Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
G3 vs Nikon 5700?? EVF....en fordel??
Fra : Michaelbs

Dato : 08-12-02 17:26

Jeg har villet købe et godt dig.kamera med stor manuel kontrol, men som min
kone også kunne bruge som et 1. klasses point & shoot kamera. Canon G3
syntes at være det oplagte valg. Så tog jeg men dejlige kone med ind i en
fotobutik og prøvede forskellige kameraer og sandelig om ikke hun faldt
pladask for Nikon 5700. Hun var vild med ergonomien og kvaliteten.
Nu har jeg brugt lang tid på at finde ud af alle G3's fordele og pludselig
skyder der sig et nyt kamera ind, som jeg ikke har stort kendskab til. Jeg
vil gerne vide om Nikon5700 også opfylder de opridsede krav, eller om det
kun er til den avancerede, erfarne bruger. Elektronisk viewfinder...er det
en fordel?? Hvad kan sådan en?
Dpreviews test har jeg læst, så jeg ved at det er to fremragende kameraer.
Forskellige typer. Hvad kan Nikon 5700 som G3 ikke kan? (udover 8 gange
optisk zoom)
Som jeg umiddelbart forstår det, så vinder Canon på batterilevetid, intuitiv
brugerflade, større LCD skærm, hurtighed og nemhed i brug.
Hvad vinder Nikon 5700 på??

Jeg vil være taknemmelig for inputs.

mvh Michael

Fra : Michaelbs

Dato : 08-12-02 17:48

Den elektroniske viewfinder.....er det ikke nøjagtigt det samme som
LCD-skærmen bag på kameraet, bare at den er placeret et sted, hvor den ikke
generes af solskin o.lign??
mvh Michael

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 08-12-02 19:01

Michaelbs> Den elektroniske viewfinder.....er det ikke nøjagtigt det
Michaelbs> samme som LCD-skærmen bag på kameraet, bare at den er
Michaelbs> placeret et sted, hvor den ikke generes af solskin
Michaelbs> o.lign??

Jo - det svarer til almindelig "sigtekorn" på et almindeligt kamera -
dog vi jeg lige indskyde, at det reagerer hurtigt, har en rigtig god
opløsning, og jeg synes det er nemmere at benytte til at skyde
impulsive billeder. Jeg bruger sjældent det store display bagpå til
andet end preview af billeder - måske er det en vanesag...

Alt-i-alt, så er jeg vild med Coolpix 5700 - det er nemt at bruge, og
i point-and-shoot mode tager det som regel gode billeder.

Det eneste minus er, at den har svær ved at benytte autofocus hvis der
er dårlig belysning - det lykkes den altid at fokusere, men først
efter, at den har været i alle yderstillinger.

Jeg kender ikke G3, så jeg kan ikke sammenligne...

Karsten

Fra : Alex W

Dato : 08-12-02 19:45

....Hvad vinder Nikon 5700 på??

Hej Michael

Jeg har også købt en CoolPix 5700

En klar fordel er at man kan bruge en ekstern flash. Den - og de indbyggede
flash er sjældent nok til at give et fornuftigt lys.

Jeg bruger kamerate prof. til CD og video covers.
Portrætter af kunstnerne mv. Objektivet tegner meget skarpt.

Privat elsker jeg at fotografere natur og her kommer kameraet helt til sin
ret. Macro funktionen på CP5700 er kanon.

De eneste 2 minus jeg har stødt på:
Autofocus på kameraet er lidt sløvt med fuld tele.
I meget mørke rum kniber det med autofocus.

Et klart plus.
Når jeg trykker på udløseren er der stortset ingen forsinkelse - billedet
bliver taget her og nu.

Alt kan kontrolleres i detaljer.
Flere bruger menuer(3) kan forud programmeres.

Det er ikke alle digicam der kan det.
På mange modeller skal det lige stille skarpt mv. og så er motivet gået.

Med venlig hilsen
Alex Wallin

Fra : Michael Vinther Hans~

Dato : 08-12-02 20:05

Hej Michael

Se evt. http://www.haun.dk/ hvor der er lavet en konkret sammenligning
mellem de to kameraer.

