Scroll i table - Stort dybt SUK!!!
Fra : Gitte Brinck

Dato : 09-12-02 12:20

Jeg har tidligere eftersøgt en løsning på hvordan man laver en
scrollfunktion i en TABLE.

Jeg har fået mange svar, forslag, extensions mm. på hvordan man
kan lave det i LAYERS.

Men jeg vil gerne lave det i en celle i en TABLE.
Et stykke brødtekst, en pilop og en pil ned. Og ikke andet.

Flere har foreslået at jeg laver en scroll i et layer, og
derefter smider det ind i en table, men det lykkes ikke.

Er nogen sød at hjælpe evt. i form af en udpenslet tutorial.
Jeg er desperat.....

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-12-02 13:15

Gitte Brinck wrote in <at1u8v$msv$1@sunsite.dk>:
> Jeg har tidligere eftersøgt en løsning på hvordan man laver en
> scrollfunktion i en TABLE.
[...]
> Men jeg vil gerne lave det i en celle i en TABLE.
> Et stykke brødtekst, en pilop og en pil ned. Og ikke andet.

Har du prøvet at sætte overflow til scroll på cellen?
Evt. lav en div inde i cellen, som du sætter overflow på.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Chrisser

Dato : 09-12-02 13:32

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har du prøvet at sætte overflow til scroll på cellen?
> Evt. lav en div inde i cellen, som du sætter overflow på.

Nu har jeg i et par dage fulgt Gittes kvaler ( uden at kunne hjælpe ), og
jeg tror, ret mig hvis jeg tager fejl Gitte, at det hun er ude efter ikke er
overflow:scroll, men at kunne lave sin egen scrollfunktion.
Altså med egen grafik, to pile, som er kodet til at scrolle henholdsvis op
og ned.

Dette ved jeg kan gøres på hele browservinduet hvis benytter sig af
window.scroll(), window.scrollTo() + en tredie funktion jeg ikke lige kan
huske.

Jeg kan dog ikke forestille mig at ovennævnte funktioner gør gavn når vi
snakker om en tabelcelle ( med mindre man placerer en iframe i en
tabelcelle - og så er vi vist ude i noget med gråspurve og kanoner).

Hvis jeg har ret, så er der nok større chancer for at få svar i
dk.edb.internet.webdesign.clientside.
Derfor er dette indlæg crosspostet til denne gruppe samt
dk.edb.internet.webdesign.clientside, ligeledes er der sat FUT til
dk.edb.internet.webdesign.clientside.
Derfor vil svar på dette indlæg havne i clientside-gruppen.

Chrisser

Fra : Gitte Brinck

Dato : 10-12-02 09:14

> [...]
> dk.edb.internet.webdesign.clientside.
> Derfor vil svar på dette indlæg havne i clientside-gruppen.

Du har helt ret Chrisser, endelig en der forstår mig.... hehe...
Men jeg kan stadig ikke finde løsningen, jeg skal gerne lade dig vide, når jeg
finder guldet
Tak for din "crossposting"!

Fra : Frank Sørensen

Dato : 09-12-02 13:37

Du kunne osse lave en iframe i cellen, altså en ramme inden for cellen som
så referer til en side hvor du har teksten på.

Frank Sørensen

Fra : Gitte Brinck

Dato : 10-12-02 09:23

Frank Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Du kunne osse lave en iframe i cellen, altså en ramme inden for cellen som
> så referer til en side hvor du har teksten på.
>
> Frank Sørensen

Jeg har prøvet at lave en iframe, det virkede også fint, hvis man vil have
den grå standard scrolle bar.
Men jeg vil gerne lave mine egne to små scroll knapper med en pil op og en
pil ned og ikke andet.
Jeg vil gerne have det i en table, så scrollen flytter med rundt når browser
vinduet evt. resizes. I et layer er det jo Absolute positioned, det dur ikke
for mig, da jeg har centreret mit site i en table 100 x 100 %

Håber dette giver mening....
Har du nogen bud?

