten - han skal helst
lære, at det er hyggeligt at blive holdt, og at når han er i hænder er det
*hænderne*, der bestemmer, hvad der skal ske (dvs hvornår han bliver sluppet
løs, for eksempel)
Held og lykke med det1
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Pernille Scharff

Dato : 10-12-02 12:07

Hej Helle,

jeg plejer at klippe kløer når kattene alligevel halvsover, det er
nemmest.... Bortset fra Polgara altså, hende holder Jesper mens jeg klipper,
for hun synes ikke det er spor sjovt. Hvis katten ligger så jeg kan komme
til så tager jeg bare en pote ad gangen. Ellers tager jeg katten på skødet
og lader den sidde "på numsen", lægger venstre arm om kattens krop så jeg
kan holde fast med albuen, tager fat i en pote med venstre hånd og klipper
med højre. Jeg har investeret i en klosaks og den er jeg glad for, det er
nemmere at bruge den end en 3-i-1'er.

Det kan være svært at se kløerne når de bliver væk i pelsen, men bare tryk
på trædepuden så kloen kommer frem.

/Pernille

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-12-02 12:48

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> wrote in message
> Hvordan gør I andre? jeg bruger en stor, Tre-i-en
> negleklipper som opdrætteren anbefalede. Den klipper fint men Emil er svær
> at holde.

Jeg bruger en speciel kloklipper - en lille saks, med
klinger der minder lidt om et papegøjenæb og jeg synes
den er nem at bruge. Jeg har for nyligt hørt, at det ikke
skulle være så godt at klippe neglene med en 3-i-1'er,
fordi den kan spalte neglene så meget, at de faktisk skulle
kunne begynde at bløde. Jeg ved ikke om det passer, for
jeg bruger det jo ikke selv. Måske er der nogen andre,
der har erfaringer ?

Men som andre er inde på, er det et spørgsmål om, at
Emil skal lære at blive håndteret. Af samme årsag klipper
jeg kløer på alle mine, selvom jeg tidligere ikke gjorde
det, for det er en smaddergod måde, at vænne dem til
håndtering og man kan derfor bruge det som en form for
indlæring, samtidig med at kløerne bliver klippet - smart,
ikk' ?

Jeg har en hunkat, som det var en stor udfordring at
klippe kløer på. Hun snerrede af mig og sprællede som en
fisk hver gang og vi var begge mere eller mindre
udmattede bagefter, men jeg gav mig ikke Efter 1 år på
den måde skiftede hun fuldstændig stil og nu behøver jeg
nærmest ikke at holde på hende og hun spinder bare,
mens jeg klipper dem. Det var simpelthen en magtkamp
før hen, men da hun endelig accepterede, at det var mig,
der bestemte, var der ingen problemer. Men hvis jeg ikke
havde klippet kløer på hende, er jeg ikke sikker på, at vi
nogensinde havde taget den magtkamp og dermed er det
ikke sikkert, at hun havde accepteret, at det er mig, der
bestemmer. Jeg mener selvfølgelig ikke, at man skal være
hård ved dem, bare bestemt og stædig

Du kan træne lidt med ham på andre tidspunkter - helst
hver dag og det skulle du også tage at gøre med Mikkel,
fordi det vil du takke dig selv for, hvis han en dag skal på
udstilling. Slip dem aldrig løs mens de spræller, for så
lærer du dem, at det hjælper at sprælle. Hold fast indtil de
ligger stille og når de har ligget stille lidt, kan du lade dem
gå. Derved lærer du dem, at det er godt at ligge stille og
så er det dig, der opdrager dem og ikke omvendt

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Steffler

Dato : 10-12-02 13:52

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message
> [...]
> skulle være så godt at klippe neglene med en 3-i-1'er,
> fordi den kan spalte neglene så meget, at de faktisk skulle

Jeg har altid brugt en std. 3i1 ting på voers, og der har aldrig
været den slags problemer. Jeg er også meget påpasselig med
ikke at klippe for meget... Så hellere gøre det lidt oftere..

Sjovt som de tager det forskelligt. Molly er BESTEMT ikke
glad når der skal klippes kløer, hvorimod Dharma bliver fuldstændig
slap... Mystisk...

> Jeg ved ikke om det passer, for jeg bruger det jo ikke selv.
> Måske er der nogen andre, der har erfaringer ?

Ja

/S

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 10-12-02 15:37

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne begynde at bløde. Jeg ved ikke om det passer, for
> jeg bruger det jo ikke selv. Måske er der nogen andre,

Jo, det skete faktisk med en af Emilys kløer, sidst jeg klippede dem. Men
ellers plejer det at fungere fint med 3-i-eneren. De klosakse, jeg har set,
har en slags ring, man skal have kloen ind i, før man klipper, og det nytter
altså ikke noget, hvis man har en urolig kat.
Men jeg skulle også lige hilse og sige, at det altså ikke er så let at
klippe kløer på en semilanghårskat. Jeg kommer i hvert fald altid til at
klippe lidt af sneskoene (til dem, der ikke har skovkatte o.l.: det er
pelsen under poterne *S*).

> [...]
> indlæring, samtidig med at kløerne bliver klippet - smart,
> ikk' ?
>
> Jeg mener selvfølgelig ikke, at man skal være

Gaby har heller ikke været nem at klippe kløer på, men nu er det ikke noget
problem længere. Det er lidt som at børste tænder på små børn: Det gælder om
at være den stædigste *S*

Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 10-12-02 15:37

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-12-02 15:56

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> wrote in message

> [...]
nytter
> altså ikke noget, hvis man har en urolig kat.

Der findes to modeller - så vidt jeg ved. Den anden er sådan en crom-ting,
hvor man ganske rigtigt skal have kloen fumlet ind i en ring, men sådan en
kan jeg slet ikke finde ud af at bruge og jeg kan ikke fornemme, hvor meget
jeg klipper af. Husk mig på, at jeg skal vise dig min, når du en eller anden
dag kommer forbi med kyllinger

> [...]
> klippe kløer på en semilanghårskat. Jeg kommer i hvert fald altid til at
> klippe lidt af sneskoene (til dem, der ikke har skovkatte o.l.: det er

Tak, det ved jeg Jeg har jo også en somali, som også har langt hår
mellem tæerne.

Det tror jeg, at du har helt ret i

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-12-02 15:56

Fra : Denise

Dato : 10-12-02 17:34

> [...]
> kunne begynde at bløde. Jeg ved ikke om det passer, for
> jeg bruger det jo ikke selv. Måske er der nogen andre,

Efter at have brugt 3-i-en i mange herrens år, købte jeg en klosaks til
katte. Og jeg må sige, for det første er det meget nemmere. For det andet,
ved brug af 3-i-en var det tit, at kloen flækkede lidt, ikke at det gjorde
noget, men alligevel. Jeg her dog ikke været udsat for at de blødte. Men
helt klart er klosaksen nemmest.
Mine misser har for længe siden lært, at når de skal have klippet kløer, kan
de lige så godt ligge stille, for de slipper ikke
Og det er helt rigtigt, at man bare skal være stædig, altså mere stædig end
katten, når de snor sig skal man bare begynde forfra og forfra og forfra,
til sidst holder de op med at sno sig fri og bliver de liggende Dino
troede også han skulle mishandles i starten, men fandt ud af han ikke slap,
så tænkte han sikkert "jeg kan lige så godt blive liggende, for hun stopper
jo ikke før hun er færdig" hihi
Minder mig om det julebillede vi i sin tid tog, der blev både min og
kattenes stædighed sat virkelig på prøve, men til sidst blev de liggende
. Jeg skal skanne og uploade det snart, til dem der ikke har set det.
Hilsen Denise

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-12-02 14:46

Hej Helle

Du har allerede fået flere gode råd, så jeg vil bare tilføje, at en godbid
fx. efter hver tå, eller når han ligger stille, er en god ide.

Når du holder ham fast, skal du ikke holde fast i bogstavelig forstand, for
så bliver nogle katte paniske. Du skal holde ham løst, men så han ikke
smutter.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Helle

Dato : 10-12-02 15:18

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> [...]
for
> så bliver nogle katte paniske. Du skal holde ham løst, men så han ikke

Hvis jeg skal holde ham så vrider han sig ud og så bliver jeg nødt til at
holde mere og mere fast og så skriger han fordi han bliver sur (det gør ikk
ondt). Jeg prøvede at tage vores alm. negleklipper (lille) og den klipper
super så nu er forpoterne ordnet - det tog også kun 15 timer *g*

Hej fra Helle med den grimme negleklipper

Fra : Pernille Scharff

Dato : 10-12-02 15:29

Hej Helle,

> Hvis jeg skal holde ham så vrider han sig ud og så bliver jeg nødt til at
> holde mere og mere fast og så skriger han fordi han bliver sur (det gør
ikk
> ondt).

