nyt glas i 250 L ?
Fra : Bo

Dato : 09-12-02 16:16

Jeg skal have nyt glas i mit 250 L, jeg har desværre bare nada forstand på
hvordan det er sat sammen.
Jeg kan lure at det skal fuges invendig med silicone (skal det være en
bestemt ?, nitten at give en formue i akvariebutikken, hvis den fra silvan
til 30 kr er lige så god.) Nu kan jeg se at der ligger "noget" mellem glas
og alurammen en hård fuge af en slags, hvad er det ?.
Hvis der er nogle sider med "glas skifte for klaphatte" ville det være fint.

Hilsen Bo

Fra : Simon Rasch

Dato : 09-12-02 21:18

> Jeg skal have nyt glas i mit 250 L, jeg har desværre bare nada forstand på
> hvordan det er sat sammen.

Det er vist ikke så svært..

> [...]
> til 30 kr er lige så god.) Nu kan jeg se at der ligger "noget" mellem glas
> og alurammen en hård fuge af en slags, hvad er det ?.

Du skal skære ALT siliconen væk!! brug en hobbykniv/barberblad.
Affedt med acetone eller lign. inden du siliconer glasset sammen igen. Husk
at de forskellige glasstykker IKKE må røre hinanden.
Dette er meget vigtigt, og klares ved at lægge afstandsklodser mellem
glassene (f.eks et stykke af en maler-røre-pind). Når siliconen er tør, kan
du fjerne klodserne og komme silicone i hullerne.
Jeg har ikke prøvet at fjerne en aluramme endnu, men de er kun til pynt. Det
er glasset og siliconen der holder på vandet. Udenpå sidder alukanterne,
sikkert vha silicone.
Mht valg af silicone, så behøver du ikke at købe en der hedder akvastabil
eller lign. Jeg kan bare ikke huske om det skal være den der er
edikke-et-eller-andet-baseret, eller om det netop ikke skal være den. Det er
der sikkert andre herinde der ved ??

> Hvis der er nogle sider med "glas skifte for klaphatte" ville det være
fint.

Jeg er ikke lige faldet over det, men det skal nok være der. Mener at have
læst noget i Politikkens Akvariebog om emnet.....

Håber jeg er til hjælp, og håber andre har fornuftige kommentarer,
tilføjelser og lign. hvis jeg har glemt noget.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 09-12-02 21:43

"Simon Rasch" <simon.hansen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
>
> Håber jeg er til hjælp, og håber andre har fornuftige kommentarer,
> tilføjelser og lign. hvis jeg har glemt noget.

Hej Bo.
Af siliconen skal du huske at der skal stå til glads/akvarier på tuben. Du
MÅ ikke bruge den som er til bad, for den indeholder noget lort som dræber
bakterier og dermed også dine fisk.
Held og lykke med prosjektet.
Hilsen Ditte

Fra : Bo

Dato : 09-12-02 22:06

"Bo" <bo@sporty.dk> wrote in message
> Jeg skal have nyt glas i mit 250 L, jeg har desværre

tak for jeres svar

hilsen bo