Gift med morbror
Fra : Erik Stemann

Dato : 09-12-02 21:13

Kære slægtsforskere

Er der nogen af jer, som kan oplyse reglerne om indgåelse af ægteskab
med nære familiemedlemmer. Min tipoldefar blev i 1856 gift med sin
søsters datter - altså hans niece. Kunne/kan man det, da der jo er
tale om et endnu tættere slægtsskab end et fætter-kusine-ægteskab.
Eller var det simpelthen fordi, at skaden var sket, og så havde
præsten ikke andre muligheder end at acceptere ægteskabet.

hilsen Erik

Fra : H.C. Nielsen

Dato : 10-12-02 00:26

Reglen kender jeg ikke men jeg har afskrevet en tilsvarende vielse i
Asminderød eller Tikøb sogn på et tidspunkt, så hvis det ikke er der du har
indførslen fra er der mere end et tilfælde. Iøvrigt giver det megen morskab
at lege med de sammenhænge et sådant ægteskab giver. hun bliver sine
forældres svigerinde oldeforældres svigerdatter søskendes faster o.s.v
m.v.h
H.C.

Fra : Uffe_Rasmussen

Dato : 11-12-02 23:13

"H.C. Nielsen" skrev d. 10-12-02 00:26 dette indlæg :
> [...]
> at lege med de sammenhænge et sådant ægteskab giver. hun bliver sine
> forældres svigerinde oldeforældres svigerdatter søskendes faster o.s.v

Hej
Jeg kender heller ikke reglerne, men i min hustrus familie er der et
lignende tilfælde, hvor A og B er søstre. B får en søn X, som gifter sig
med A. Jeg har ikke undersøgt reglerne, men i familien går rygtet, at
det er legalt fordi A og B ikke har samme far. Ud over de - som
tidligere nævnt - sjove sammenhænge, kan det også være kimen til alm.
familiestridighed. Rigtige sjove sammenhænge viser sig, når B og X får
en datter. Så er forvirringen total.
Hilsen Uffe

http://www.kandu.dk/

Fra : Lisbet Sortkjær

Dato : 10-12-02 09:44

Hej Erik !

Jeg kender ikke regler fra dengang, men i min slægt har jeg også en ane, som
i 1855 i Næstved bliver gift med en halv-søsters datter. Det er dog kun en
halvsøster, idet de har samme far.
Jeg studsede også dengang, at jeg fandt ud af det, men som du selv er inde
på, så havde de et barn sammen før de blev gift, så....

Lisbet

Fra : Martha Thomsen

Dato : 14-12-02 00:45

Hej
Jeg kender heller ikke reglerne, men min mor blev gift med sin morbror i
1948 - og han er min far. Jeg er ældste barn og født i 1951. Så det var ikke
pga. barn i vente, at de blev gift.
Mine forældre lever ikke længere, men min mor har fortalt, at de fik
kongebrev samt at ægteskabet blev tilladt, da det var hendes morbror - det
var det ikke blevet, hvis det havde været hendes farbror.

Hilsen Martha

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 14-12-02 16:46

Hej Erik og andre med samme spørgsmål!

Lov nr. 256 af 14. juni 1969, jfr. lovbekg. nr. 147 af 9. marts 1999 om
ægteskabs indgåelse og opløsning indeholder bla. følgende regler om
indgåelse af ægteskab (jeg har kun medtaget de regler, der kan være
interessante ved ægteskab mellem personer, der er i slægt med hinanden):

§ 6. Ægteskab må ikke indgås mellem slægtninge i ret op- og nedstigende
linje eller mellem søskende.

§ 7. Ægteskab må ikke uden justitsministerens tilladelse indgås mellem
personer, af hvilke den ene har været gift med den andens slægtning i ret
op- eller nedstigende linje. Er der fællesbørn i det tidligere ægteskab, må
tilladelsen kun gives, såfremt hensynet til børnene ikke taler derimod.

Det vil altså sige, at en person godt kan gifte sig med sin bors/søsters
barn.

Ove Kronborg
www.geocities.com/ovekronborg/index.html