Fra : René Lønstrup \(AKA ~

Dato : 09-12-02 18:24

"Gitte Brinck" <g_brinck@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Flere har foreslået at jeg laver en scroll i et layer, og
> derefter smider det ind i en table, men det lykkes ikke.

Hvad er det der går galt? Og hvordan er din tabelopbygning (specielt om den
har fast- eller "flydende" størrelse)?
Jeg har lige forsøgt, og i det forsøg, med fast størrelse, virker det
udmærket i IE 5.5 og Opera7 (mens Mozilla/Netscape7 desværre udvider
tabelcellen til den fulde længde af det scrollbare indhold, - på trods af
overflow: hidden). Opera6 har jeg ikke gidet teste i, da den ikke
understøtter overflow: hidden...

Du kan se forsøget her: http://www.rel7star.dk/test/scroller.html

--
René (AKA The Artist Currently Known As Rel7Star)
--- farende rundt i en 1985 Toyota MR2 1,6 16v ---

Fra : Gitte Brinck

Dato : 10-12-02 10:55

> [...]
> tabelcellen til den fulde længde af det scrollbare indhold, - på trods af
> overflow: hidden). Opera6 har jeg ikke gidet teste i, da den ikke

Tak for dit link, det er lige præcis det jeg er ude efter. Spørgsmålet er så
bare om det fungerer fint når jeg centrere det hele i en table 100X100%
Jeg har ikke nogen HTML editor ved hånden lige nu, først senere, så jeg kan
ikke prøve det af nu.

Men det jeg præcist er ude efter er:
En scrollfunktion med mine egne to små scroll knapper med en pil op og en

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-12-02 11:17

Gitte Brinck wrote:
> Jeg vil gerne have det i en table, så scrollen flytter med rundt når browser
> vinduet evt. resizes. I et layer er det jo Absolute positioned, det dur ikke
> for mig, da jeg har centreret mit site i en table 100 x 100 %

Det har du nu skrevet flere gange, og jeg forstår det ikke (hvis jeg
har forstået dig rigtigt , der er jo ikke noget til hinder for:
99%;">

dit scroll-indhold...

mvh

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-12-02 01:23

Gitte Brinck <g_brinck@hotmail.com> skrev:

> Jeg har tidligere eftersøgt en løsning på hvordan man laver en
> scrollfunktion i en TABLE.

Det har jeg set på

http://tine_muller.homepage.dk/

Prøv at checke koden!

--
Allan

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-12-02 08:01

Allan Vebel wrote in <3df53388$0$88175$bc7fd3c@news.sonofon.dk>:
> http://tine_muller.homepage.dk/

Det er et glimrende eksempel på en scroll-bar, som knapt nok fungerer. Fx.
kan jeg ikke trække i en markør og scrolle i mit eget tempo, jeg kan ikke
se hvor meget der er "skjult" og min scroll-knap på musen kan heller ikke
bruges.
Desuden synes jeg også det er irriterende at jeg ikke skal klikke for at
scrolle, men bare holde musen hen over.

Jeg har intet imod Tine Müller, hun er helt fin. :)
Men scroll-tingen på hendes hjemmeside er altså ret upraktisk.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-12-02 02:07

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev:

> Det er et glimrende eksempel på en scroll-bar, som knapt nok
> fungerer.

Det var jo bare et eksempel på noget at det Gitte plager os med
i øjeblikket.

> Fx. kan jeg ikke trække i en markør og scrolle i mit
> eget tempo, jeg kan ikke se hvor meget der er "skjult" og min
> scroll-knap på musen kan heller ikke bruges.

Jeg er heller ikke til den slags - og er helt ked af at have kommet
med dette eksempel. Det giver også en masse problemer hvis
man vil udskrive de informationer der ligger på siden - det er så
en helt anden sag.

> Desuden synes jeg også det er irriterende at jeg ikke skal
> klikke for at scrolle, men bare holde musen hen over.

Nogen synes altså at det er smart

> Jeg har intet imod Tine Müller, hun er helt fin. :)

Heller ikke fra min side. Det er dog et stykke tid siden vi har set
hende her i gruppen.

> Men scroll-tingen på hendes hjemmeside er altså ret upraktisk.

Helt enig. Er der browsere hvor det slet ikke fungerer?

--
Allan

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-12-02 12:42

Allan Vebel wrote in <3df69223$0$88171$bc7fd3c@news.sonofon.dk>:
> Det var jo bare et eksempel på noget at det Gitte plager os med
> i øjeblikket.

Yeps. Men jeg råder hende fra at benytte det, det *kunne* jo være, at der
var noget på hendes side, jeg gerne ville læse.
OK, det er nu for hendes ejen skyld. :)

> Nogen synes altså at det er smart

Så kan de sætte deres egen computer op til det.
(Spørgsmålet er så om det kan lade sig gøre i praksis)

> Heller ikke fra min side. Det er dog et stykke tid siden vi har set
> hende her i gruppen.

Hun lever skam endnu, det er ikke så lang tid siden jeg har haft kontakt med
hende. :)

> Helt enig. Er der browsere hvor det slet ikke fungerer?

Det ved jeg ikke, jeg tror vist den fungerede lidt[1] hos mig. Men det er
ikke andet end en dag eller to siden jeg så én, der kun scrollede den ene
retning. Jeg måtte altså sørge for ikke at komme til at scrolle, før jeg
havde læst det øverste. Men surprice surprice, den scrollede allerede før
jeg forventede det (onmouseover). :)

[1] Altså man kunne scrolle op og ned ved at holde musen over de to knapper,
men eller de andre funktioner jeg er vant til ved scrollbars var der ikke.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-12-02 00:00

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev:

> Hun lever skam endnu, det er ikke så lang tid siden jeg har
> haft kontakt med hende. :)

Jeg fik faktisk mail fra hende i dag - og har også besvaret den.

Jeg ringer til hende i morgen, hvor jeg vil drøfte det.

--
Allan

Fra : Gitte Brinck

Dato : 10-12-02 10:57

> Det har jeg set på
>
> http://tine_muller.homepage.dk/
>
> Prøv at checke koden!
>
> --
> Allan

Hej Allan.
Tusind tak for linket, det er præcist sådan en scroll jeg er ude
efter. Men ikke i et layer, som det er på siden du linker til.
Jeg skal bruge det i en TABLE...????

Fra : Gitte Brinck

Dato : 10-12-02 11:00

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-12-02 18:52

Gitte Brinck <g_brinck@hotmail.com> writes:

> Tusind tak for linket, det er præcist sådan en scroll jeg er ude
> efter. Men ikke i et layer, som det er på siden du linker til.
> Jeg skal bruge det i en TABLE...????

Hvis du kan få det til at virke inde i en div, så er der altså ikke
noget der forhindrer at man putter en div ind i en tabel.

Prøv at se på <ULR:http://www.infimum.dk/privat/scroll.html>.
Det eneste trick der er nødvendigt, er at man skal huske at
sætte width på td'en også, ellers bliver Mozilla forvirret.

Jeg mener stadig det er en dårlig idé selv at lave sit interface. Det
forhindrer folk i at bruge f.eks. scroll-hjul på deres mus, og folk
med bevægelseshandicap kan ikke bruge deres hjælpemidler. Æstetik på
bekostning af brugbarhed er at sætte form over indhold, og indholdet
er forhåbentligt mere værd end det :)
/L

Fra : Gitte Brinck

Dato : 11-12-02 09:43

Hej Lasse.

tusind tak for dit indlæg, jeg har løst problemet nu

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-12-02 14:30

> Men jeg vil gerne lave det i en celle i en TABLE.
> Et stykke brødtekst, en pilop og en pil ned. Og ikke andet.

Jeg har set noget, der ligner på:
http://www.ordrupfysio.dk/index1.htm
peg på 'Historie' og vent et par sekunder.

PS. Jeg har IKKE noget med klinikken at gøre!

Med venlig hilsen

Erik Ginnerskov
egin@oncable.dk
http://hjem.get2net.dk/egin