Heinz Haas, Berlin eller Danmark
Fra : Bodil Madsen

Dato : 08-12-02 20:27

Jeg søger oplysninger om Heinz Haas født ca. 1915 i Kiel. Søn af Christine
Marie født Frost og Walther Haas i Kiel. Forældrene blev skilt og moderen
gift igen og flyttede sammen med sin nye mand og sønnen Heinz til
Charlottenburg i Berlin. Christine Marie Frost døde antagelig omkring 1935.
Heinz Haas besøgte sin familie i Ulkebøl omkring 1945, derefter kendes hans
skæbne ikke. Han boede antagelig i Tyskland, men kan også have boet i
Danmark, da hans mors familie jo var dansk.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Inger Buchard

Dato : 08-12-02 21:12

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> skæbne ikke. Han boede antagelig i Tyskland, men kan også have boet i
> Danmark, da hans mors familie jo var dansk.

Ja så kan det jo ikke være
Heinz Haas, f. 2.4.1913 død okt. 1944
eller
Heinz Haas
savnet 31.03.1945 i Gdynia/Gotenhafen
Deutsche Kriegsgräberfürsorge
http://www.volksbund.de/graebersuche

Fra : Bodil Madsen

Dato : 09-12-02 00:26

Hej Inger!
Tak for dine oplysninger. De giver vist svar nok.

Jeg sidder her med et fødselsdagskort skrevet af hans mor i Kiel den 3. juni
1914 til sin søster. Afsenderne er Walter u. Didde( Christine), derfor tror
jeg ikke Heinz er født på det tidspunkt, for den 6. juni 1915 er der et nyt
fødselsdagskort fra Walter, Didde + kleine Heinzi.
Men det er måske ham der er savnet i 1945. Det at han skulle have besøgt
mostrene i 1945 har jeg kun fået fortalt, så året er måske ikke rigtigt
husket. Desværre kan jeg ikke mere spørge min mor.

Det at han skulle være savnet nævnes det i Deutsche Kriegsgräberfürsorge?
Jeg troede ikke man kunne finde nogen, når man ikke kender deres
fødselsdato? Jeg ville nemlig gerne finde min farmors bror der, men jeg ved
ikke hvor og hvornår han er født.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3df3a743$0$35864$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Inger Buchard

Dato : 09-12-02 01:20

> [...]
> Jeg troede ikke man kunne finde nogen, når man ikke kender deres
> fødselsdato? Jeg ville nemlig gerne finde min farmors bror der, men jeg

Jo, man kan søge på navnet, og hvis det ikke er alt for almindeligt, er det
forholdsvis let at indkredse personen.
Desuden tror jeg nok, at indberetningerne til de registre, der er lagt på
nettet af Deutsche Kriegsgräberfürsorge, kommer fra militærets
registreringer af faldne og savnede; i krig kan data jo gå tabt, derfor er
der faktisk ofte eksempler på manglende personoplysninger, både fra 1. og 2.
verdenskrig. Min bedstefar, der som sønderjyde faldt i Frankrig i 1917, er
nævnt med præcis placering af grav, men de øvrige oplysninger om ham er
mangelfulde.

Inger