snor eller ej / fortsat...
Fra : jfo

Dato : 08-12-02 16:04

Ok alle er vist enige om at man bør kunne kalde hunden til sig.
Smart nok

Jeg kan normalt kalde vores 1 årige Golden Retriever til mig, men det duer
ikke
når han leger med andre hunde. Det kan de hunde han leger med altså heller
ikke.
De er på samme alder.
Når de først leger lukker de ørerne totalt og ignorerer alle ordrer.

Hvornår (i hvilken alder) bør han lystre i sådan en situation ?

Fra : Holm

Dato : 08-12-02 17:16

jfo <fossadun@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:QeJI9.62230$HU.4402896@news010.worldonline.dk...
> [...]
> Når de først leger lukker de ørerne totalt og ignorerer alle ordrer.
>
> Hvornår (i hvilken alder) bør han lystre i sådan en situation ?

De er lige i den "interresandte alder "...kønsmoden, eller på grænsen til
Hav lidt tålmodighed , men begynd at arbejde konsekvent med indkald. Husk
det skal være allersjovest for hunden at være hos sin ejer...og der har man
virkelig hårde odds imod sig , netop i den alder!
Især hvis der er kønsmodne / halvløbske tæver iblandt legekammeraterne !

Men det er meget vigtigt i enhver situation at kunne kalde sin hund til sig
, så det er et trænings spørgsmål.

At blive ved med at råbe duer ikke , så er det nemlig hunden udvikler en
slags "vil døv-tilstand"....

Du skal løbe i modsat retning og te dig højst besynderligt ...det virker af
og til....ellers må man igang med at være rigtig opfindsom.

Husk ; Kald på hunden med glad/sjov stemme...aldrig sur og vred....rasl med
en pose med godbidder...stil dig op og snus til et sted på jorden ( dette
får mange hunde til at blive meget nysgerrige...)...der er mange gode triks.
Bliv altid glad når din hund kommer , og skæld ALDRIG ud når den er kommet
"hjem" ros , ros og ros!!

Hilsen Holm...som godt ved at det er et hårdt arbejde at forme en lydig og
glad hund !!!
( men det er det værd !!!)

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 08-12-02 21:21

On Sun, 8 Dec 2002 16:03:56 +0100, "jfo" <fossadun@yahoo.com> wrotd:

> [...]
>Når de først leger lukker de ørerne totalt og ignorerer alle ordrer.
>
>Hvornår (i hvilken alder) bør han lystre i sådan en situation ?

Efter min mening skal den kunne det fra starten det kan jo være
vigtigt for dig at kalde den til dig ligegyldigt dens alder . Og det
jeg har gjort/gør er at træne med min hund imens han leger med andre
hunde , for kommer hunden når den er midt i en leg vil den altid komme
! som det er skrevet i et andet indlæg skal du bare sørge for at være
mere intersant end de andre hunde , hvis du er det så stopper din hund
glædeligt legen og kommer på plads , find verdens bedste godbidder
eller et lille stykke flæskesteg og giv hunden det når den kommer midt
i en leg med andre hunde , flæskestegen vil den huske til næste gang !
jeg har tidt fået at vide at jeg blærede mig når jeg har kaldt min
hund på plads midt i en leg , men det er bare de andre der ikke fatter
at det er den "næsten"ultimative test af hundens lydighed og det kan
kun testes når den leger , når din hund består denne test kan du
begynde at træne den til at komme hvis der er en tæve i løbetid, det
er lykkes for mig 99% af gangene men kræver at man virkelig tænker
sig om ,held og lykke .

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 09-12-02 08:33

Hej JFO

Jeg er meget enig med Punish the dreed i at man for så vidt altid bør kunne
kalde sin hund til
sig. Det kan imidlertid være svært, og du skal nok også passe på ikke at give
dig selv mange nederlag. Forstået på den måde at hvis du har kaldt på hunden
så må du ikke opgive
efter 3 kald og så vente på at den bliver færdig til at komme. Kommer den ikke
må den
hentes, eller ”efterlades” eller lokkes ..... et kald skal altid følges op på
den ene eller anden
måde.

Holm skriver at man skal være meget opfindsom og være mere spændende end
jævnalderende kammerater eller halvløbske tæver. Det er jeg ikke helt klar
over hvordan
han vil gøre, men det er naturligvis det bedste når det er muligt. Imidlertid
mener jeg at et
indkald er en ordre, og det må godt kunne høres på stemmen. Ikke at du behøver
at imiterer en gammeldags gardersergent, men en høj og bestemt ordre som ikke
lader hunden i tvivl
om din mening, og så roser man altid når hunden lystre uanset om det tog to
sekunder eller
to timer at få hunden til at lystre....

