ÆV - jeg fandt en lort
Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-12-02 19:25

Jeg fandt en hvid lort i mit discusakvarie idag. Jeg synes dog ikke at kunne
se tegn på begyndende hexamita eller involdsorm og vil derfor spørge om der
evt. kunne være andre muligheder for at lorten bliver hvid. Den virker ikke
slimet, men snarere som en hvid orm (den sprællede imidlertid ikke)

--
Med Venlig Hilsen

Torben Mathiassen
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Nette

Dato : 08-12-02 22:07

"Torben Mathiassen" wrote in message
> [...]
ikke
> slimet, men snarere som en hvid orm (den sprællede imidlertid ikke)

Øøøh..mine fisk lever da i bedste velgående, men deres lort er da næsten
altid hvidt???

Nette

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-12-02 22:22

> Øøøh..mine fisk lever da i bedste velgående, men deres lort er da næsten
> altid hvidt???
>
> Nette

Hvilket bestemt ikke er normalt ved fisk. Det normale er en fast brun tråd.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Nette

Dato : 09-12-02 01:08

> Hvilket bestemt ikke er normalt ved fisk. Det normale er en fast brun
tråd.

SHIT!!! Kan det ske, at de kan være meget meget meget lyse lyse lysebrune???
De ser altså ud til at have det fint og har haft det sådan i over et år???

Nette

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 09-12-02 10:52

> tråd.
>
> SHIT!!! Kan det ske, at de kan være meget meget meget lyse lyse
lysebrune???
> De ser altså ud til at have det fint og har haft det sådan i over et år???

Det er jo det jeg spørger om, da det normalt er tegn på involdsorm af en
eller anden slags. Men som jeg startede ud med, viser mine fisk ingen tegn
på sygdom...

mvh
Torben

Fra : Nette

Dato : 09-12-02 17:07

> Det er jo det jeg spørger om, da det normalt er tegn på involdsorm af en
> eller anden slags. Men som jeg startede ud med, viser mine fisk ingen tegn
> på sygdom...

Ok, sådan er det også med mine. Hvis du får en privat forklaring, som ikke
bliver sendt her igennem, gider du så give mig besked? Vil da gerne vide om
jeg render rundt med nogle sunde men alligevel syge fisk

Mange tak

Nette

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 09-12-02 21:01

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> [...]
om
> jeg render rundt med nogle sunde men alligevel syge fisk

Hej Nette.
Jeg er nok ikke lige en ekspert på indvoldsorm, men jeg ved da såpas om fisk
at hvis dine fisk ser friske og sunde ud, spiser som de skal osv, så tror
jeg nok ikke lige at du skal bekymre dig nævneværdigt over at deres afføring
er hvid/lysbrun. Mine har da også nogle gange temmelig lys afføring, men de
er ikke det minste syge for det.
Så, så længe de opfører sig normalt, så tror jeg ikke at du har nogen grund
til bekymring.
Hilsen Ditte

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 09-12-02 21:01

Fra : Nette

Dato : 10-12-02 17:55

"Ditte Cecilie Simonsen" wrote in message
..
> [...]
de
> er ikke det minste syge for det.
> Så, så længe de opfører sig normalt, så tror jeg ikke at du har nogen

Hej Ditte.
Tak Så er vi da TRE nu....

Nette

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 11-12-02 00:03

Hej Torben,

> [...]
ikke
> slimet, men snarere som en hvid orm (den sprællede imidlertid ikke)

Jeg har desværre først læst dit indlæg nu, men du skal så absolut bekymre
dig om, at dine discus har hvid afføring! Behandler du det ikke, kan det i
mange tilfælde være dødeligt.

Hvid afføring hos discus er netop et begyndende tegn på heximita eller
hulsyge. Jeg ville starte med en hård varmekur - 35 grader i 6-7 dage (læs
evt. mere om behandlingen på min hjemmeside) - og derefter vurdere
resultatet. Der er på nuværende tidspunkt ingen grund til egentlig
medicinering.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 11-12-02 09:57

> [...]
> mange tilfælde være dødeligt.
>
> Hvid afføring hos discus er netop et begyndende tegn på heximita eller

Det var jo netop dette jeg vidste, men som før nævnt har jeg ikke set øvrige
tegn på sygdom (som f.eks. at de står med snuen mod bagruden, eller bliver
mørke eller stopper med at spise.). Derfor var jeg egentlig lidt i tvivl om
det nu også var hexamita eller indvoldsorm. Jeg har heller ikke set
afføringen direkte fra en fisk, men har fundet den på bunden af akvariet, da
jeg støvsugede dette.

Grunden til at jeg har været lidt afventende med varmekuren er, at jeg har
maller i akvariet der bestemt ikke bryder sig om de 35 grader, og kan jeg
undgå varmekuren gør jeg helst det. Jeg har 7-9-13 ikke været nødsaget til
sygdomsbehandling i mit tidligere discusakvarie, som jeg havde i 5 år før de
discus jeg har nu, så...

Kunne det eventuelt have været en malle der har lagt den. Jeg synes nemlig
ikke den virker så kraftig og klumpet, som discusfisks afføring typisk gør?

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk