Algoritme til turnering
Fra : Erik Tobias Laursen

Dato : 09-12-02 21:25

Jeg sørger en algoritme der kan kombinere n hold til n kampe. Der skal
således være 2 hold som skal spille 2 kampe mod hinanden, henholdsvis een
hjemmekamp og een udekamp. Husker jeg forkert hvis jeg nævner navnet Hall?
Noget med en bryllup/harem algoritme?

VH Tobias Laursen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-12-02 22:36

Erik Tobias Laursen wrote:

> Jeg sørger en algoritme der kan kombinere n hold til n kampe. Der skal
> således være 2 hold som skal spille 2 kampe mod hinanden, henholdsvis een
> hjemmekamp og een udekamp.

Øh, antallet n af hold er jo ikke lig med antallet af kampe.

Hvis der er n hold, bliver der 2·(n-1) runder (idet hvert hold skal
møde de n-1 andre hold i alt to gange). I hver runde spilles der
n/2 kampe. Det samlede antal kampe er så

2·(n-1)·n/2 = (n-1)·n

Det kan også ses at passe med permutationsformlen P(n,2).
(Også skrevet {}_nP_2 , se ligning (1) på
http://mathworld.wolfram.com/Permutation.html ).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Erik Tobias Laursen

Dato : 09-12-02 23:06

Nej selvfølgelig ikke, min fejl, jeg er jo ikke guru, så spurgte jeg jo ikke
jer guruer :)

Forstår jeg det rigtig hvis algoritmen kan tage listen {1, 2,3,4} og give
mulige kombinationer?
Tager den så hensyn til at fx 1 ikke skal have "hjemmebane" to uger i træk?
Altså ikke {1,2} og næste uge {1,3} - hvis man antager at det først angive
ciffer er "hjemmebane"?

Takker mange gange for besvarelserne på mine tumpe spørgsmål...

VH Tobias

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 10-12-02 09:31

"Erik Tobias Laursen" <djerik@fullpull.dk> writes:

> [...]
> hjemmekamp og een udekamp. Husker jeg forkert hvis jeg nævner navnet Hall?

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål, men et lignende emne var oppe i
gruppen for et par måneder siden. Jeg ved ikke om du kan bruge dette
svar til noget. Her er threaden:

http://groups.google.com/groups?&threadm=7w65zc58b5.fsf%40i19.ruc.dk

Du kan også finde den ved at søge på google efter "blockdesign" og
"speedway"
http://groups.google.com/groups?q=blockdesign+speedway

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Erik Tobias Laursen

Dato : 10-12-02 12:03

Opgaven går på at udvikle et edb system som kan tage en liste af hold, og
returnere en liste af kampe. De skal så være optimeret på en sådan måde at
de videst muligt ikke spiller hjemme eller udekampe i træk, og ikke mod den
samme modstander igen. Der er altså forskel på en kampene, A mod B er ikke
det samme som B mod A

Håber det uddyber det lidt, kunne ikke finde relavante oplysninger i
speedway linket

Tobias Laursen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 10-12-02 12:37

> [...]

> samme modstander igen. Der er altså forskel på en kampene, A mod B er ikke

Der kører lige nu en diskussion af akkurat samme problematik i
dk.edb.programmering.

Brian