Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Digital kamera: 3000-4000 kr.
Fra : Allan Eriksen

Dato : 08-12-02 23:32

Hej NG!

Står og skal ud at købe et (mit første :) ) digital kamera, men har ikke
noget som helst forstand på kamera generelt. Jeg vil ofre et sted mellem
3-4000 kr, helst med kraftig zoom. Er der nogen der kan anbefale et, eller
give mig nogle gode råd med på vejen?

Jeg har selv kigget på et hp850 - se
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/hp850.html , og det lyder i mine
"uvidende" ører ret godt! Det er godt nok lidt dyrt, men jeg kunne godt
tænke mig at høre jeres mening om dette kamera? De billige HP kameraer har
jeg hørt skulle være ret ringe - gælder det også dette kamera?

Har også kigget på et Fuji - finepix 3800:
http://www.dcresource.com/reviews/fuji/finepix_3800-review/ , som har lidt
lavere opløsning og mindre zoom, men som også er billigere! Hvilket af disse
kameraer vil I anbefale, eller er der andre!

Sådan noget som Canons Ixus v2 kan vel slet ikke sammenlignes med
ovenstående kameraer eller hva?

Undskyld jeg stiller så mange spørgsmål, men jeg aner virkelig ikke meget om
kameraer...

På forhånd tak
Allan

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-12-02 23:34

Du har muligvis ret i, at de ikke helt kan sammnlignes. Canon ixus er bare
godt. <smile>

Jeg kender ikke de andre, men har haft 2 ixus'er på arbejdet i en årrække.
Jeg har prøvet en masse venners digitalkamera og har selv et Canon powershot
S45. Canon'erne er bare generelt set bedre. S45 er lidt bedre end ixus, men
ikke så meget at det står mål med den højere pris.

Min anbefaling går til IXUS.

Bjarke

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-02 18:34

In article <at0h4k$e5f$1@sunsite.dk>, Allan Eriksen wrote:
> [...]
> 3-4000 kr, helst med kraftig zoom. Er der nogen der kan anbefale et, eller

Lidt behjælpelige kan vi nok godt være. Hvis du ikke har forstand på
det, så kunne det være at et sted i området omkring 2500-3000 kr var
lige så godt.

> [...]
> tænke mig at høre jeres mening om dette kamera? De billige HP kameraer har
> jeg hørt skulle være ret ringe - gælder det også dette kamera?

Jeg checkede dpreview, og de har ikke noget at udsætte på det.
Jeg overvejede det også da jeg var ude for at købe.

Ulemper:
Stort pga af den store zoom.
Kun få opløsninger.
Kun ISO 100 + 200 (de fleste andre går højere men med støj)
Ikke noget ukomprimeret billedformat.
Plastic kabinet.
Kun 2 opløsninger, 4 Mpix og 1 Mpix (2272x1712 samt 1136x848). Mangler
1600x1200 / 1280x960 / 1024x768 / 800x600 / 640x480. Så du skal ofte
tage stort billede, og beskære/resize på computer.

Derudover kræver kraftig zoom ofte at man har fast støtte til kameraet
evt stativ.

Men ellers ser det ret OK ud, specielt til prisen. Leverede bare ikke
lige det jeg skulle bruge.

Men igen, største ulempe er nok størrelsen.

> [...]
> lavere opløsning og mindre zoom, men som også er billigere! Hvilket af disse
> kameraer vil I anbefale, eller er der andre!

En ulempe. Bruger de ny xD Picture Card. Ved ikke hvad den slags
hukommelse koster, eller om det kan købes endnu. Det er også stort,
en omkostning ved den store zoom. Jeg har 4x i en meget mindre pakke.
Jeg er skuffet over støjen på nogle af de billeder den har lavet,
eksempelvis:
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/fuji_3800/samples/dscf0017.jpg
og stort se alle de andre hos Steves digicams. Derudover er der intet
der står helt skarpt i billederne.

Sammenlign evt. med HP'en hos Steve.

> Sådan noget som Canons Ixus v2 kan vel slet ikke sammenlignes med
> ovenstående kameraer eller hva?

Hvorfor kan den ikke det ? Den har godt nok kun 2x zoom, men er meget
mindre - lige til lommen. Dette er en vigtig parameter du skal overveje.

Det er stort zoom vs. portabilitet. Man kan få 3-4x zoom i en fornuftig
størrelse.

> Undskyld jeg stiller så mange spørgsmål, men jeg aner virkelig ikke meget om
> kameraer...

Så vil jeg sige du skal sigte efter et godt 2Mpixel kamera, og ikke
lade mpixel feberen gribe dig. Jeg opgraderede ikke så meget for
at gå fra 2 til 4 Mpixel som det var for at få et kamera med alle
de manuelle indstillinger.

Overvej eksempelvis:
Canon A200 / A40
Nikon Coolpix 2500 / 3500

CP 2500 har bedre/skarpere billede end både HP og Finepix 3800 hvis
du spørger mig.

Har selv både Canon og Nikkon, og synes godt om begge. Canons
brugerinterface er lidt lettere at gå til. Men man kan ofte rode
med lidt mere på Nikkon.

Jeg vil anbefale et godt 2 mpixel som kan være i lommen nu, og så kan
du sælge det og opgradere hvis du bliver bidt af det. Zoom er altid
rart, men desværre svært at få i en lille pakke.

Fra : Allan Henriksen

Dato : 09-12-02 22:27

> [...]
disse
> kameraer vil I anbefale, eller er der andre!

Jeg har ikke set eller prøvet dette kamera, men jeg har købt forgængeren
finepix 2800z.
Jeg syntes rigtig godt om det, det er meget nemt at bruge og billederne
bliver pæne og klare i farve og kvalitet. Det eneste jeg har at udsætte på
den, er at når man tager billeder om aftenen, så er det til tider svært at
se motivet igemmen søgeren (hvori der sidder en lille LCD skærm). Når man
skal fokusere på sit motiv, så har søgeren en lille firkant, som så skal
pege på hvad man vil tage billede af, når man så fokusere på motivet og der
er noget som er tættere på, så kan kameraet til tider finde på at fokusere
på det som er tættere på, selvom man har fokuseret på det lidt længere væk.
Når man bruger de 6x zoom, skal man have en rolig hånd, men det kan et
stativ nemt løse, ellers bliver også disse billeder rigtig gode. Men som
sagt har jeg kun haft den i 2 måneder og har nok ikke lært den at kende
ordentlig endnu, så det med fokuseringen kan nok løses på en eller anden
måde. Det med at et kamera skal være lille og kompakt, så det kan være i
lommen, det er jo en smagsag, finepix 2800 kan jeg ikke have med til vilde
fester, men det overlever jeg nok, jeg vil hellere bruge kameraet når jeg er
på ferie og til familie fester, og så vil jeg hellere have et kamera som
tager nogle bedre billeder. Jeg gav 3000kr for kameraet hos Japan-Foto i
gågaden i Århus, jeg tror
nok de har flere.

Allan Henriksen