Browser
stl_s 3840
arlet 2470
Tastaturgenveje i Mozilla?
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-12-02 13:05

Hej gruppe.

Er der tastaturgenveje til indeksbjælken (navigation bar?) i
Mozilla. Først og fremmest leder jeg efter en genvej til Next-
linket (og det er altså next-linket defineret på dokumentet jeg
snakker om - _ikke_ next-knappen i selve browseren).

Samme spørgsmål til Opera 7?
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 09-12-02 13:43

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> linket (og det er altså next-linket defineret på dokumentet jeg
> snakker om - _ikke_ next-knappen i selve browseren).

Back: Alt + <-
Forward: Alt + ->
http://www.mozilla.org/docs/end-user/moz_shortcuts.html

> Samme spørgsmål til Opera 7?

Back: z
Forward: x

Prøv evt. at trykke Ctrl + B. Husk nu at Opera 7 kun er ude i beta 1. Den er
bestemt ikke færdig endnu og der er en del fejl i UI'et.

--
Lars

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-12-02 16:12

Lars Jørgensen skrev:

> Back: Alt + <-
> Forward: Alt + ->

Og det var så de genveje jeg udmærket kender.

Jeg spurgte på genveje til indeksbjælken eller navigation bar, der
kan anvendes når et dokument indeholder <link rel...>-tags. Den
danske udgave har mulighederne "top", "op", "første", "forrige",
"næste", "sidste", "dokument" (med undermenuer) og "mere" (med
undermenuer).

> http://www.mozilla.org/docs/end-user/moz_shortcuts.html

Tak for linket - men jeg kan ikke finde noget om de genveje jeg
savner.

> Prøv evt. at trykke Ctrl + B.

Også her gælder det at der tilsyneladende ikke er defineret genveje
til navigation bar.

Kan man selv definere genveje i Opera eller Mozilla?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 09-12-02 16:43

> Og det var så de genveje jeg udmærket kender.
>
> Jeg spurgte på genveje til indeksbjælken eller navigation bar, der
> kan anvendes når et dokument indeholder <link rel...>-tags.

Argh! Ja, nu fattede jeg det. Nej dem kender jeg ikke men jeg faldt lige
over denne side
http://diveintoaccessibility.org/day_15_defining_keyboard_shortcuts.html
hvor der bl.a. står:

"While there are no standards for which keys should be assigned to which
features, here are some commonly-used keyboard shortcuts:"

Måske derfor er der ikke foruddefineret nogle genveje.

--
Lars

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-12-02 17:08

Lars Jørgensen skrev:

> [...]
>
> "While there are no standards for which keys should be
> assigned to which features, here are some commonly-used

Meget interessant side - men jeg kan ikke se hvorfor mulige access-
keys skulle forhindre brugen af genveje til faste browserpunkter.
Ideen med at have genveje på navigationslinks synes jeg er ret
oplagt - så oplagt at den efter min mening burde være implementeret
i en moderne browser.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-12-02 21:58

On Mon, 9 Dec 2002 13:42:46 +0100, "Lars Jørgensen"
<lagojo@VARMPOST.com> wrote:

>Back: Alt + <-
>Forward: Alt + ->
>http://www.mozilla.org/docs/end-user/moz_shortcuts.html

Siden nævner også backspace som "Back" under Windows, men
shift-backspace kan også bruges som "Forward".

Backspace's funktion kan dog være irriterende, hvis man ofte bruger
forms, men backspace/shift-backspace er i hvert fald for mig hurtigere
at hamre og skifte imellem.

(omend jeg stadigvæk bruger alt-venstre og alt-højre nu og da)
--
- Peter Brodersen