Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus C-3020 Zoom
Fra : Henrik Bøggild

Dato : 09-12-02 22:16

Hej NG,

Tiden er kommet, hvor jeg skal have mig mit første digitalkamera. Jeg har
tidligere fotograferet en del med spejlrefleks, men bruger i dag udelukkende
et lommekamera (hovedsageligt pga. magelighed, da jeg ikke gider slæbe en
masse på en masse fotogrej). Mine krav til mit kommende kamera kan kort
specificeres som 3 mio pixel, 3 * optisk zoom og gerne en pris omkring DKK
4.000 excl. alt det løse udstyr.

Det kamera jeg har fundet der bedst matcher ovenstående er Olympus C-3020
Zoom. Kameraet får (naturligvis) de varmeste anbefalinger af fotohandleren.
Lidt efterfølgende research har dog afsløret, at modellen nu er over et år
gammel. Dette er faktisk det eneste jeg har at udsætte på kameraet. Det lå
godt i hånden, havde mange indstillingsmuligheder og virkede som et gedingt
kamera.

Mine spørgsmål er derfor følgende:

1. Er der nogen der har erfaringer med dette kamera?
2. Er der nogen der har alternative forslag til kamraer jeg bør have med i
overvejelserne med ovenstående kravspecifikation?

Henrik

Fra : JOJ

Dato : 10-12-02 00:29

"Henrik Bøggild" <Henrik@no-spam-Boggild.net> wrote in message
> Hej NG,
cut
> [...]
> 2. Er der nogen der har alternative forslag til kamraer jeg bør have med i
> overvejelserne med ovenstående kravspecifikation?

Hej Henrik
Jeg valgte også den model for ca. 3 mdr. siden på baggrund af følgende:
1. >3 mio. pixel, kan bruges til A4 billeder uden at skulle "trække"
billedet
2. Mange! muligheder for manuelle indstillinger af kameraet
3. Kvalitets optik = lysstærkt
4. Bruger almindelige AA size batterier (NimH)
5. Læst gode reviews / test af netop det kamera f.eks.
http://www.megapixel.net/html/issueindex.html
6. Prisen var ok. (synes jeg) købt i Tyskland, hurtig levering, billigere
end DK
http://www.fotoversand24.de/
7. Olympus (burde) borge for kvalitet, de har jo produceret gode kameraer i
mange år efterhånden

Jeg overvejede også nogle andre modeller, bl.a. som jeg valgte fra på grund
af småting...
NIKON Coolpix 885 (synes det var lidt småt i det, uden at være et decideret
lommekamera)
SONY P-71 ( Point and shoot agtigt)
MINOLTA Dimage S-404 (lækkert, men læste at det havde nogle problemer med
autofokus)
CANON G2 (lidt for dyrt og lidt for grimt hrmm
- altså ret subjektive ting ... så undskyld til Jer der har et af
ovenstående!

Nu har jeg leget med 3020 eren i 3. mdr.
Jeg er stadig ikke nået meget længere end til de pre-indstillede funktioner
som kameraet har.
Grunden hertil er at kameraet simpelthen tager fantastiske billeder under
disse indstillinger og jeg derfor er mere optaget af at skyde løs til højre
og venstre *S*
Jeg er alligevel helt sikker på at jeg vil kaste mig over de avancerede
funktioner senere -

Hvis jeg skal komme med noget negativ kritik på kameraet:
1. Irriterende dårlig linsebeskytter, den låses fast til linsen ~.
- Tænder du kameraet uden at have afmonteret dækslet, så lyder det lidt som
en flishakker! (en rimelig "dyr" lyd der går gennem marv og ben) jeg har
hørt at det ikke skader kameraet, pta. den grimme lyd...
2. Medfølgende reference manual er på 200 sider og kun i *.pdf format! Det
holder altså ikke OLYMPUS! Hvor smart er det at skulle tænde Pc'en for at se
hvordan blænden indstilles, at huske alle funktionerne uden ad er noget nær
umuligt?
Den kan selvfølgelig printes ud ... og grunden til at den ikke medfølger i
trykt tilstand er vel at OLYMPUS finder det for uhåndterbart / dyrt at
shippe sådan en med? Jeg skrev på et tidspunkt til OLYMPUS efter en, men det
hjalp ikke. (selvom de nu får god reklame)
3. Der medfølger et sæt alkaline batterier *smil* dem synes jeg de skulle
have sparet væk / byttet for en trykt reference manual

2 sæt (8 stk.) NimH - 1800 mA genopladelige batterier og en god lader er et
must, til gengæld holder NimH batt. rigtig længe på 3020 eren

Jeg er mere end tilfreds med kameraet, farver fremstår naturlige og
velopløste, autofokus fungere glimrende og kameraet har et hav af
indstillingsmuligheder, så du kan lege med det efterhånden som du får
lyst/tid til det

--
Fjern "NEJ-TAK" i adressen ved e-mail svar
Med hilsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-12-02 00:47

On Tue, 10 Dec 2002 00:28:50 +0100, "JOJ"
<Nyhedsgrupper@TdcAdslNEJ-TAK.dk> wrote:

>Nu har jeg leget med 3020 eren i 3. mdr.
[...]
>Jeg er mere end tilfreds med kameraet, farver fremstår naturlige og
>velopløste, autofokus fungere glimrende og kameraet har et hav af
>indstillingsmuligheder,[...]

Jeg har haft C-3040Z noget længere, siden det kom frem i DK. Det er
ikke helt samme kamera, men ganske tæt på. Jeg er helt enig. Også i
det med linsebeskytteren, det har et par gange bragt mig på randen af
et nervøst sammenbrud

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-12-02 00:47

Fra : Peter Sørensen

Dato : 10-12-02 19:59

In article <mlaavuc1j23uk0qinc4il9j4aldo5pa9uo@4ax.com>,
peloda@tiscali.dk says...

> [...]
> ikke helt samme kamera, men ganske tæt på. Jeg er helt enig. Også i
> det med linsebeskytteren, det har et par gange bragt mig på randen af

Hej,

Jeg har haft en C-3000Z siden august 2001 og har været vældig godt
tilfreds og egenligt er der kun 3 ting jeg synes er lidt trælse efter at
have brugt det i godt og vel et år:

1. Linsebeskytteren; jeg har dog løst det lidt ved at sætte en snor
mellem den og kameraet, så taber man den ihvertfald ikke ved et uheld.
Det er latterligt at Olympus ikke har lavet et "automatisk" linse cover,
det kan alle andre sq finde ud af...

2. Størrelsen; det er lidt stort lige at have med i lommen, tilgengæld
er det let at håndtere når man tager billederne. (har haft lånt et
Cannon Ixus, lille og fikst, men IMHO noget skrammel at bruge. Det
automatiske skift mellem optisk/digital zoom drev mig til vanvid!)

3. Jeg ville gerne have mere end 3x zoom.

2/3 er vel nærmest to modstridende krav, og begge nogle man kan tage
stilling til bare ved at læse spec/prøve at håndtere kameraet.

Idag ville jeg nok også kikke på C730UZ inden jeg valgte, pga. zoom'en.

--
Peter Sørensen
nwc@europe.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 10-12-02 20:27

> [...]
> http://www.fotoversand24.de/
> 7. Olympus (burde) borge for kvalitet, de har jo produceret gode kameraer

Jens,

Du anfører de samme grunde som jeg selv kan komme op med. Er glad for at
høre, at du er glad for kameraet, da jeg brænder mere og mere varm herpå.

Du skriver du købte kameraet i Tyskland. Var den medfølgende "manual" (= pdf
fil) kun på tysk eller fik du i den mindste også en dansk? Mit tyske er ok,
men om det rækker til fototeknik kan jeg godt tvivle på.

Et prischeck på ovenstående web-adresse afslører dog, at kameraet er ca. DKK
600 billigere i Tyskland end i Danmark. Eller sagt på en anden måde så
svarer prisen i DK til et C-4000Z i Tyskland. Jeg mener dog ikke, dette
kamera er merprisen værd, da det eneste man får for pengene er 4 mega pixel.

Jeg har læst en del brugere brokke sig over at kameraet er for langsomt. Har
du oplevet problemer hermed?

Henrik

Fra : JOJ

Dato : 11-12-02 18:40

> [...]
ok,
> men om det rækker til fototeknik kan jeg godt tvivle på.

Nej, der var en trykt "BASIC Manual" på Engelsk, Fransk, Tysk og Spansk på
ca. 40 sider
Hos OLYMPUS fik jeg en tilsvarende dansk betjeningsmanual, men den er kun
til de grundlæggende funktioner.
Referencemanualen på 200 sider som forklarer alle detalierne er på Engelsk,
men desværre kun som Adobe dokument.
Jeg har det fint med engelsk og der er gode ilustrationer af alle
indstillingerne så jeg har printet den ud.
Jeg ved faktisk ikke om referencemanualen medfølger på dansk ved køb her i
DK?

> Et prischeck på ovenstående web-adresse afslører dog, at kameraet er ca.
DKK
> 600 billigere i Tyskland end i Danmark.

Da jeg handlede mit kamera var der tæt på 1.500 DKK at spare i fht. DK inkl.
et ekstra 64 Mb SmartMedia kort,
men jeg har siden set kameraet til ca. 4.500 DKK i en fotoforretning i
Viby-centeret i Aarhus.
Derfor var det måske værd at betale den beskedne overpris, såfremt du f.eks.
få en god dansk referencemanual med-

> [...]
Tyskland.
>Jeg mener dog ikke, dette
> kamera er merprisen værd, da det eneste man får for pengene er 4 mega

Om få år vil vi alligevel sidde og grine over den gang vi købte kameraer
med "kun" 3 og 4 Mpix... tsk tsk
Udviklingen vil sikkert gå lidt som med Pc'er. I dag skal vi betale en
overpris for de sidste Mpix blot for at være helt Up 2 date

> Jeg har læst en del brugere brokke sig over at kameraet er for langsomt.
Har
> du oplevet problemer hermed?

Langsomt ... forstået på hvilken måde?
Jeg har set at nogle interesserer sig for hvor hurtigt kameraer er fra du
tænder det til du kan tage et billede - er det det du tænker på?
I så fald tager det ca. 5 sekunder fra du tænder til linsen er på plads, om
det er lang tid må være et spørgsmål om forventning hertil.
Hvis jeg eks. vis vil fotografere min lille datter eller lign. så har jeg
kameraet tændt så jeg kan fange øjeblikket når det opstår

En parameter som kan være lidt irriterende er ved fotografering i TIFF
formatet i højeste opløsning,
her tager det 30 sekunder før billedet er lageret og du er klar til at tage
et nyt billede. Det virker langsomeligt!
Der er ikke nogen nævneværdig forsinkelse ved SHQ eller SQ indstillingerne

Jeg har lavet nogle ret uvidenskabelige test for at finde ud af hvor stor
SYNLIG forskel der er på de forskellige formater som OLYMPUS'en giver
mulighed for at fotografere i.
HQ ~ high quality JPEG, fylder ca. 500 Kb i højeste opl.
SHQ ~ super high quality JPEG, fylder ca. 1.600 Kb i højeste opl.
TIFF ~ Tagged Image Format File = Ukomprimeret, fylder ca. 9500 Kb!

Det underlige er, at det nærmest er umuligt, at se forskel mellem SHQ og
TIFF
Kun ved fotografering af f.eks. en side med tekst hvor jeg her efter zoomer
helt ind på pixel niveau kan jeg se ganske lidt støj i den lavere kvalitet,
i ft. TIFF.
Derfor benytter jeg stort set aldrig TIFF formatet

> Henrik

Det var en længere smøre, håber du kan bruge det?