God fornøjelse med hundearbejdet.

Mvh
Kim

Fra : Holm

Dato : 09-12-02 11:39

Kim Vestergaard Hornbech <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3DF44725.70B83C@hum.auc.dk...
> [...]
> jævnalderende kammerater eller halvløbske tæver. Det er jeg ikke helt klar

Hmmm..( HUN)...))...næ...tingene er ikke altid lige så nemt i
virkeligheden som i teorierne....men jeg plejer at kunne fange næsten en
hver hunds opmærksomhed ved at opføre mig helt tåbeligt.
Ja..det ser virkelig åndsvagt ud på træningspladsen, at løbe med armene
flagrende mens man siger som en vild ulv...eller lign. ...det er tit
ens egne hæmninger overfor de andre MENNESKERS tilstedeværelse der får lagt
en dæmper på opfindsomhederne.
Man er nok mere "fri" i sin fremtoning når man er alene med sin hund , og så
fungerer det hele bedre.
Selvfølgelig skal det grundlæggende lederskab altid være i orden....og det
nytter ikke en hujende fis , kun at træne den ene dag om ugen på
træningspladsen....øvelser derhjemme er altid et must!
Jeg træner så meget som muligt , på alle tider af døgnet...og her taler jeg
om små øvelser i hjemmet, som bevirker at mine hunde elsker at være sammen
med mig , fordi det er sjovt og spændende.
Når jeg arbejder i køkkenet , går jeg ofte og forklarer hundene hvad jeg
laver , sætter ord på det hele.
Det har resulteret i at de alle tre sidder på bagen og stirrer interreseret
på mig med store øjne og ører........jeg taler meget til dem, men altid
meget lavt og roligt.
Jeg holder en meget rolig fremtoning , og har bemærket at mine hunde
reagerer på meget små signaler.

Der findes en træningsmetode til hver hund...man skal bare finde den
rigtige.
Der kan efter min mening ikke sættes et fast regelsæt op , som alle
succesfuldt kan følge.
Hunde er ligeså forskellige som mennesker , og man skal kende både sine egne
, som hundens evner og begrænsninger for at kunne få det bedste ud samværet.

Holm....)

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-12-02 10:03

Hej Dorthe

Jeg beklager at jeg referede til dig som han .... det skal jeg prøve at undgå i
fremtiden.

Når det så er sagt, så har jeg ikke så meget at tilføje for det er langt hen af
vejen kloge ord du skriver! Jeg plejer provokerende at påstå at på
træningspladsen er det føreren der er i skole. Hundens uddannelse begynder først
når man kommer hjem og arbejder med det man har lært. Det er selvfølgelig ikke
helt rigtig fordi hunden lærer også på træningspladsen under instruktørens
forhåbentlige kyndige vejledning, men det sætter tingene i perspektiv.

Det er også kloge ord når du siger at folk ofte er hæmmede når andre ser dem
sammen med deres hund. Jeg kan dog ikke helt forstå/acceptere at det skulle være
nødvendigt at slå flik-flakker eller jodle for at fange hundens opmærksomhed. Og
det er det i øvrigt heller ikke med Sally.

Mvh
Kim

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 11-12-02 15:33

Efter erfaring med hunde i mange år har jeg lært mig selv ikke at kalde på
hunden, når han er sammen med andre løse hunde for der vil ske dette, at han
formodentlig ikke kommer første gang jeg kalder og så har jeg tabt tærren.
Det er bedre at lade hunden få sin nysgerrighed stillet og derefter kalde på
ham.

mvh
Poul

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 12-12-02 16:29

On Wed, 11 Dec 2002 15:33:26 +0100, "Poul Jacobsen"
<jyskkranservice@get2net.dk> wrotd:

> [...]
>Det er bedre at lade hunden få sin nysgerrighed stillet og derefter kalde på

,,,,,,,,,,,,,det kan måske også kaldes at opgive på forhånd !? jeg
kunne _altid_ kalde min hund til mig ligegyldigt hvor mange intersante
hunde han legede med !og det satser jeg da også på med min nye hund ,
måske lykkes det ikke denne gang men jeg opgiver da ikke at få en
lydig hund ! for det er nu mest rart/ansvarligt at kunne kalde sin
hund til sig ligegyldigt hvad den laver !.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-12-02 08:19

Hej Poul

Selvfølgelig bør man tilstræbe at undgå situationer hvor man taber terræn, men
man bør vel nok arbejde på at disse situationer bliver sjældnere og sjældnere.
Jeg vil i hvert fald ikke acceptere at hunden ikke kommer når jeg kalder!

Mvh
Kim