Församlingar i Köpenhamn
Fra : Kenneth Mossberg

Dato : 08-12-02 20:07

Församlingarna i Köpenhamn har jag lite svårt att hålla ordning på! Finns
det någon bra sida på internet som visar gränserna på församlingarna?
Fredriksberg hör det till Köpenhamn, som en stadsdel, eller är det en
församling?

Kenneth Mossberg

Fra : Bjarne Bidstrup

Dato : 08-12-02 21:07

Hej Kenneth

Jeg har fundet et oversigtskort til dig, se her:
http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/pegasus.nsf/url/dinby_dinbydel

Frederiksberg er en selvstændig kommune og ikke en del af Københavns
Kommune.

MVH

Bjarne Bidstrup

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 08-12-02 22:15

Mit svenske er ikke hvad det har vært! Men sv. " församling" er da vist dansk
menighed/sogn (til nød trossamfund). Sognekort for hele Danmark findes på

http://www.dis-danmark.dk/kort.htm

For København:

http://www.dis-danmark.dk/kortkbhn.htm

mvh tb

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 08-12-02 22:52

Tom Brøndsted skrev:

Men sv. " församling" er da vist dansk menighed/sogn

Ja.

TT

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 08-12-02 21:36

Kenneth Mossberg skrev:

> Församlingarna i Köpenhamn har jag lite svårt att hålla ordning på!

Det er ganske naturligt. Kun få af Københavns ca. 70 sogne er gamle. De
fleste er oprettet i nyere tid. Det betyder at der meget ofte har været
grænseændringer, om ikke af andre grunde så på grund af sogneoprettelser
(og enkelte nedlæggelser). Københavns sogneinddeling har altså en
fremtrædende tidsdimension.

> Finns det någon bra sida på internet som visar
> gränserna på församlingarna?

Taler du om de nuværende grænser, eller grænserne på et bestemt
tidspunkt?

Her findes københavnske sognekort fra forskellige tidspunkter:

http://www.landsarkivetkbh.dk/oresund/billeder/text/dkkort/index.htm

http://www.horlacher.org/denmark/copenh/index.html

> Fredriksberg hör det till Köpenhamn, som en stadsdel,

Nej, Frederiksberg er en selvstændig kommune.

> eller är det en församling?

Nu om dage er Frederiksberg opdelt i 9 sogne. Før 1880 var der kun ét,
og oprindelig var det slet ikke et eget sogn.

TT

Fra : Kenneth Mossberg

Dato : 09-12-02 19:11

Jag tackar för alla uppslag angående Köpenhamn och Fredriksberg! Var besök i
helgen på Stadsarkivet i Köpenhamn och fick där olika svar på min fråga! Så
det är nog inte lätt även för en Köpenhamnare att veta vad som gäller för de
olika årtionden. Mina frågor rörde sig runt 1860--1900.
Kenneth Mossberg

Thomas Thorsen <usenet@thomasthorsen.dk> skrev i
diskussionsgruppsmeddelandet:at0agp$3e9$1@dknews.tiscali.dk...