Lysstofrør og alger
Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-12-02 19:23

Jeg synes jeg har gjort en iagtagelse som jeg gerne lige vil høre om andre
har gjort. Mine lysstofrør er efterhånden 2-3 år gamle og burde efter
fabrikanternes udsagn ikke længere kunne holde mine planter i live (det går
dog ganske fortrinligt). Imidlertid synes jeg at have lagt mærke til en øget
vækst af slimede grønalger der lægger sig som et lag oven på de vallisneria
blade der ligger hen over vandoverfladen. Noget der aldrig er sket når mine
rør er under et år gamle.

Mit spørgsmål er så, om lysspektret ændres med alderen, så det med tiden
rammer algernes foretrukne lysspektrum???

Med Venlig Hilsen

Torben Mathiassen
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 08-12-02 20:11

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så, om lysspektret ændres med alderen, så det med tiden
> rammer algernes foretrukne lysspektrum???

Deres lysmængde er blevet meget mindre end til at starte med, og det kan
resultere i at algerne får lys nok til at blomstre, men planterne ikke
vokser optimalt, hvilket igen er skyld i planterne ikke bruger alle
næringsstoffer som algerne så æder.

Så et rør skift ville nok være en rigtig god ide.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish