MS Windows
briani 27239
Stacks?
Fra : Pernille og Kennet

Dato : 08-12-02 13:06

Hvad betyder det, når jeg får en fejl der siger noget i retning af, at der
er for mange stacks og noget med vxd filer? Jeg glemte selvfølgelig at
skrive den nøjagtige tekst ned, men måske nogen har en generel ide om hvad
problemet er. Det er sket to gange.

Kennet

Fra : Madsen

Dato : 08-12-02 14:08

Pernille og Kennet skrev:

> Hvad betyder det, når jeg får en fejl der siger noget i retning
> af, at der er for mange stacks og noget med vxd filer?

Muligvis denne her:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q145799>

Madsen.

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 09-12-02 14:17

Ok, men hvordan ændrer jeg config.sys som de foreslår? Jeg er ikke en haj
udi ændringer af opsætninger mv. Når man ser på, hvor mange systemressourcer
der er ledige, siger den 66% til trods for, at jeg kun er på nettet og ikke
bruger andet. Er det ikke lidt for lidt? Jeg har 256mb RAM.

Hvordan kan man forøvrigt se, hvilke RAM man har (DDR eller RD)? Firmaet der
har solgt mig computeren er gået nedenom og hjem og jeg har ikke de
nøjagtige specs.

Håber I kan hjælpe,

Kennet

Fra : Rudi Stegen

Dato : 09-12-02 15:36

Hej Pernille og Kennet, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Ok, men hvordan ændrer jeg config.sys som de foreslår?

Hvis vi som udgangspunkt tager Madsens reference til Microsoft
bogstaveligt: Åben Config.sys (ligger i roden af C-drevet) med en
teksteditor (fx NotePad hvis du er i Windows, er du i ren DOS-tilstand
fx Edit.com) og tilføj linjerne (_præcis_ som skrevet her):

STACKS=64,512
FILES=60
BUFFERS=40

Personlig synes jeg, de stacks er voldsom meget, men som de også
noterer, er det det maksimalt mulige. Omvendt er "files" ikke speciel
meget for Win98 (jeg har den på 100, de 60 brugte jeg under DOS 6.2 med
Win 3.11).

Mht. "stacks": Det første tal (her 64) er antallet af stakke og kan
sættes fra 8 til 64. Det andet tal (her 512) er antallet af bytes, som
hver stak kan indeholde og kan sættes fra 32 til 512.
Dvs. ganger du de to tal med hinanden, får du, hvor mange RAM der ædes
til formålet. I det makmimale tilfælde altså 64×512=32768, dvs. 32 KB.
Har man ikke vildt meget brug for en masse konventionel RAM er 32 KB
selvfølgelig ikke alverden.

Men du kan altid eksperimentere med at sætte tallene lidt ned,
efteshånden som du opdager, hvordan systemet ter sig.

> Når man ser på, hvor mange systemressourcer der er ledige, siger
> den 66% til trods for, at jeg kun er på nettet og ikke bruger
> andet.

Det er ikke meget, men OE æder dog en del. Hvad siger den efter en
frisk opstart, hvor du ikke har andet kørende end fx din AV-scanner
o.l.?

> Jeg har 256mb RAM.

Det har intet med systemressourcerne at gøre. Microsoft har i diverse
OS'er afsat så og så meget til systemressourcer, og så må man holde sig
indenfor dette.

Bortset fra det: Hvis du ikke kører vildt tunge programmer og evt.
ligefrem har adskillige åbne samtidigt, er 256 MB RAM faktisk _meget_
til Win98. Selv kører jeg fint med 64 MB.

En god tommelfingerregel: Hav kun de programmer åbne, som du faktisk
bruger netop nu. Luk dem når du ikke anvender dem længere.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : John

Dato : 09-12-02 13:58

"Pernille og Kennet" <pernille.kenneth@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er for mange stacks og noget med vxd filer? Jeg glemte selvfølgelig at
> skrive den nøjagtige tekst ned, men måske nogen har en generel ide om hvad

Kommer det ikke kun når du kører en bestemt applikation? Det lyder som en
programfejl. For mange stacks, er det man normalt kalder "Stack Overflow",
og burde ikke kunne lade sig gøre under NT eller XP, så du kører vel DOS,
eller 98?

Problemet med vxd, skyldes sandsynligvis en manglende eller forkert driver.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 09-12-02 16:53

> [...]
> eller 98?
>
> Problemet med vxd, skyldes sandsynligvis en manglende eller forkert
Jo, men først når jeg starte maskinen op igen. F.eks. bryder computeren ned
i Warcraft uden fejlmeddelelse. Når jeg starte PCen op igen kommer
fejlmeddelelsen.

Da jeg ikke har ændret computeren ud over at have fået sat nye ram i, undrer
det mig noget. Kan jeg iøvrigt vide om RAMene er rigtige, eller om det er
der fejlen ligger? Jeg har ikke sat flere i, men fået dem skiftet da min pc
forhandler mente de havde en fejl.

Mvh

Kennet

Fra : John

Dato : 09-12-02 17:50

> [...]
> der fejlen ligger? Jeg har ikke sat flere i, men fået dem skiftet da min

Kan du være en smule mere specifik? Ikke sikkert det hjælper mig, at hjælpe
dig, men måske andre i gruppen kan hjælpe bedre så. Hvad system kører du?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-12-02 21:05

Du skal have gjort noget ved dine systemresourcer, da de er alt for lave. Du
må nødvendigvis have en masse småting, som starter samtidig med at du
booter.
Du bør mindst have 80% ledige systemresourcer, idet du ellers netop
risikerer at løbe ind i problemer med systemnedbrud. Som Rudi anfører, kan
du stoppe lige så meget ram i, som du har lyst til, uden at det hjælper.
Systemresourcerne tages af den første mb og mange programmer vil gerne have
en lille bid.
Derfor bør man undgå at alt for meget starter pr. automatik.
Du kan i Start - Kør skrive
msconfig
Så skal du se under start. Der kan du se, hvad du har kørende lige efter at
computeren er startet.
Post det der står, så er der nok indtil flere, som kan fortælle dig, hvad du
bør deaktivere.
Dernæst kan man også mange gange i win 98 optimere både autoexec.bat og
config.sys, således at man flytter drivere m.m. op i et øvre
hukommelsesområde, hvor der plejer at være lidt plads i overskud.
Så post en udskrift af din autoexec.bat og config.sys her, og vi er sikkert
flere, som vil komme med gode råd. Alternativt er du velkommen til at sende
en kopi af din autoexec.bat og config.sys direkte til mig, så vil jeg prøve
om jeg ikke stadig kan huske, hvordan man gør. Det tror jeg nok, at jeg
stadig kan.

Kurt