MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Brænding og speed
Fra : Kent

Dato : 09-12-02 18:50

Hvis der står "1~12X Multi Speed" på en tom CD, kan der
så ske noget ved at brænde den ved 40X? Jeg synes ikke,
jeg kan høre nogen forskel i lydkvaliteten, selvom cd'en er
brændt ved meget højere hastighed end der står på cd'en.
Men hvad er så grunden til, at de skriver det? Jeg går ikke
ud fra, de skriver det for sjov

Vh
Kent

Fra : sniper_Nolight

Dato : 09-12-02 19:21

> [...]
> brændt ved meget højere hastighed end der står på cd'en.
> Men hvad er så grunden til, at de skriver det? Jeg går ikke

Tror egentlig blot at det er fordi cd'en er godkendt op til 12x, men kan du
brænde hurtigere så gør det. Hvis jeg tager fejl er der måske nogen der kan
forklare det bedre

sniper_Nolight

Fra : Michael Bach

Dato : 09-12-02 20:11

Grunden til at de skriver 1-12x det er nok fordi det er den hastighed som de
garanterer at man kan brænde med uden at få fejl. Hvis du brænder hurtigere
er det på "eget ansvar" og der vil være større chance for fejlbrændinger.

Michael

Fra : Kent

Dato : 09-12-02 21:45

"Michael Bach" <m_bach_f@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
hurtigere
> er det på "eget ansvar" og der vil være større chance for fejlbrændinger.

Der er vel ikke risiko for fejl, hvis man har BurnProof aktiveret og i
øvrigt laver en hastighedsmåling inden brændingen? Jeg bruger Nero.

Jeg har hørt, at hvis man brænder en cd højere en det, den er "godkendt
til", kan den faktisk eksplodere i drevet og lave store ødelæggelser
i computeren. Det skulle altså være lidt mere end bare et rygte .
Er det noget, du kender til?

Vh
Kent

Fra : M Madsen

Dato : 10-12-02 07:21

On Mon, 9 Dec 2002 21:45:13 +0100, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:

>Der er vel ikke risiko for fejl, hvis man har BurnProof aktiveret og i
>øvrigt laver en hastighedsmåling inden brændingen? Jeg bruger Nero.

Burnproof garantere ikke at der ikke kan opstå fejl hvis du
kører med for høj hastighed. Burnproof er en teknik som gør at
brænderen kan holde en pause i brændingen hvis den ikke
kan modtage data hurtigt nok fra computeren. Hvis det sker
på et drev uden Burnproof er skiven ødelagt.

Du kan ofte brænde en CD med en højere hastighed uden
problemer, men brænder du den for hurtigt er det ikke sikkert
at den vil kunne læses i alle andre drev. Heller ikke selvom din
brænder godt kan læse den. Det kommer helt an på hvor præcist
og følsomt det enkelte drev er. Kun ved at holde dig i nærheden
af den enkelte CDs godkendte hastighed kan du være sikker på
at de mærker som bliver brændt i CDen bliver tydelige nok.

> [...]
>til", kan den faktisk eksplodere i drevet og lave store ødelæggelser
>i computeren. Det skulle altså være lidt mere end bare et rygte .

Det er heller ikke korrekt. At nogen CD'er kan eksplodere i et drev
skyldes rotationshastigheden og har intet med brændingen at gøre.
Det blev demonstreret i DRs "Rene ord for pengene" sidste mandag.
Hvis en ridset CD roterer i et hurtigt drev, f.eks. et 52x drev, så
kan der opstår vibrationer som kan få den til at falde fra hinanden.
Da yderkanten på CD'en bevæger sig med næsten 400 km/t er
det ikke noget som går stille af.

mvh Madsen

Fra : IzNoGoUd

Dato : 10-12-02 08:38

wrote:

> [...]
>til", kan den faktisk eksplodere i drevet og lave store ødelæggelser
>i computeren. Det skulle altså være lidt mere end bare et rygte .
Du hører for meget
Det er kun rigtig gamle cd og med store ridser i så kan det ske!!!
Det var hvad de fortalte i den udsendelse der var i TV
--
best regards IzNoGoUd aka Claes Nielsen, Svendborg, Denmark.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-12-02 00:31

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til", kan den faktisk eksplodere i drevet og lave store ødelæggelser
> i computeren. Det skulle altså være lidt mere end bare et rygte .

Det er ikke helt rigtigt, men det lugter der henad. Det man har fundet frem
til er, at ved hastigheder på 48X eller højere, kan cd.ere som har
ridser/revner eksplodere. Jeg har læst det flere steder og også set det
demonstreret i TV. Så vidt jeg husker, var det forbrugerstyrelsen, som fik
lavet nogle test.

Kurt