*LOL* det kender jeg godt, Polgara lyder også altid som om hun er ved at dø
når hun skal have klippet negle, og så står der mindst 2 af de store og
kigger på mig som om jeg er verdens ondeste katteplager....Jeg håber at hun
får det lært på et tidspunkt, men det holder hårdt!

/Pernille

Fra : Trine Piltoft

Dato : 10-12-02 21:35

Hej Helle!

Først lige et tillykke med Mikkel. Det var godt at du endeligt fandt en
legekammerat til Emil.
Jeg plejer faktisk at ligge mine katte på ryggen i min ene arm (venstre),
men jeg sidder ned, så de samtidig kan hvile i mit skød. Med samme hånd,
trykker jeg neglene ud og klipper derefter med hånd. Mine katte kan godt
lide at ligge på tyggen imens, og de fleste af dem slapper pænt af imens (en
af dem er endda ganske vild med at få klippet negle *g*). Jeg bruger en stor
3-i-en´er som jeg synes er ganske fortræffelig. Jeg har også en klosaks men
har kun brugt den ganske få gange. For at undgå at kløerne flosser, klipper
jeg (hvordan forklarer jeg nu det *g*) på den brede side af kloen. Jeg tog
engang nogle billeder af det, da emnet kloklipning var oppe her i ng´en, men
jeg fik dem aldrig lagt ud på nettet. Det vil jeg gøre nu, så om små 10
minutter skulle de gerne ligge i min mappe på ng´ens hjemmeside, hvis du
eller andre er interesseret.

Mvh. Trine - der forresten lige tilføjer at det var ret svært både at klippe
negle på katten og så selv fotografere - godt at Tøsen er såååååå nem at
klippe kløer på

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Trine Piltoft

Dato : 10-12-02 21:54

Så har jeg lagt billederne af kloklipningen i min mappe. Desværre står de
ikke i den ønskede rækkefølge, men de er der da *s*.

Mvh. Trine

Fra : Helle

Dato : 10-12-02 22:15

"Trine Piltoft" <piltofts@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> ikke i den ønskede rækkefølge, men de er der da *s*.
>
> Mvh. Trine
>
> Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s

Tak for billederne - det ser bare SÅ nemt ud *g*. Men øvelse gør mester og
jeg vil sq ikk gå til dyrlægen hver mdr for at få klippet kløer på misserne.
Hvor tit klipper I andre negle på jeres katte?
I øvrigt går det super fremad med Mikkel og Emil - Mikkel har ikke fået så
mange lussinger i dag *g*

Mvh Helle

Fra : Trine Piltoft

Dato : 10-12-02 22:24

Hej Helle!

> Tak for billederne - det ser bare SÅ nemt ud *g*.

Ja - men Tøsse er også noget specielt *s* - bemærk at på det ene af
billederne ligger hun med lukkede øjne og nyder det *g*.

> Men øvelse gør mester

nemlig

> Hvor tit klipper I andre negle på jeres katte?

Efter behov. Som regel er efter at en af kattene har kradset mig ved et
uheld fordi den skulle hoppe op (eller ned), eller før en udstilling, eller
hvis jeg kan høre at de begynder at hænge fast i gulvtæppet.

> I øvrigt går det super fremad med Mikkel og Emil - Mikkel har ikke fået så
> mange lussinger i dag *g*

Dejligt at høre

Trine

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 10-12-02 15:39

On Tue, 10 Dec 2002 11:53:50 +0100, "Helle" <krammemusen@hotmail.com>
wrote:

>Opdrætteren i går har 18 års erfaring i katteopdræt og så har hun temmelig
>mange katte så det sagde bare "klip klip klip" og så var alle negle på de
>fire poter ordnet...HMFR! *g*

Ajajaj jeg har stadig ikke fået klippet Djamal's... Jeg gruer.
Virkelig. Men det ender nok med at en skal holde ham, og så klipper
jeg. For han har godt nok nogle kløer der siger spar to... de er godt
nok spidse

Jacob