snor eller ej?
Fra : jfo

Dato : 08-12-02 15:58

Ok alle er vist enige om at man bør kunne kalde hunden til sig.
Smart nok

Jeg kan normalt kalde vores 1 årige Golden Retriever til mig, men det duer
ikke
når han leger med andre hunde. Det kan de hunde han leger med altså heller
ikke.
De er på samme alder.
Når de først leger lukker de ørerne totalt og ignorerer alle ordrer.

Hvornår (i hvilken alder) bør han lystre i sådan en situation ?

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 08-12-02 16:14

jfo skriver:

> [...]
> Når de først leger lukker de ørerne totalt og ignorerer alle ordrer.
>
> Hvornår (i hvilken alder) bør han lystre i sådan en situation ?

Hejsa!
Jeg kan ikke sige i hvilken alder det er normalt at en hund lystrer på indkald
uden forbehold, kun nævne at du ikke er alene *smil*. Vores skt. bernhard på
15 måneder er generelt meget lydig synes jeg, og han klarer f.eks. DcH's
C-program meget flot. Men når han får lov til at lege med en gruppe hunde, ja
så skal der altså mere end blot et "her" til, før han kommer. Det samme gælder
hvis han er i hælene på en fasan eller ser en dejlig damehund. Af samme grund
er han normalt altid i snor, men heldigvis har vi mulighed for dagligt at
lufte og lege med ham på steder hvor han uden problemer kan løbe frit, da vi
bor meget(!) langt ude på landet.

Hilsen Dorthe

Fra : BN

Dato : 08-12-02 16:14

"jfo" <fossadun@yahoo.com> wrote in message

> Hvornår (i hvilken alder) bør han lystre i sådan en situation ?

Hej

Sandra lystrede allerede da hun var ca. 5 mdr. Det krævede træning, men
efter et par gange, fandt hun ud af hvad jeg mente, når jeg kaldte på hende
(da hun var 3,5 mdr. kom hun også, men ikke på plads ved siden af mig).
Jeg trænede hende med "kom" og "nej", hvis hun løb for langt væk, så drejede
hun om med det samme.
Når hun kom efter "kom", gav jeg hende i starten ikke snor på, men hun satte
sig ved siden af mig, hun fik ros, hvor hun så fik lov til at løbe "fri"
igen. Efter et par gange gav jeg hende snor på. Hun fik meget ros når hun
kom, men, kun hvis hun kom efter føste gang "kom".
Denne metode er god, da mange hunde ikke kommer tilbage, da hundende
forbinder dette med, at nu skal de bare have snor på igen. Sandra fik
opmærksomhed, ros og leg og ikke latid snor på, og jeg har aldrig haft
problemer med at kalde hende til mig, også selvom der var andre hunde.

Hilsen BN