Cat5 netværks dåse til vægmontering
Fra : Jesper KA

Dato : 08-12-02 15:52

Jeg har købt subject til montering herhjemme men da jeg pakker
den ud er der nul og niks forklaringer med .. skulle der være en her
der kan tyde koderne og forklare mig hvordan jeg monterer ?

Der er udtag til 4 stik indvendigt i dåsen der efter montering
af "låget" efterlader 2 stik tilgængeligt .. det jeg er i tvivl om er
at der til hvert stik er 4 tilslutninger hvis farvekode er forskellig
for hver af de 4 indvendige stik samt at det blå og det brune sæt
kun kan / skal tilsluttes til et af stikkene.

kablet er i den anden ende er tilsluttet en switch.

Se posting i dk.binaer med samme subject

Regards

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-12-02 16:16

"Jesper KA" <news@arningDOTdk> wrote in message
> Jeg har købt subject til montering herhjemme men da jeg pakker
> den ud er der nul og niks forklaringer med .. skulle der være en her
> der kan tyde koderne og forklare mig hvordan jeg monterer ?

De 2 øverste klemrækker, er til det ene stik, og de nederste række til det
andet... Det er dog ikke lige til at se om det øverste er til det venstre
eller højre stik. Det kan du sikkert se på printet på bagsiden.

Så kan du se at der både er grøn og orange markeringer i begge
monteringsklemmer...

I det ventre er grøn først, og det højre er Orange først..

Hvis du montere Blå - grøn - orange - brun, er det sikkert monteringsmåde
"A" du bruger.. Hvis du montere Blå - orange - grøn - Brun, er det
monteringsmåde "B" du bruger!

> kablet er i den anden ende er tilsluttet en switch.

Er der her monteret RJ-45 stik direkte på kablet? Hvis der er det, skal du
først finde ud af om det er monteret som A eller B. Det kan du bla finde ud
af på Arne´s kablingsside:
http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

Hvis det er monteret som A, skal du altså bruge det grønne par i ventre side
af stikket, og det orange i højre.. Hvis du bruger vægstik i begge ender,
skal du bare vælge om du vil bruge den ene eller den anden måde...

Desuden skal du bruge en såkaldt 110 tang til at montere, eller en
svenskertang som de vist også kaldes... Det er muligt du kan bruge en lille
spis skuetrækker til at presse ledningerne på plads. Du skal ikke afisolere
selve lederen ind til kobberet...

Jeg ville nu nok hellere have valgt et LK Lexcom system, når man selv skal
ligge og rode med sådan noget.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-12-02 16:42

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*.spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
lille
> spis skuetrækker til at presse ledningerne på plads. Du skal ikke

Øhh bøh, nu bliver jeg pludselig i tvivl om det ikke er en LSA klemme.. Jeg
kan sku ikke huske hvordan de presis ser ud...

Fra : Jesper KA

Dato : 08-12-02 18:06

> [...]
monteringsmåde
> "A" du bruger.. Hvis du montere Blå - orange - grøn - Brun, er det

Fik lige den herfamøse ahha oplevelse .. nu kan jeg se det for mig

> [...]
skal du
> først finde ud af om det er monteret som A eller B. Det kan du bla

Det er det .. rj-45 .. kablet jeg bruger er "originalt" indkøbt og
matcher
ingen af de nævnte farvekoder .. nice

Jeg må lige se om jeg kan få det til at hænge sammen med den anderledes
rækkefølge mine kabler har her.

> Desuden skal du bruge en såkaldt 110 tang til at montere, eller en
> svenskertang som de vist også kaldes...

funny detalje .. jeg bor i sverige .. mine netkabler er købt herovre og
ligeledes er vægudtaget der er afbildet i dk.binaer men en svensker
tang har jeg godt nok ikke .. jeg prøver med en skruetrækker.

> Jeg ville nu nok hellere have valgt et LK Lexcom system, når man selv
skal
> ligge og rode med sådan noget.

Fordi ?

Regards

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-12-02 18:28

> Fik lige den herfamøse ahha oplevelse .. nu kan jeg se det for mig

Hehe

> Det er det .. rj-45 .. kablet jeg bruger er "originalt" indkøbt og
> matcher
> ingen af de nævnte farvekoder .. nice

Hmm, det var dumt, for disse udtag er lavet til masive ledere. altså
installationskabler... Det er da sikkert er der vil komme forbindelse. Disse
klemmer, heder overordnet Skæreklemmer, og skærer sig en forbindelse ind i
kobberet...Så de danner en lufttæt forbindelse. Med bevægeligt, vil det
bevirke at den vil skære de små ledere over.

Du kan sikkert se på kablet, hvilke farvekoder du der er monteret i selve
RJ-45 connecteren.. SÅ kan du sammensætte de rigtige farvekoder, ved at
tjekke med hvilke PINs der har hvilket farve, på Arnes side.

> funny detalje .. jeg bor i sverige .. mine netkabler er købt herovre og
> ligeledes er vægudtaget der er afbildet i dk.binaer men en svensker
> tang har jeg godt nok ikke .. jeg prøver med en skruetrækker.

og du poster fra UK? du er en international mand... Så burde du have valgt
nogle internationale stik og kabler

110 tangen, er Gul på en ene side og Blå på den anden. Derfor har den fået
navnet en svenskertang.. De nyere tænger, er dog blå.

> skal
> >

> Fordi ?

Tjaa, det er et nemt system at montere for menigmand.. De eneste man skal
bruge er en fin bidetang. Samt det passer til det danske el installation
design.. Men i Sverige er der nok noget tilsvarende, der passer til de
svenske klossede store udtag?

Fra : Cubus

Dato : 08-12-02 16:25

"Jesper KA" <news@arningDOTdk> skrev

> [...]
> kun kan / skal tilsluttes til et af stikkene.
>
> kablet er i den anden ende er tilsluttet en switch.

Nej ikke 4 stik, men 2 stik. Et enkelt stik skal bruge 8 ledninger. Jeg gætter på,
at det er de 8 tilslutninger på en række, der hører til et stik, og ikke et sæt
bestående af top og bund.

Du skal nu vælge enten A eller B metode. Vælg fx A. Dvs du bruger den
farvekode, der står ud for A. Hvis vi fx tager den nederste række, som vel
hører til det første stik, så sådan med A:

Br, Br/Hv, Gr, Gr/Hv, Or, Or/Hv, Bl, Bl/Hv.

Af hensyn til flexibilitet er det mest praktisk at afslutte med udtag også i den
anden ende og så anvende patchkabler til det aktive udstyr. Men vælger du
at påsætte RJ45-stik så vælg samme farvekode som du valgte i stikdåsen.

Hvordan du påsætter et RJ45 stik efter fx A-metoden kan du se her:

http://www.tarleton.edu/~tctcomplab/rj45.htm

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/