Katte-loppe-æg
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 09-12-02 18:13

Hejsa.

Min kat har lopper - ingen tvivl om det! Hun har nu loppehalsbånd på -
har lige læst at det ikke er nok. I morgen skal den store rengøringsdag
være. Men mit spørgsmål er: Der skrives så meget om loppeæg og pupper -
de er jo ikke særlig store. Hvordan ved man hvor de er? Kan man se dem?
Eller hvad? Det eneste jeg har observeret ved min kat, er at hun napper
på sig selv, og der er ekstrementer ved haleroden.....HJÆLP.....er der
ekspert i nærheden?

vh. Linda

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Peter

Dato : 09-12-02 18:28

"Linda_Jacobsen" <Linda_Jacobsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:Ka4J9.62906$HU.4572270@news010.worldonline.dk...
> Hejsa.
>
> Min kat har lopper - ingen tvivl om det! Hun har nu loppehalsbånd på -
> har lige læst at det ikke er nok.

Og det er korrekt. Du kan faktisk lige så godt tage det af, for de fleste lopper nu om dage er resistente overfor det middel, der er i.

> I morgen skal den store rengøringsdag
> være. Men mit spørgsmål er: Der skrives så meget om loppeæg og pupper -
> de er jo ikke særlig store. Hvordan ved man hvor de er?

De er sandsynligvis alle vegne, hvor katten kan tænkes at have gået, stået, siddet eller ligget

>Kan man se dem?

I teorien ja, i praksis nej ...
De voksne lopper lever hele deres liv på katten (hvis de har fundet en - ellers går det ud over et menneske eller en hund).
Det er også her, de lægger deres æg, som derefter triller af og havner i omgivelserne.
Når larverne er kommet ud af æggene, forpupper de sig og venter på, der kommer et varmblodet dyr forbi (det kan de mærke på vibrationerne i gulvet/jorden), så kommer loppen ud af hylstret og indtager sin nye "bolig".
Hvis man skal af med sin loppeplage, skal man derfor arbejde på to fronter:
Man skal af med de voksne lopper på dyret. Her er midler som Frontline eller Advantage gode. De dryppes i nakken to forskellige steder og spreder sig så ud over hele kattens skind, og lopperne behøver ikke bide katten for at dø, det er nok, de opholder sig på den.
Ved siden af skal man så "afmontere" æg, larver og pupper i omgivelserne. Det gøres bedst med en spray, der indeholder methopren, som er en kemisk efterligning af loppers væksthormon, og det får æg og larver til bogstavelig talt at vokse sig ihjel.
Det fås under forskellige handelsnavne, bland andet hos dyrehandlere.

Niels Peter
www.bluewhite.dk