FOTR-Kommentar: Hvad sagde de ?
Fra : Jim Andersen

Dato : 08-12-02 16:43

Er der én med gode ører der kunne høre hvad PJ siger ang ringåndernes skrig
?

Han siger at "Sådan kan Fran da skrige", og så bagefter, at han blot
fortalte hende at han lige havde købt film-rettighederne til
<indsæt-navn-på-film-her> og så skreg hun sådan.

Og hvad siger Fran til sidst, hvor Aragorn kommer Boromirs gauntlets på.
Sætningen starter "he has picked up the gauntlet <uforståeligt snak>. If you
look really hard."

Spoiler-space
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
Og så gik jeg næsten i chok, da han sagde at de havde droppet ødelæggelsen
af Herredet. Det var da ellers det i bogen der gjorde stærkest indtryk på
mig da jeg læste den første (og anden) gang. Det var 10-15 år siden jeg
læste bogen inden jeg så filmen sidste år, og jeg kunne faktisk ikke huske
så mange detaljer, så jeg fik en hel masse "nååååh ja, det var jo sådan det
var" feel-good øjeblikke da jeg så filmen. Men jeg sad hele tiden og syntes
at den var meget sørgelig, for som jeg kunne huske slutningen så kom Frodo
hjem til et afbrændt Herred, og selv om de fik sat en lille smule skik på
tingene efterhånden, så blev "verden" aldrig den samme igen. Så hver gang
der var en af der der "søde" scener sad jeg og tænkte "ak ja, det er sidste
gang der kommer til at sidde en Hobbit i glad lag på den lokale bodega."

Da jeg så havde set filmen, og gik i lag med bøgerne én gang til, fik jeg jo
en dejlig overraskelse da det viste sig at Herredet jo blev "kureret" af
Sams Galadriel-gave

/jim

Fra : Rasmus Toft Lauridse~

Dato : 09-12-02 13:22

Så har jeg sat mig ned med hørebøfferne på og lyttet til de steder du
har været i tvivl om

Jim Andersen wrote:
> [...]
> fortalte hende at han lige havde købt film-rettighederne til
> <indsæt-navn-på-film-her> og så skreg hun sådan.

Det er Philippa Boyens der siger at Peter sagde at han havde købt
filmrettighederne til The Silmarillion endnu en bog af J.R.R. Tolkien
Det er et mammut værk det aldrig er lykkedes mig at komme igang med

> Og hvad siger Fran til sidst, hvor Aragorn kommer Boromirs gauntlets på.
> Sætningen starter "he has picked up the gauntlet <uforståeligt snak>. If you
> look really hard."

Det er igen Philippa Boyens
And that he has taken up the gauntlet. It's a challenge by Boromir...
his layers he said (eller noget i den stil)... there's lots of layers in
this movie... if you look really hard

Det kommer af den gamle måde at lave en udfordring på ved at "Throw down
the gauntlet"

--
Rasmus Lauridsen
debianforum.dk - Et forum for Debian brugere

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-12-02 01:04

"Rasmus Toft Lauridsen" <zaph@debianforum.dk> skrev i en meddelelse
> Så har jeg sat mig ned med hørebøfferne på og lyttet til de steder du
> har været i tvivl om

Tak for hjælpen !

> filmrettighederne til The Silmarillion

Ahh, nu forstod jeg den. Jeg er faktisk lige gået i gang med den igen, og
jeg kan faktisk ikke huske om jeg nogensinde blev færdig med den første
gang.

> Det er et mammut værk

Arh, så slem er den nu ikke. Nu (hvor jeg er 38) er den en del nemmere at gå
til end første gang (hvor jeg var 12), specielt da jeg kun har den på
engelsk.

>det aldrig er lykkedes mig at komme igang med
Prøv den, Prøv den

> [...]
> this movie... if you look really hard

> Det kommer af den gamle måde at lave en udfordring på ved at "Throw down

Ja, den fik jeg fat i. Men hvad er det andet, layers, en hentydning til ?
Har de siddet og set Shrek (hans løg-analogi) ?

/jim

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 10-12-02 05:19

> Ja, den fik jeg fat i. Men hvad er det andet, layers, en hentydning til ?
> Har de siddet og set Shrek (hans løg-analogi) ?

Jeg tror bare de mente at Tolkiens værk (og efterfølgende filmatiseringen)
er så gennemført udbygget at man kan gå dybere i universet end man
umiddelbart skulle tro. Det er der blevet kørt en del på i promoveringen af
filmene.
Men derudover har de sikkert haft set Shrek på et eller andet tidspunkt
også...