Hvad betyder onFocus="blur() ???
Fra : Flemming C. Lund

Dato : 08-12-02 20:17

Nogen der på en sober måde kan forklare hvad onFocus="blur() betyder? Jeg
har prøvet at søge på nettet, men syntes ikke jeg kan få en forklaring, som
giver mening for mig.

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-12-02 21:30

Flemming C. Lund wrote in <3df39ab7$0$47399$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:
> Nogen der på en sober måde kan forklare hvad onFocus="blur() betyder? Jeg
> har prøvet at søge på nettet, men syntes ikke jeg kan få en forklaring,
> som giver mening for mig.

Prøv at gå ind på "http://google.com". Tryk nogle gange på tabulator-tasten
(den over caps lock). Du vil se at diverse knapper og links bliver markeret
én af gangen. Den der er markeret, er i "fokus". Hvor gang du trykker tab
er der noget nyt der kommer i fokus, mens det sidste der var i fokus kommer
ud af fokus, bliver sløret, "blurred".
Kun én ting af gangen kan være i fokus.

Når du klikker på et link, så kommer det i fokus. Dette er typisk markeret
med en stiplet linje omkring, som kan ses indtil browseren begynder at vise
den næste side.

Denne stiplede linje er der nogle, som synes er så grim, at den skulle
forbydes. Og det gør de så:
onfocus="blur()"
"Når denne bliver valgt, så glem valget". I teorien er det ikke længere
muligt at benytte links på siden uden musen. Bare ærgeligt for dem, med
museskader.

Nogle browsere har så en ellers ulogisk funktionalitet, for at begrænse
udviklernes muligheder for at ødelægge brugerfladen. Fx. vil kombinationen
af onfocus og blur() på magisk vis blive ignoreret, hvis man har fokuseret
vha. tastaturet. Det redder nogle af de problemer det har givet.

Den korte forklaring: Det ser en anelse pænere ud, men giver en hel række af
problemer. De fleste vil nok ikke opdage problemerne, men der skal nok være
nogle stykker, som vil bande højlydt.
Vil du ofre det, for at undgå at vise et stiplet ramme i et par sekunder?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 09-12-02 23:15

Tak for det gode svar. Det var endelig noget jeg kunne forstå