MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
mærkeligt cd rom drev
Fra : Oscar

Dato : 08-12-02 18:57

Under pc opstart siger skærmbilledet (teksten) OG under setup, at cdrom drevet
ER installeret uden problemer.

Mærkeligt nok når maskinen er klar, så er det ikke at finde nogen steder. Det
eksisterer simpelthen ikke. (hverken på system tools > system information eller
'enhedshåndtering')

Hvad kan være galt?

Taknemlig for svar der kan hjælpe

Oscar

Fra : Madsen

Dato : 08-12-02 19:17

Oscar skrev:

> Under pc opstart siger skærmbilledet (teksten) OG under setup, at
> cdrom drevet ER installeret uden problemer.
>
> Mærkeligt nok når maskinen er klar, så er det ikke at finde nogen
> steder. Det eksisterer simpelthen ikke.

Hvilket styresystem er der tale om?

Madsen.

Fra : Oscar

Dato : 08-12-02 19:29

> Hvilket styresystem er der tale om?

Win98

Fra : Madsen

Dato : 08-12-02 19:51

Oscar skrev:

> Win98

Hmm, har du prøvet af fjerne den controller inde i Enhedshåndtering
som drevet er koblet på og så genstarte? Windows vil finde control-
leren igen ved genstart og måske dermed også drevet.
Du kan også prøve at søge på ny hardware via funktionen inde i
kontrolpanelet.

Madsen.

Fra : Oscar

Dato : 08-12-02 20:18

> [...]
> leren igen ved genstart og måske dermed også drevet.
> Du kan også prøve at søge på ny hardware via funktionen inde i

Hej Madsen

Takker for svar.

Der ER ingen spor af CD rommen under enhedshåndtering. INTET.
Under DREV er der harddisk og diskette drev. Intet andet.

Søgning på ny hardware giver intet resultat.

Jeg vil egentlig gerne formatere hele C, men så er man ikke sikker på om maskinen
kan finde cd rommen igen.
Nej, kommer lige i tanke om at det har jeg prøvet. Det nægter den - af en eller
anden grund. Det eneste den måske vil er at bruge Fdisk og ny partion....
Hvad siger du?

Fra : Morten Larsen

Dato : 08-12-02 21:14

> [...]
eller
> anden grund. Det eneste den måske vil er at bruge Fdisk og ny partion....

Har du mulighed for at flytte drevet til en anden ide-port ?
Det ville jeg prøve - husk korrekt terminering (master/slave)

Morten

Fra : Oscar

Dato : 09-12-02 13:28

"Morten Larsen" <hos@larsenNOSPAM.tdcadsl.dk> wrote in message
> maskinen
> eller
> >

> Har du mulighed for at flytte drevet til en anden ide-port ?
> Det ville jeg prøve - husk korrekt terminering (master/slave)

Dette blev gjort samtidig som det jeg skrev til Madsen her ved siden af.
Mange tak.

Fra : Madsen

Dato : 08-12-02 23:13

Oscar skrev:

> Der ER ingen spor af CD rommen under enhedshåndtering. INTET.
> Under DREV er der harddisk og diskette drev. Intet andet.

Du har sikkert en harddiskcontroller inde i Enhedshåndtering og
under den ligger den primære og sekundære IDE-kanal. Her kan du
så prøve at fjerne enten den primære eller sekundære, afhængig
af hvilken kanal cd-drevet et koblet til. Det var det jeg mente
med det.

> Jeg vil egentlig gerne formatere hele C, men så er man ikke sikker
> på om maskinen kan finde cd rommen igen.

Det burde den gøre hvis du booter på en diskette med cd-rom-
understøttelse.

> Nej, kommer lige i tanke om at det har jeg prøvet. Det nægter den
> - af en eller anden grund.

Hvordan nægter? Får du en fejlmeddelelse, eller?

> Det eneste den måske vil er at bruge Fdisk og ny partion.... Hvad
> siger du?

Det er jo selvfølgelig altid en løsning, men ikke nødvendigvis den
letteste.

Madsen.

Fra : Oscar

Dato : 09-12-02 13:27

> [...]
> så prøve at fjerne enten den primære eller sekundære, afhængig
> af hvilken kanal cd-drevet et koblet til. Det var det jeg mente

YES, der var en gul mærkat på den ene af de to harddiskcontrollere. Jeg slettede
denne og genstartede maskinen. Nu kan maskinen lige pludselig finde cd drevet.
Mange tak for hjælpen - super.