Nybegynder - litteratur
Fra : bjarne kristensen

Dato : 09-12-02 20:15

Jeg har efter 20 års pause igen fået installeret et 250L. akvarie. Det
har nu kørt i knapt 1 år. Min yngste datter på 22, (bidt af dyr, og
har hest og hund), blev møgmisundelig, og anskaffede sig et på ca 5
spande vand.
Nu kommer det:
Hun ønsker sig pludselig en akvariebog i julegave!
Fars boghylde om akvarieting, er 'lidt' antik, (og bliver iøvrigt hvor
den er!!).
Bogemne: Fisk! (overraskende?)
Hvad kræver de? Hvordan passer jeg dem bedst? Hvordan ser de ud?
(billeder er jo en god ting), Hvad er deres naturlige levebetingelser?
O.s.v.
Hvad skal man give tøsen i julegave af nutidens litteratur omkring
vores hobby, når man gerne vil vide noget mere.

Bjarne Kristensen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 09-12-02 21:11

"bjarne kristensen" <bjarne.kristensen@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Hvad skal man give tøsen i julegave af nutidens litteratur omkring
> vores hobby, når man gerne vil vide noget mere.

Hej Bjarne.
Køb akvariet lexicon. Det findes på tysk for dem som læser dette, og oversat
til svensk for os andre (det er ikke så vanskelig at lære sig at forstå de
svenske ord når man lige tager sig lidt tid ....)
Bogen indeholder en masse gode ting om pasning, opsætning fisk og planter.
Og der er også ideer for den viderekommende om indretning af hele rum med
størrer eller mindre akvarier. Bogen er en musten, og indeholder mange
timers læsning :)
Det eneste minus er nok lige prisen. Jeg regner dog med at den er billigere
at få fat i i Danmark, end her hvor jeg bor (Norge), da jeg har fundet ud af
at selv om at man betaler moms på bøger i Danmark (noget man ikke gør
heroppe), så er boghandlerne ikke i nærheden så grådige når det kommer til
påslag på indkøbsprisen :) Jeg antager derfor at den vil koste et sted
mellem 300 og 500 kr i indkøb for dig - men det er vel værd pengene.
Jeg kan lige nævne at der i tillæg til at være et temmelig omfattende
artsbeskrivende afsnit om både planter og fisk, så er der også en god del om
sygdomme, og hvordan man kan kurrere dem :)
Hilsen Ditte

Fra : Simon Rasch

Dato : 09-12-02 21:34

Prøv evt politikkens Akvariebog. Der er lidt om det hele:
gode forhold for fiskene, sygdomme, indretning, lav selv akvarier, de
forskellige typer fisk.

Prøv evt at gå på biblioteket. De har sikkert flest bøger fra 70'erne, men
måske har de nye bøger også. Så kan du selv vurdere inden du køber.

/Simon