regnvejr
Fra : torben

Dato : 10-12-02 00:08

Hej alle
Der er en ting jeg har undret mig over, regnvejr, jeg kan ikke helt forstå
det, jo jo jeg ved godt at det er vand der kommer ned fra himlen, jeg ved
også at det er pga fortætning, men men så begynder kæden også at knække, man
siger at regn opstår når vand fortættes til dråber som derefter falder ned,
det er bare ikke engang den halve sandhed, fordi, når man kikker på tåge så
kikker man på en sky der hænger lidt lavt, i den sky kan man se små dråber
der svæver rundt, det er det der danner skyen, men hvorfor er de dråber ikke
underlagt jordens tiltrækningskraft? Jeg mener bare hvis vi laver noget der
ligner tåge så ved vi godt hvor vandet bliver af.
med stor undren
Torben

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 10-12-02 00:55

torben wrote:

> [...]
> de dråber ikke underlagt jordens tiltrækningskraft? Jeg mener bare hvis vi
> laver noget der ligner tåge så ved vi godt hvor vandet bliver af.

Det er fordi vanddamp != fortættet vanddamp != regndråber.

Regn dannes altså i to omgange: Først fortættes vanddampen i luften, så
der dannes skyer bestående af mikroregndråber. Disse mikroregndråber kan
så samle sig til "rigtige" regndråber under visse betingelser og falde
ned til jorden som regn (det er SVJV faktisk endnu mere kompliceret:
Skyerne består nemlig ikke af det samme vand hele tiden. Der sker en
kontinuerlig udskiftning, så det, der før var sky bliver til vanddamp,
mens noget andet vanddamp i mellemtiden bliver til sky).

Grunden til at mikroregndråber ikke falder skyldes alle mulige andre
ting. F.eks at de er ladet med statisk elektricitet, at der er luft-
strømme, der holder dem svævende osv.

-Claus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-12-02 01:59

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> skrev i en

> [...]
>
> Grunden til at mikroregndråber ikke falder skyldes alle mulige andre
> ting. F.eks at de er ladet med statisk elektricitet, at der er luft-

Og nogen skyer består af/indeholder iskrystaller, vist temmelig mange, det
er pkoldt deroppe.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : torben

Dato : 10-12-02 09:08

så langt er jeg med, men regndråber er nogle store enheder inden de falder,
kan en statisk ladning holde sådan en oppe? det bliver ikke bedre af at
vandet bliver til is eller hvad??
Torben

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-12-02 17:19

torben wrote:

> så langt er jeg med, men regndråber er nogle store enheder inden de falder,
> kan en statisk ladning holde sådan en oppe?

De vandpartikler som selve skyen består af, er *ikke* spor store. Tænk
på synlig damp fra en kedel kogende vand; det er jo også en masse mikro-
skopiske »dråber« som ikke ligefrem falder nedad (fordi den varme gas de
befinder sig i, stiger opad).

Jeg tror ikke at det er elektrisk ladning der har hovedansvaret for at
mikroskopiske partikler (også andre end vandpartikler) kan holde sig
svævende i luft selvom partiklernes densitet overgår luftens med ad-
skillige størrelsesordener.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-12-02 17:49

torben wrote:

> [...]
> der svæver rundt, det er det der danner skyen, men hvorfor er de dråber ikke

Tja, du har ret i at vanddampen allerede fortættes til dråber eller
iskrystaller når skyen dannes (og bliver synlig på himlen). Åbenbart
er de vand-/ispartikler som skyer består af, så små at de kan holde sig
svævende i luften uden at falde. De følger tilsyneladende de luftmasser
de svæver i.

Så det er nok mest rigtigt at sige at regn opstår når små (allerede
fortættede) vandpartikler samler sig til store dråber. De store dråber
kan ikke holde sig svævende og falder ud af skyen.

De præcise omstændigheder er sikkert frygtelig komplicerede.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-12-02 22:29

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev i en

> [...]
> kan ikke holde sig svævende og falder ud af skyen.
>
> De præcise omstændigheder er sikkert frygtelig komplicerede.

Når dråberne i første omgang forbliver i skyen, hænger det nok sammen med at
der afgives varme ved fortætningen. Derved kommer der nok en masse mere
eller mindre opadgående hvirvler.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen