To begynderspørgsmål
Fra : Rømer

Dato : 09-12-02 08:49

Jeg har to spørgsmål, jeg håber en eller anden kan hjælpe med:

Så vidt jeg har forstået kan der gøres rede for ca. ½delen af de danske
frivillige i borgerkrigen i Spanien...findes der en liste over disse, og
hvad stiller man op, hvis man har mundtlig overlevering om en persons
deltagelse, men ikke andet?

Stort set samme spørgsmål - men gående på internerede danskere - søfolk? -
i Frankrig?
En person er hjemkommet syg og nedbrudt efter ophold i lejr i Frankrig -
sidst i krigen(2.verdens..) - hvor findes oplysninger om dette? Jeg har ikke
meget at gå efter - jeg ved
ikke hvor i Frankrig - og kan have min tvivl om det overhovedet er
iFrankrig, da der efter sigende var tyske vagter!
Jeg kender ikke hjemkomsttidspunktet eller noget andet - blot denne
mundtlige beretning om tyfus, lus og andet godt!

Leo

Fra : musse larsen

Dato : 09-12-02 09:55

Rømer <fupkonto@hotmail.com> skrev:
> [...]
>Jeg kender ikke hjemkomsttidspunktet
>eller noget andet - blot denne
>mundtlige beretning om tyfus, lus og andet godt!

Links / med henvisning til den Spanske borgerkrig
http://www.leksikon.org/art.php?n=3289&t=0
http://w1.1559.telia.com/~u155900373/den.htm
musse larsen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 09-12-02 10:50

Hvis vedkommende døde forholdsvis kort tid efter dette ophold, kan jeg måske
finde ham i min bog. Du kan evt. sende hans navn til mig privat (klik på
besvar).
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 09-12-02 14:40

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev i en meddelelse
> Hvis vedkommende døde forholdsvis kort tid efter dette ophold, kan jeg
måske
> finde ham i min bog. Du kan evt. sende hans navn til mig privat (klik på
> besvar).

Hej Bodil,

Nu bliver jeg nysgerrig........
Ville det være indiskret at spørge hvilken bog du hentyder til?

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 09-12-02 21:14

Bogen hedder såmænd "Faldne i Danmarks Frihedskamp 1940 - 45"
En rigtig fin bog, der omtaler både frihedskæmpere, der faldt i
"tjenesten",som senere døde på grund af deres sår eller i danske fængsler.
Desuden dem der døde i koncentrations- og arbejdslejre, og dem som senere
døde som følge af deres ophold i disse lejre. Så vidt jeg husker også søfolk
på danske skibe som blev sænket under krigen.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 09-12-02 20:40

"Rømer" <fupkonto@hotmail.com> wrote in message news:at1hu5$km$1@sunsite.dk...
> [...]
> Jeg kender ikke hjemkomsttidspunktet eller noget andet - blot denne
> mundtlige beretning om tyfus, lus og andet godt!

en gamel bekendt for estatning fra Japan fordi han ver i et Shanghai fangsel 1939 to 1945

Det ver udbetalt circa 1990

muligvis det er et liste over fænger i en eller anden ministri

Hugh W