MS Windows
briani 27239
Bootmenu til Windows 98 og Windows XP
Fra : Jørgen Madsen

Dato : 09-12-02 20:07

Hej Hej
Har delt harddisken i to partitioner C: og D:
Har Windows 98 SE på C: drevet.
Har Windows XP på D: drevet.
Har formateret C: drevet med Windows 98 SE og installeret Windows 98 SE
igen,
har derved mistet bootmenuen til Windows 98 SE og Windows XP.
Har forsøgt med PartitionMagic , men den kan ikke installeres.
Er der nogen, der kender en måde ,at løse problemet , så jeg kan komme ind i
Windows XP igen.
Mvh.
Jørgen Madsen

Fra : Edmund

Dato : 09-12-02 20:34

Jørgen Madsen wrote:
> [...]
> Har forsøgt med PartitionMagic , men den kan ikke installeres.
> Er der nogen, der kender en måde ,at løse problemet , så jeg kan

Du kan lave en startdiskette
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q119467

eller reparere din XP installation med XP cd.

Hvis du vil undgå at reparere kan du indstallere XP på en anden disk
eller partition, du kan evt. afbryde install når den genstarter første
gang, og så tilrette boot.ini

--
Mvh Edmund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-12-02 03:00

"Jørgen Madsen" <joergen.madsen@12move.dk> skrev :

> [...]
>igen,
>har derved mistet bootmenuen til Windows 98 SE og Windows XP.

Nu har du fået en løsningsmulighed af Edmund, men til en anden
gang, hvis du starter helt forfra.

Brug mindst tre partitioner, hvis du vil have to os'er på din
maskine.

En lille c:\ i fat (100-200 MB) og så to andre partitioner med de
styresystemer på hver sin partition (ligegyldigt hvad hvor).

Så kan du frit formatere et drev, hvor Windows er på uden at
miste dualbooten, da alle oplysninger om boot ligger på c:\.

Så så længe der bliver installeret på samme partition som før, så
fungerer det uden problemer.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-12-02 03:00

Fra : Edmund

Dato : 10-12-02 05:50

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> miste dualbooten, da alle oplysninger om boot ligger på c:\.
>
> Så så længe der bliver installeret på samme partition som før, så

Det må så være fordi det er Win98SE han har, med Win98 1st kan man vist
ikke gøre det.

--
Mvh Edmund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-12-02 06:29

"Edmund" <edm@os.dk> skrev :

>Det må så være fordi det er Win98SE han har, med Win98 1st kan man vist
>ikke gøre det.

Sagtens, det har ikke noget at gøre med, hvilken Win 9x/Me, der
køres med.

Problemet et jo at bl.a. ntldr og boot.ini + et par filer mere
bliver slettet, når man formaterer c:\ og derfor gælder det om at
undgå at bootfiler ligger på samme partition som Windows.

Man skal selvfølgelig stadig installere Win 9x/Me først den
første gang for ellers får man jo ikke bootmenuen og det er den
der skal bevares.

Fra : Edmund

Dato : 11-12-02 00:31

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Sagtens, det har ikke noget at gøre med, hvilken Win 9x/Me, der
> køres med.

Jo, for jeg vil mene at Win98 laver en ny MBR på C-drevet og den kan
ikke arbejde sammen med de bootfiler XP har lavet.

Jeg har dog ikke prøvet lige den her opstilling, men en gang havde jeg
en bootmenu mellem dos på C og XP på D, da jeg efterfølgende
installerede Win98 på E forsvandt bootmenuen.

Men der står måske noget i msdos.sys eller andre filer der kan få det
til at virke hvis det have været Win98 jeg have installeret første gang
i stedet for dos (dos = format c: /s)

--
Mvh Edmund

Fra : Lars Hessellund

Dato : 11-12-02 23:21

Jeg har ikke så mange praktiske erfaringer med det.... men kan man ikke bare
oprette en ny bootini?
Mere et spørgsmål end et svar....
/Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-12-02 23:35

"Lars Hessellund" <hessellund@c.dk> skrev :

>Jeg har ikke så mange praktiske erfaringer med det.... men kan man ikke bare
>oprette en ny bootini?

Det kan man godt, hvis man ved hvad der skal stå, men der skal
også være tre - fire andre filer, bl.a. ntldr.