Vh.
Michael Vinther Hansen

Fra : Niklas

Dato : 08-12-02 22:13

"Michael Vinther Hansen" <mvh@os.dk> skrev i en meddelelse news:3df397ce$0$224$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Michael
>
> Se evt. http://www.haun.dk/ hvor der er lavet en konkret sammenligning
> mellem de to kameraer.
>
> Vh.
> Michael Vinther Hansen

Jeg har studeret den side lidt du henviser til og sidestillet med
dpreview ; steves-digicams og imaging resource er den noget tynd
og temmelig meget mere ensidig i sit valg af udstyr og vurderingsgrundlag.

Jeg betragter det som useriøs hygge-nyggelæsning og så er den jo god nok.

Venligst

Niklas

Fra : Michaelbs

Dato : 08-12-02 22:27

> [...]
>
> Jeg betragter det som useriøs hygge-nyggelæsning og så er den jo god nok.

Men hvad er du så nået frem til af konklusioner, Niklas??

Fra : Niklas

Dato : 09-12-02 00:37

"Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3df3baf2$0$47410$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Men hvad er du så nået frem til af konklusioner, Niklas??

Jeg har som sådan ikke konkluderet på samenligningen af G3 og CP 5700.
Hvis jeg _selv_ skulle vælge ville jeg tage 5700'eren
men jeg ville nok så inddrage andre kameraer i sammenligningen
og ende med noget helt andet.

Valg af kamera er først og fremmest en blanding af behov og personlighed.
Udfra hvorledes man definerer disse parametre kan man så forsøge at sparre
nogle tekniske specifikationer og nogle afprøvningstests og derudfra sortere
fra til man står med det sidste som ikke er sorteret fra.
Det kræver tålmodighed men lønner sig.

Som du i første indlæg skrev, så skal det kunne opfylde din kones behov for
et let tilgængeligt "point and shoot" kamera og da ville jeg tage G3'eren af de to.
Men samtidig siger du at hun straks faldt for 5700'eren og, uha-da-da,
hvis det var min kone så var jeg slået til med det samme.

På den anden side kan den stejle indlæringskurve på de mest avancerede
digitalkameraer hurtig komme til at føles for en mur for folk med
ulyst til teknologisk indsigt.

Derfor ville jeg nok, i dit sted, sikre mig, at konen forstod konsekvenserne
af at vælge 5700'eren.
Og hvis hun så siger "nå, nej - så er det nok ikke mig alligevel";
da vende blikket tilbage mod G3
(eller andre konkurrenter som f.eks. Minolta Dimage F100, Olumpus, Panasonic, Leica etc.)
Personligt fornemmer jeg at G3 er blevet temmelig opreklameret.
Det er helt sikkert et godt kamera men mon ikke man har tendens til at glemme
at konkurrencen er _møj_ tæt på dette marked.
Og så er det jo netop at subjektiviteten kommer ind (behov og personlighed).

Canon er efter min mening smadder godt bygget.
Men jeg ville prioritere de 10X optisk Zoom jeg kunne få i Olympen
eller Minoltas geniale søgersystem i F100
eller den sublime linse der sidder på Leicaen
frem for at kameraet er bygget af aflagt panserstål fra bæltekøretøjer.

Men det siger mere om mig og mine behov end om de nævnte kameraer.

Vi skal alle træffe det svære valg..............................selv.

Venligst

Niklas

Fra : Michaelbs

Dato : 09-12-02 10:58

..

> Vi skal alle træffe det svære valg..............................selv.
>
> Venligst
>
> Niklas

ja, vi skal alle selv træffe valgene, men det er svært når man er newbie ud
i digitalfotograferingens ædle kunst. Ekspedienterne i diverse fotoshops og
Fona-agtige butikker er med deres bumsede hud, for meget gele i håret og
ufatteligt pinlige uvidenhed absolut ingen hjælp. De dygtigste af dem kan
aflire fotofabrikanternes markedsføringsmateriale uden alt for mange fejl.
Så er det jo skønt at have et forum som dette, hvor man kan til
erfaringerne fra trænede digitalkamerabrugere, der kender forskel på
gimmicks og brugbare features. Så jeg lytter, spørger og lærer, før jeg
træffer det svære valg. Og takker for dine uddybende svar
mvh Michael